"Apocalipsa" cailor ferate, dupa Masterplan. Intr-o tara in care viteza medie e si de 45km/h, 30% din sistem va fi abandonat

Ultimul update: Duminica 12 Octombrie 2014 06:54
Data publicarii: Joi 09 Octombrie 2014 19:35
Categorie: Financiar

Romania renunta la 30% din reteaua de cale ferata deoarece nu o poate intretine. Asta inseamna ca legaturile feroviare dintre orasele mici, considerate neprofitabile, vor fi pur si simplu anulate.

Ideea este prezentata in "Masterplanul" pentru Transporturi. "Asa se va distruge intreaga retea", spun sindicalistii.

Romania are aproape 19 mii de kilometri de cale ferata. Cum Ministerul Transporturilor are bani doar pentru intretinerea a 13 mii de kilometri, Masterplanul sectorului feroviar a stabilit: tara noastra va renunta la 30 la suta dintre linii. Deocamdata autoritatile nu au stabilit care, dar cel mai probabil este vorba de cele cu putini calatori.

"Tineti partea transportului auto si distrugeti sistemul feroviar. Acolo se sifoneaza bani, la calea ferata nu se pot sifona", spun sindicalistii.

Asta inseamna ca ar trebui sa ia de la infrastructura rutiera, spun reprezentantii ministerului.

Oricine poate calatori cu propriul tren inchiriat. Un om de afaceri a platit 40.000 de euro ca sa traverseze Romania singur

"Din rovinieta din care se incaseaza actual, fara sa fie suplimentar, poate fi luata o suma de bani", spune Marcel Bolos, reprezentant Ministerul Transporturilor.

Intre timp, pasagerii din gari sunt nemultumiti. "Sub orice critica. Si murdarie, si se fumeaza". "Intra in statii cand opreste trenul diferiti cersetori. Ar trebui personalul trenului sa intervina, dar nu se face nimic".

Grav este ca din cauza lipsei de bani, infrastructura feroviara este una dintre cele mai proaste din Europa. Viteza medie este de 45 km pe ora intre Timisoara si Arad si de 77 km pe ora intre Bucuresti si Constanta.

Astfel daca din Bucuresti pana in Timisoara ajungi in 6 ore cu masina cu trenul pierzi 10. Numai sa nu intarzie. In 2012, toate trenurile CFR au cumulat 4 ani de intarzieri. Ministrul Transporturilor spune ca demisia sefului cailor ferate din Japonia pentru o intarziere de 3 minute, nu poate fi aplicata aici.

"Eu nu o sa pot sa numesc in ritmul in care ei ar demisiona. Daca pe 10 ore ai intarziat 2 minute atunci ai intarziere, daca ai intarziat 7 ore, las-o dracului, asta nu mai e intarziere", spune Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

Nu e de mirare ca in aceste conditii operatorul pierde calatori. Daca in 2006 avea aproape 100 de milioane. Anul trecut numarul pasagerilor a scazut la jumatate.

Cat dureaza sa-ti iei un bilet de tren de pe mobil prin site-ul CFR Calatori. Surprizele nu se termina insa dupa ce ai platit

Cat dureaza sa-ti iei un bilet de tren de pe mobil prin site-ul CFR Calatori. Surprizele nu se termina insa dupa ce ai platit

santier naval

Statul răscumpără un colos al industriei românești, vândut în 1997 sud-coreenilor

Unul dintre cele mai puternice branduri din Europa ajunge la chinezi. Retailerul, prezent și în România

Românii care își țin banii la bancă pierd din sumele depuse din cauza comisioanelor

Cozi interminabile la plata impozitelor, în Timișoara și Arad: ”După aceea primim penalizări”

Banii viitorului vin din Asia. Tot mai multe bănci centrale își țin rezervele în această monedă

Leul se apreciază semnificativ față de principalele valute. Euro scade sub 4,63 lei

Crestere economica

Bloomberg, despre România: ”Atunci când cea mai rapidă creștere din UE nu te face mai bogat”

”Orarul” românilor care fac cumpărături online. Dimineața iau lenjerie, la prânz electronice, iar seara rochii

Rata anuală a inflaţiei a crescut. Cel mai mare nivel față de august 2013

INS anunță o creștere economică de 8,8%, în trimestrul al treilea, și de 7%, la nouă luni

Țara care are cei mai mulți bani din istorie. Motorul economic al UE mai spulberă un record

Coreea de Sud vrea să interzică Bitcoin. Moneda virtuală s-ar putea prăbuşi