Campionatul Mondial de Fotbal 2014: Fuleco, mascota competitiei din Brazilia, o poveste controversata
Mascota Campionatului Mondial de Fotbal din 2014, desfasurat in Brazilia, un armadilo animat botezat Fuleco, va aduce in conturile FIFA milioane de dolari, potrivit estimarilor. Insa adevaratul armadilo brazilian este periculos de aproape de disparitie.
FIFA a prezentat prima data mascota acestui Campionat Mondial de Fotbal in 2012. Este vorba despre un armadilo colorat, care a primit numele Fuleco, o combinatie intre "futebol" (fotbal) si "ecologia" - (ecologie). Fanii au avut de ales intre Amijubi ("amizade" - prietenie si "júbilo" - bucurie), Zuzeco ("azul" - albastru si "ecologia" - ecologie) si, desigur, Fuleco, ultimul fiind preferat de peste 1.7 milioane de microbisti.
Mascota Fuleco isi propune sa traga un semnal de alarma asupra problemelor de mediu si a speciilor pe cale de disparitie si s-a dovedit a fi unul dintre cele mai iubite personaje din toate timpurile la un campionat mondial.
-► Programul Campionatului Mondial de Fotbal 2014
-► GRUPE in Campionatul Mondial 2014 Brazilia
"Muza" mascotei, adevaratul armadilo brazilian, pe numele sau stiintific Tolypeutes tricinctus, si-a dezvoltat de-a lungul evolutiei un truc de aparare care il face sa arate ca o minge de fotbal cand se afla in faza defensiva. Ironia face ca tocmai acest detaliu sa-l transforme intr-o prada usoara, numai buna de pus pe gratar. Braconajul si distrugerea habitatului sau natural pun specia in grav pericol, potrivit Uniunii Internationale pentru Conservarea Naturii.
Initial, ecologistii au salutat decizia de a transforma armadilo in mascota campionatului, sperand ca acest lucru va atrage atentia asupra problemei lui "tatu-bola", cum este numit de localnici, dar si asupra protejarii regiunii impadurite Caatinga din nord-estul Braziliei, unul dintre ultimele refugii ale acestui mamifer enigmatic.
Campionatul Mondial va profita enorm de pe urma imaginii lui Fuleco - spune, potrivit The Guardian, Rodrigo Castro, secretar executiv al Asociatiei Caatinga, un ONG care lupta pentru conservarea lui "tatu-bola" si a regiunii Caatinga (ce ocupa 800.000 de kilometri patrati sau 10% din suprafata tarii). Este adevarat ca in 2013 unul dintre sponsorii oficiali ai campionatului, Continental Tyres, a facut o donatie de 100.000 de reali in contul asociatiei. Insa in dolari asta inseamna 45.000, o picatura intr-un ocean, suficient doar cat sa ajute la supravietuirea "Proiectului tatu-bola", care isi propune sa previna extinctia in urmatorii 10 ani.
FIFA, nicio contributie directa din incasarile lui Fuleco, pentru a proteja armadilo brazilian, specie pe cale de disparitie
De asemenea, ecologistii arata cu degetul spre FIFA, pe care o acuza ca nu a facut nicio contributie directa pentru a proteja armadilo brazilian.
In 2012, secretarul general al FIFA, Jérôme Valcke, era foarte mandru de alegerea acestei mascote: "Unul dintre obiectivele-cheie ale Campionatului Mondial de Fotbal din 2014 este sa folosim evenimentul ca pe o platforma de comunicare a importantei mediului si ecologiei. Suntem bucurosi ca putem face acest lucru cu ajutorul unei mascote care sunt sigur ca va fi foarte iubita nu doar in Brazilia, ci in lumea intreaga", spunea el.
Rodrigo Castro si alti colegi ai sai se intreaba, deocamdata retoric, daca nu cumva FIFA ar fi ajutat mai mult armadilo brazilian daca ar fi donat o parte din veniturile obtinute datorita lui Fuleco, in conditiile in care o mascota costa 15 dolari. Propuneri au fost. "Campionatul Mondial din 2014 ar ramane in istorie ca prima competitie care a salvat de la disparitie o specie nativa a tarii-gazda", crede Castro.
In aprilie, cercetatorii brazilieni faceau o alta propunere inovatoare, in jurnalul Biotropica. I-au cerut presedintei Dilma Rousseff sa declare areal protejat 10 kilometri patrati din padurea Caatinga, la fiecare gol marcat in timpul turneului. In Africa de Sud, la Campionatul Mondial de Fotbal din 2010, 145 de mingi au ajuns in plasa, ceea ce ar insemna 1.450 de kilometri patrati sau 0,2% din total. In prezent, doar 1% din Caatinga este declarata zona protejata, surprinzator, in conditiile in care in regiune traieste un numar impresionant de specii: 1.000 de tipuri de plante, 180 de specii de albine, 240 de feluri de pesti, peste 150 de tipuri de amfibieni si reptile, mai mult de 500 de specii de pasari si in jur de 150 de specii de animale.
Si, spre deosebire de padurile tropicale de pe coasta Oceanului Atlantic din Brazilia, iconicul Amazon, regiunea Caatinga nu a primit prea multa atentie. Asadar, nu este de mirare ca "tatu-bola" a ajuns acum pe lista speciilor disparute sau pe cale de disparitie.
"Campionatul Mondial si FIFA ar putea sa joace un rol crucial in salvarea speciei", spune Castro. "Din pacate, propunerile noastre au ramas fara ecou din partea FIFA", adauga el.
Fiecare campionat mondial are propria mascota, incepand cu 1966
Prima mascota a competitiei a fost World Cup Willie, la Campionatul Mondial de Fotbal din Anglia, in 1966. Mascota reprezinta de fiecare data un aspect caracteristic, o trasatura a tarii-gazda (costum popular, flora, fauna, steag etc.). In general, mascota este o figura antropomorfa dedicata copiilor sau celor care se simt copii, fiind comercializata pe durata competitiei.
De departe, una dintre cele mai cunoscute si iubite figuri, mai ales in Romania, a fost cea din 1990. Mascota de la Campionatul Mondial de Fotbal din Italia avea capul in forma de minge, tricolorul Italiei pe ea si purta nume de salut: Ciao.
Sursa: Mihaela Martin, Pro TV
Etichete: FIFA, campionatul mondial de fotbal, Brazilia 2014,
Dată publicare:
11-06-2014 12:07