Revolutia electrica in Romania. Tot ce trebuie sa stiti despre masinile fara benzina: costuri, avantaje si dezavantaje

Ultimul update: Marti 03 Octombrie 2017 15:04
Data publicarii: Vineri 26 Mai 2017 15:07
Categorie: Romania, te iubesc!

Lumea se afla la inceputul revolutiei transportului electric. Pe tot globul circula in acest moment peste 2 milioane de vehicule propulsate electric.

Sufocati de noxe, din ce in ce mai multi europeni aleg pentru transport varianta verde.

Statul nostru va da, de anul acesta, fiecarui roman care isi cumpara o masina electrica un cupon de 10.000 de euro.

Este cu adevarat rentabila o astfel de masina in tara cu salariul mediu de 500 de euro?

Ce economie face - in oras si la drum lung - un vehicul care la fiecare 200-300 de kilometri trebuie incarcat cateva ore? Cati ani va putea fi folosit?

Paul Angelescu, corespondentul "Romania, te iubesc",  a trecut prin toate experientele unui traseu electric.

Concurenta pentru Tesla. Masina electrica cu care Volkswagen vrea sa dea lovitura, dupa cel mai mare scandal din istorie

Iata calatoria sa:

Suntem la inceputul unei noi revolutii. Pe intreg mapamondul se afla in circulatie peste 2 milioane de autovehicule propulsate electric, iar numarul lor este in continua crestere. Statele Unite, China si Japonia conduc clasamentul.

In Europa politicienii din Olanda sau Norvegia si-au propus ca din 2025 sa autorizeze doar vanzarea de masini electrice.

In timp ce in Vest se innoiesc parcurile auto, in Romania conducem masinile la care altii renunta si ne inecam in noxe.

Motorul electric nu polueaza. Tocmai de aceea in tari precum Norvegia o treime din parcul auto este electric. La noi, insa, din 5 milioane de masini aflate in circulatie peste 3 au o vechime mai mare de 10 ani.

Cat despre numarul masinilor electrice, el s-a triplat in ultimii 3 ani, dar este in continuare nesemnificativ: 260 de masini electrice la sfarsitul lui 2016. La acestea se adauga inca 6000 de modele hibrid, care circula atat cu carburanti, cat si cu energie electrica.

Gratiela Gavrilescu - ministrul Mediului: "Stimulam pe toti cetatenii Romaniei sa-si cumpere masini electrice si plug in hibrid, astfel incat sa le spunem ca este de mare ajutor pentru sanatatea populatiei achizitionarea unei astfel de masini, in sensul ca nu polueaza, avem emisii zero."

Pretul, nu poluarea, este principala preocupare intr-o tara unde salariul mediu este de 500 de euro. Renault Zoe porneste de la 30.0000 de euro. Un Golf electric sau un BMW I3 sunt si mai scumpe. In timp ce Mercedes B Class se aproprie de 40.000.

De luna acesta, statul da 10.000 de euro oricui isi cumpara o masina electrica noua. Banii se scad din pretul de lista. Din programul de guvernare aflam ca statul vrea sa finanteze achizitia a peste 100.000 de astfel de autovehicule pana in 2020.

Promite, in alte cuvinte, ca va pune la bataie subventii totale de un miliard de euro in aceasta perioada.

La noi in tara cele mai raspandite modele electrice sunt de la Renault, BMW, Tesla, Volkswagen si Nissan.

Ce-i foarte placut la masinile electrice este ca sunt foarte silentioase. Este un amanunt de culoare. Marele avantaj este costul pe kilometru parcurs. Curentul electric este mult mai ieftin decat motorina sau benzina. Deocamdata, mai toate statiile din Romania ofera incarcare gratuita.

Una singura este contracost: o benzinarie din Bucuresti. Ne ajuta sa ne facem o idee, cam cat va costa incarcarea in viitor.

Paul Angelescu, corespondent "Romania, te iubesc": "Am facut si plinul la benziarie: 26,7 lei. Pe bord imi scrie ca de banii astia pot sa merg 276 km. Chiar si asa, 28 de lei, asta inseamna ca 100 de kilometri ar costa 10 lei. Adica un consum echivalent de 2%. Cam asa vine calculul daca platesti pentru incarcarea electrica. Asta a fost cea mai rapida statie de incarcare pe care am testat-o pe tot traseul. Am incarcat cam intr-o ora si 5 minute."

Masinile electrice au deocamdata doua mari dezavantaje. Sunt mult mai scumpe decat cele cu motoare pe combustibil si au o autonomie redusa.

Diana Otelea este directorul financiar al unei companii de car-sharing. Firma lor inchiriaza in Cluj, in curand si in alte orase, masini la minut. Au in flota si modele electrice.

