"Apocalipsa" cailor ferate, dupa Masterplan. Intr-o tara in care viteza medie e si de 45km/h, 30% din sistem va fi abandonat

×
Codul embed a fost copiat

Romania renunta la 30% din reteaua de cale ferata deoarece nu o poate intretine. Asta inseamna ca legaturile feroviare dintre orasele mici, considerate neprofitabile, vor fi pur si simplu anulate.

Ideea este prezentata in "Masterplanul" pentru Transporturi. "Asa se va distruge intreaga retea", spun sindicalistii.

Romania are aproape 19 mii de kilometri de cale ferata. Cum Ministerul Transporturilor are bani doar pentru intretinerea a 13 mii de kilometri, Masterplanul sectorului feroviar a stabilit: tara noastra va renunta la 30 la suta dintre linii. Deocamdata autoritatile nu au stabilit care, dar cel mai probabil este vorba de cele cu putini calatori.

"Tineti partea transportului auto si distrugeti sistemul feroviar. Acolo se sifoneaza bani, la calea ferata nu se pot sifona", spun sindicalistii.

Asta inseamna ca ar trebui sa ia de la infrastructura rutiera, spun reprezentantii ministerului.

Citește și
Trenuri charter
Oricine poate calatori cu propriul tren inchiriat. Un om de afaceri a platit 40.000 de euro ca sa traverseze Romania singur

"Din rovinieta din care se incaseaza actual, fara sa fie suplimentar, poate fi luata o suma de bani", spune Marcel Bolos, reprezentant Ministerul Transporturilor.

Intre timp, pasagerii din gari sunt nemultumiti. "Sub orice critica. Si murdarie, si se fumeaza". "Intra in statii cand opreste trenul diferiti cersetori. Ar trebui personalul trenului sa intervina, dar nu se face nimic".

Grav este ca din cauza lipsei de bani, infrastructura feroviara este una dintre cele mai proaste din Europa. Viteza medie este de 45 km pe ora intre Timisoara si Arad si de 77 km pe ora intre Bucuresti si Constanta.

Astfel daca din Bucuresti pana in Timisoara ajungi in 6 ore cu masina cu trenul pierzi 10. Numai sa nu intarzie. In 2012, toate trenurile CFR au cumulat 4 ani de intarzieri. Ministrul Transporturilor spune ca demisia sefului cailor ferate din Japonia pentru o intarziere de 3 minute, nu poate fi aplicata aici.

"Eu nu o sa pot sa numesc in ritmul in care ei ar demisiona. Daca pe 10 ore ai intarziat 2 minute atunci ai intarziere, daca ai intarziat 7 ore, las-o dracului, asta nu mai e intarziere", spune Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

Nu e de mirare ca in aceste conditii operatorul pierde calatori. Daca in 2006 avea aproape 100 de milioane. Anul trecut numarul pasagerilor a scazut la jumatate.

Articol recomandat de sport.ro
Obiceiul cu care Arnold Schwarzenegger lasă mască orice om: „Îl savurează în loc de desert”
Obiceiul cu care Arnold Schwarzenegger lasă mască orice om: „Îl savurează în loc de desert”
Citește și...
Cat dureaza sa-ti iei un bilet de tren de pe mobil prin site-ul CFR Calatori. Surprizele nu se termina insa dupa ce ai platit
Cat dureaza sa-ti iei un bilet de tren de pe mobil prin site-ul CFR Calatori. Surprizele nu se termina insa dupa ce ai platit

Incurcaturi pe banda rulanta la CFR Calatori. Peste 7000 de pasageri circula in fiecare an la alta clasa decat cea pentru care au platit sau pur si simplu nu-si mai gasesc locul in tren.

Oricine poate calatori cu propriul tren inchiriat. Un om de afaceri a platit 40.000 de euro ca sa traverseze Romania singur
Oricine poate calatori cu propriul tren inchiriat. Un om de afaceri a platit 40.000 de euro ca sa traverseze Romania singur

Dupa modelul din aviatie, CFR Calatori inchiriaza trenuri in regim charter celor care vor sa mearga in vacanta in grupuri mari ori sa organizeze petreceri intr-un loc mai putin obisnuit.

INFOGRAFIC:
INFOGRAFIC: "A doua armata a tarii" s-a risipit. CFR pierde vagoane, oameni si kilometri/ora in cursa cu companiile private

Traim intr-o epoca in care trenurile ating 400 km/ora, circula pe sub mari si strabat sute de kilometri strapungand muntii. Tehnologia a evoluat atat de mult, incat banala roata de tren a fost inlocuita cu magneti sau perne de aer.

Recomandări
Nicuşor Dan deschide discuţiile publice cu magistraţii la Cotroceni. Întâlnirile confidenţiale, reprogramate
Nicuşor Dan deschide discuţiile publice cu magistraţii la Cotroceni. Întâlnirile confidenţiale, reprogramate

Preşedintele Nicuşor Dan se întâlneşte, luni, cu reprezentanţii magistraţilor care doresc să îi expună problemele din sistem, el afirmând că va fi o discuţie publică, cu reprezentanţii care doresc să transmită un mesaj.

Fost judecător: „Când ai magistraţi terorizaţi, înseamnă că CSM şi-a greşit menirea. Magistraţii nu se simt protejați”
Fost judecător: „Când ai magistraţi terorizaţi, înseamnă că CSM şi-a greşit menirea. Magistraţii nu se simt protejați”

Fostul judecător Cristi Danileţ afirmă că, atunci când sunt magistraţi terorizaţi in instanţe şi parchete, magistraţi cărora le este frică să se întâlnească fie şi cu preşedintele României, înseamnă că CSM şi-a greşit menirea.

Trafic infernal pe A1 după vama Nădlac. Coloane de maşini de până la 11 kilometri la Margina
Trafic infernal pe A1 după vama Nădlac. Coloane de maşini de până la 11 kilometri la Margina

Se circulă cu dificultate pe A1, după intrarea în țară prin vama Nădlac. Ieri, s-a format o coloană de mașini care s-a întins pe 11 kilometri la nodul rutier din zona localității Margina.