Stațiile de încărcare pentru mașinile electrice, marea problemă a românilor. Câți bani va investi statul
Vânzările mașinilor electrice îi obligă pe responsabili să monteze mai multe stații de încărcare. Iar autoritățile promit că vor fi amenajate asemenea puncte în localități, școli, instituții publice, dar și în cartierele de blocuri.
Fondurile sunt acordate prin programele susținute de ministerul Mediului și al Dezvoltării.
Radu Restivan are o mașină electrică pe care o încarcă în general acasă și la birou. Însă pentru distanțe mari, alimentarea poate reprezenta o problemă.
Radu Restivan, proprietarul unei mașini electrice: „În România sunt anumite coridoare care sunt bine vascularizate cu stații de mare putere, însă sunt și zone unde nu există stații și dacă cumva se întâmplă să ajungi acolo și o stație, două, să nu funcționeze, deja devine o problemă, îmi aduc aminte, când a izbucnit războiul, am fost cu niște ajutoare până la vama Isaccea, Tulcea, și era o stație la Hârșova, singura din zona respectivă, și m-am întâlnit cu un domn care încărca și zicea ce mare noroc ați avut că ieri am reușit să curăț stația de acolo că nu mai făcea contact și e singura stație pe o rază de 50 km și nu funcționează”.
Parlamentul European a adoptat măsura care obligă statele Uniunii să instaleze stații de încărcare pentru mașini electrice la fiecare 60 km, de-a lungul principalelor șosele.
Program de 500 de milioane de lei pentru stații de încărcare
La noi, Administrația Fondului pentru Mediu are un program de 500 milioane de lei pentru stații de încărcare. Banii pot fi accesați de luna viitoare de instituții publice, școli și stațiuni turistice care vor să monteze aceste instalații.
Andrei Antipa, vicepreședinte AFM: „Stațiile vor fi de încărcare normală, între 3 kw și 2,2, cele până în 7 kw vor primi 20.000 lei și cele mai mari vor primi 60 000 lei”.
Fonduri pentru stații de încărcare sunt disponibile și în programul ”Valul renovării”, susținut de Ministerul Dezvoltării. Prin acest program pot accesa bani și asociațiile de proprietari, ajutate de primăriile locale.
Cât despre plata energiei, ansamblurile rezidențiale care au acum stații folosesc un sistem de taxare cu plata pe loc, așa cum întâlnim la o stație publică.
„Faptul că ar putea să existe tot mai multe stații în ansambluri rezidențiale, acolo e o densitate foarte mare de oameni, ar ajuta foarte mult la dezvoltarea acestei piețe, oricum numărul de mașini vândute în România e în continuă creștere. Dacă ar exista stații de încărcare la parterul blocului sau în parcarea subterană cred că ar impulsiona și mai mult oamenii să facă acest pas”.
Cele mai multe stații de încărcare le găsim în parcările centrelor comerciale sau în benzinarii, însă, mai nou, administratorii celor mai moderne clădiri de birouri le pun la dispoziția angajaților astfel de stații și în parcările de la muncă.
Programele de finanțare a stațiilor de alimentare acoperă doar instalarea aparaturii, nu și plata energiei.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, masini electrice, investitii, statie, incarcare,
Dată publicare:
21-10-2022 19:51