Pe autostrada Bucuresti - Constanta nu exista nicio statie de incarcare electrica. Asa ca mergem cu Diana in directia opusa, de la Bucuresti la Cluj, sa testam masina electrica la drum lung.
Un traseu de 450 de kilometri pe care l-ai parcurge in mod normal in 6 ore si jumatate.

"Conteaza ce statie e. Daca e statie fast charge, unde 80% din bateria masinii se incarca in 20-30 de minute, atunci e un timp relativ ok. Te opresti, te duci la toaleta, fumezi o tigara, bei un suc. Daca ti-ai kilometrat gresit si nu ai unde sa incarci masina , singura solutie este sa urci masina pe platforma."

"Este urat cand ai 20% baterie, e fix acelasi feeling ca la un telefon cand mai ai 20% si zici gata, imi moare telefonul."

Aerul conditionat, caldura, pana si telefonul pus la incarcat, iti mananca din curent. Adica din autonomie.

"O sa avem portii de 10 minute de aer conditionat, hai ca iti dau putin drumul. Aerul conditionat pornit la maximum a redus instant autonomia de la 165 la 151 de kilometri, cu aproape 10%."

"Iarna e panica. Cand dai drumul la caldura, se duce range-ul la jumatate."

Si condusul agresiv sau cu viteza scad autonomia masinii. Pe autostrada am condus cu o viteza medie de 100 de kilometri. Asa ca prima oprire pentru incarcare este la Pitesti, dupa doar 125 de kilometri.

"Nu are cablu, deci va trebui sa venim noi cu cablul nostru. Si cat costa? 300 euro, uite ce frumos e albastru."

16.000 euro costa sa transformi un Logan in masina electrica cu autonomie de 250 km. Si se conduce bine.

Marc Areny a electrificat primul sau Logan in 2014 , iar acum si-a facut propria afacere din asta. Lucreaza cot la cot cu 4 ingineri romani.

"E foarte ok masina, eu sunt multumit. Cineva ma intreba cat costa motorina in Romania. Nu stiu."

Cere 16.000 de euro ca sa transforme Loganul intr-o masina electrica. Banii includ tehnologia si manopera.

Marc Areny: "Masina asta e rentabila daca faceti multi kilometri, altfel nu. Costurile n-aveti cum sa le recuperati asa repede. In jur de 70.000 km pe an. In 2 ani se scot banii."

Asadar, masinile electrice devin rentabile atunci cand circula foarte mult. In aeroportul din Amsterdam, de exemplu, sunt peste 100 de taxiuri electrice. Iar in Monaco intreg parcul auto al primariei este electric.

Ministrul Mediului vrea ca si bugetarii romani sa circule in timpul orelor de program cu masini electrice.

In Cluj, primaria a lansat deja o licitatie de 75 de milioane de lei pentru a cumpara 30 de autobuze electrice.

Revenim la statia de incarcare. Sa ne continuam drumul spre Cluj. Am facut 1 ora si 45 de minute pana la Pitesti. Si am stat 3 ore pe loc sa incarcam masina. Si acum facem dintr-o bucata drumul pana la Sibiu, mai sunt inca 162 de kilometri, la capatul carora va trebui sa ne oprim din nou sa incarcam bateria.

Paul Angelescu: "Suntem pe Valea Oltului. Mai sunt 65 km pana in Sibiu. Am plecat din Bucuresti in urma cu 7 ore si jumatate. Daca eram intr-o masina pe benzina, la ora asta intram in Cluj. In schimb la benzina era consum de 18 litri carburant, adica un cost de 85 lei. Pe noi, curentul electric nu ne costa nimic."

Cand pleci la drum lung cu o masina electrica trebuie sa stii dinainte unde ai statii de incarcare pe traseu si cat te tine bateria. In Romania sunt in prezent putin peste 100 astfel de statii.

Sunt portiuni mari inca neacoperite, unde nu ai unde sa-ti incarci masina. Risti sa ramai de izbeliste. Sunt 2 tipuri de statii: cele normale, unde timpul de incarcare se ridica la cateva ore si cele rapide unde bateria se incarca in vreo 60 de minute.

In Romania avem doar 10 astfel de statii. Chiar si la acestea astepti de 10 ori mai mult decat la pompa. Asta-i problema cea mai mare. Nu sunt statii peste tot.

In al doilea rand sunt foarte putine statii rapide de incarcare.

Anul acesta, statul pune la bataie 45 de milioane de euro pentru firmele si institutiile publice care vor sa-si instaleze statii de incarcare.

Alexandru Oprea este directorul unui program care dezvolta statii de incarcare cu panouri solare: "Timpul ei de incarcare pentru masina normala este intre 5 si 8 ore, depinde de temperaturile de afara. Energia electrica vine din panouri solare. Modelul S este acesta. Modelul este dublu. Iar L este dublu acestuia. Fast charge, incarci masina in mai putin timp."

Pentru statiile destinate spatiilor publice s-au gandit sa le dea soferilor ceva de facut, cat stau cu masina la incarcat.

