La ce trebuie să fie atenți doritorii care intenționează să-și cumpere o mașină electrică second-hand. Ce recomandă experții
În România se dezvoltă o piață tot mai mare de mașini electrice second-hand. Pe site-urile de specialitate sunt la vânzare autoturisme „verzi”, rulate, însă nu toți doritorii știu la ce trebuie să fie atenți atunci când cumpără un astfel de vehicul.
Experții spun că starea bateriei este cel mai important aspect de care trebuie să țină cont înainte de achiziționarea mașinii.
Ce trebuie să facă potențialii clienți
Cu cât o mașină are mai mulți kilometri parcurși, cu atât bateria și-a pierdut din putere. Pentru a face o verificare temeinică, potențialii clienți ar trebui să se adreseze direct reprezentanței de unde a fost cumpărată mașina.
Pe site-urile de vânzări de mașini la mâna a doua au apărut tot mai multe anunțuri cu mașini electrice. Din cauză că timpul de așteptare pentru autoturismele noi este unul mare, unii șoferi apelează la cele rulate. Însă pentru mulți dintre aceștia, cumpărarea unui astfel de vehicul este o necunoscută.
Cel mai important lucru este starea batieriei, spun experții auto. În mod normal, garanția oferită de producători la baterii este de opt ani sau 160.000 de kilometri. Cu cât o mașină este mai veche, performanța bateriei este mai slabă.
Matas Buzelis, expert în domeniul auto și șeful departamentului de comunicare al CarVertical: „Dacă mașina are mulți kilometri, este clar că bateria va avea mai puțină capacitate rămasă. Când mașina a fost nouă, poate ai putut să călătorești 150 de kilometri, după cinci ani poate ajunge la 120 de kilometri și poate după zece ani poate o să meargă 90 de kilometri. Și prețul mașinii o să fie tot mai mic”.
Recomandările experților
Așadar, înainte de a cumpăra o mașină electrică la mâna a doua, bateria trebuie să fie verificată de specialiști. Pentru a schimba bateria, te poate costa 30% din prețul mașinii, iar experții auto recomandă achiziționarea unui vehicul nou în astfel de situații.
Andrei Dumitrescu, analist auto: „În cazul mașinilor electrice nu prea mai sunt atât de mulți specialiști în mașini second-hand și recomanarea mea este ca, un client care își dorește o mașină second-hand electrică, să se adreseze direct reprezentanției mărcii respective pentru a îi face o verificare, în special a părții high voltage a bateriei, baterii principale pentru mașina respectivă. Această verificare se face cu niște dispozitive speciale pe care numai reprezentanțele o au”.
Pe de altă parte, vehiculele electrice rulate au o stare mai bună decât cele tradiționale, pentru că au mai puține piese mobile și, după achiziționare, nu mai trebuie investită o sumă mare de bani în reparații. De asemenea, mașinile electrice sunt rentabile pentru orașele în care sunt mai multe stații de încărcare. Șoferii care locuiesc sau lucrează departe de aceste locuri, pot pierde mult timp așteptând ca autotusrismul lor să se încarce.
Câte stații de încărcare sunt în România
În România sunt, în medie, 1,3 stații de încărcare la fiecare 100 de kilometri. Diferența este una uriașă față de Țările de jos, unde se găsesc 64 pe aceeași distanță. În top se mai află și Luxemburg, Germania, Portugalia și Suedia, iar la polul opus cu cele mai puține locuri de încărcare se află Lituania, Cipru, Grecia, Estonia și Polonia.
Pe piața din România, prețul pentru un autoturism electric la mâna a doua, pornește de la opt, nouă de euro, conform unui studiu făcut de cea mai mare platformă de anunțuri online din România.