Alexandru Oprea - director programe Efden: "Fie un coffee shop, fie alte activitati, ecrane sa urmaresti emisiuni. Unele statii vor avea chiar si spalatorii."

Va mai dura pana cand vom avea si noi statii de incarcare la fiecare colt de strada, cum gasesti in Norvegia.

Pana atunci, autoritatile locale ar face bine sa rezerve macar un loc pentru masinile electrice in dreptul statiei de incarcare.

Revenim la traseul spre Cluj. Mai avem 173 de kilometri.

"Am intrat oficial pe rosu, 10,5 % baterie. Computerul de bord ne spune ca am mai putea sa mergem 18 km si noi mai avem 11 km pe rezervor. N-am dat drumul nici la aer conditionat".

12 ore si 45 de minunte am facut pana in Cluj, la statia de incarcare.

Laurentiu e colegul nostru sofer profesionist. A venit cu noi.

Reporter: Tu cat ai fi facut daca ai fi mers normal?
Laurentiu: Maxim 8 ore.... 188 lei te-ari fi costat drumul asta.

Distantele mari sunt calcaiul lui Ahile al masinilor electrice. In schimb, pentru oras, daca ti le permiti, sunt perfecte.

E ideal, mai ales daca ai de mers sub 50 km. Dintr-o singura incarcare la medie de 30 km pe zi, hai 50, poti sa mergi 3-4 zile linistit, fara sa ai probleme.

Masina are baterie 24 kw, iar un plin costa undeva la 12 lei. Cu un plin poti merge 160-180 km, deci este mai rentabil decat benzina.

Masina electrica vine si cu alte avantaje. Nu platesti impozit. Parchezi gratuit in parcarile publice. Iar in unele capitale ai dreptul sa circuli pe benzile rezervate transportului in comun. In plus, masinile electrice au mai putine piese in miscare, asa ca se strica mai greu.

In plus, sunt mult mai usor de condus. Toate au cutie automata si un demaraj de invidiat. Pleci primul de la semafor.

Iar tehnologia electrica evolueaza intr-un ritm galopant. Specialistii spun ca in cativa ani problemele cu autonomia vor disparea.

Radu Tarulescu preda la departamentul de autovehicule al Universitatii Transilvania. Impreuna cu studentii sai a transformat un autorusim Smart pe benzina in masina electrica. E la curent cu tot ce se intampla in domeniu.

"In 3 ani o sa avem crestere 2000-3000 km. Pretul nu mi se pare mare, daca gandesti pe termen lung. Incarcarea ma costa ca energie de 5 ori mai putin decat combustibilii fosili."

Din 2021, in Europa intra in vigoare norme stricte de poluare, care vor afecta toti producatorii de masini. Volvo a anuntat deja ca vrea sa renunte la motoarele Diesel in favoarea celor electrice.

Iar BMW se pregateste sa ofere variante de motorizare electrica pentru toate modele din gama. Volkswagen estimeaza ca va vinde un milion de masini electrice in urmatorii 10 ani.

Ultimele estimari arata ca in mai putin de 10 ani masinile electrice vor costa mai putin decat cele clasice. Revolutia electrica pare de neoprit, inclusiv la noi, asta daca ai unde sa o bagi in priza.

20 de modele de masini electrice, la Salonul Auto de la Romexpo. Guvernul promite 600 de

20 de modele de masini electrice, la Salonul Auto de la Romexpo. Guvernul promite 600 de "statii verzi" pana in 2020

RTI

Poveștile din spatele celor mai mari festivaluri din țară, duminică, la România, te iubesc!

Porturile României sunt ruinate. Navele nu acostează, iar turiştii le evită

Dragajul Dunării, un lux. Navele, obligate să ocolească: un drum de 4 ore îl fac în 3 zile

Canalul Dunăre-Marea Neagră: investiţie de milioane de euro şi promisiuni electorale. S-a ales praful

”Haz de necaz” cu Dunărea: în porturile din România, navele mai opresc doar când moare cineva la bord

Comoara ascunsă de pe Dunăre, ignorată de autorități. UE a vrut să ne dea bani s-o salvăm

Dunare, Calafat, turisti, investitii, bani

Bani cheltuiţi fara niciun rost si o industrie intreagă distrusă. Porturile de pe Dunare, imaginea dezinteresului total

Romania arunca bani, oportunitati si timp pretios pe apa Dunarii. Lectia primita de la sarbi

Cum s-au îmbogăţit "băieţii deştepţi" căpuşând sistemul energetic

Sistemul energetic, jefuit cu complicitatea politicienilor. Dezastrul de la Vidraru

Hidrocentralele de la Porţile de Fier, sabotate chiar de statul român. Rolul jucat de Tăriceanu

Cum s-au "stors" miliarde de euro de la cea mai valoroasă companie a României