Liber la tragedii rutiere. Furnizorii de piese auto din România distribuie masiv produse către service-uri fără autorizație

service auto

Patronatul Operatorilor de Service Auto (P.O.S.A.) trage un semnal de alarmă cu privire la practica unor furnizori de piese auto care distribuie componente auto către unităţi neautorizate, alimentând astfel piaţa neagră.

Această situaţie afectează grav industria auto din România, punând în pericol siguranţa rutieră, concurenţa loială şi drepturile consumatorilor.

POSA explică, într-un comunicat de presă că, potrivit legislaţiei în vigoare, unităţile de service auto trebuie să fie autorizate de Registrul Auto Român (RAR) pentru a putea face reparaţii şi înlocuiri de componente auto. Cu toate acestea, POSA a identificat o creştere alarmantă a cazurilor în care furnizorii de piese comercializează şi livrează componente către garaje neautorizate sau persoane fizice care efectuează reparaţii ilegale.

"Este inacceptabil ca furnizorii de piese auto să ignore reglementările legale şi să alimenteze piaţa neagră a reparaţiilor auto. Acest fenomen pune în pericol atât siguranţa conducătorilor auto, cât şi a celorlalţi participanţi la trafic. Nu putem tolera astfel de practici", a declarat Marian Lazăr, prim-vicepreşedinte P.O.S.A.

Această situaţie generează multiple riscuri, cum ar fi compromiterea siguranţei rutiere, în condiţiile în care piesele pot fi instalate de persoane „fără pregătire tehnică adecvată”, conducând la „defecţiuni periculoase”, dar şi fraudarea consumatorilor, întrucât clienţii sunt induşi în eroare în privinţa calităţii reparaţiilor efectuate şi pot fi privaţi de garanţia pieselor.

Citește și
trafic bucuresti, masini bucuresti
O nouă companie intră pe piața de asigurări auto din România. Va funcționa exclusiv online

”Întreaga industrie auto va avea de suferit”

De asemenea, potrivit POSA, un alt risc este concurenţa neloială, având în vedere că service-urile autorizate sunt afectate economic de aceste practici incorecte, deoarece trebuie să respecte reglementări stricte, în timp ce unităţile neautorizate operează fără costuri de conformare. Totodată, prin aceste practici, service-urile nautorizate evită taxele şi impozitele, multe dintre ele operând „la negru”, cauzând pierderi semnificative la bugetul de stat.

În aceste condiţii, POSA solicită autorităţilor competente, inclusiv Registrului Auto Român, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului şi Ministerului Transporturilor, să ia măsuri ferme pentru a stopa acest fenomen.

"Facem un apel ferm către autorităţi să intensifice controalele şi să sancţioneze drastic orice furnizor care încalcă legislaţia. Dacă nu se iau măsuri urgente, întreaga industrie auto va avea de suferit, iar consumatorii vor fi expuşi unor riscuri majore", a adăugat Marian Lazar.

Totodată, P.O.S.A. face apel la furnizorii de piese auto să respecte legislaţia şi să colaboreze doar cu unităţi de service autorizate. Distribuirea pieselor către entităţi neautorizate nu doar că subminează piaţa reglementată, dar creează premise pentru accidente rutiere grave.

Furnizorii de piese auto care comercializează componente către unităţi neautorizate pot fi sancţionaţi conform legislaţiei în vigoare. Amenzile contravenţionale pentru furnizorii care nu respectă reglementările comerciale pot ajunge până la 50.000 de lei. Totodată, acestor distribuitori care nu respectă normele impuse li se poate suspenda sau retrage autorizaţia de funcţionare. De asemenea, persoanele sau unităţile neautorizate care montează aceste piese pot fi amendate cu sume de până la 30.000 de lei pentru desfăşurarea de activităţi neautorizate.

”Este momentul să eliminăm acest flagel din industrie”

Cei care încalcă normele impuse pot fi traţi la răspundere penală în cazul în care reparaţiile ilegale duc la accidente grave.

"Trebuie să fie clar pentru toată lumea: cei care montează piese în ateliere neautorizate riscă sancţiuni severe, inclusiv dosare penale în cazul unor accidente provocate de defecţiuni tehnice! Este momentul să eliminăm acest flagel din industrie", a conchis inginerul Marian Lazar, prim-vicepreşedinte P.O.S.A.

POSA îi sfătuieşte pe consumatori să verifice întotdeauna dacă unitatea de service la care apelează este autorizată de RAR. Alegerea unui service neautorizat poate duce la: reparaţii defectuoase, care pot afecta siguranţa vehiculului şi a pasagerilor, pierderea garanţiei producătorului, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru proprietarii de autovehicule, risc financiar major, deoarece o reparaţie incorectă poate duce la avarii grave, care necesită intervenţii costisitoare ulterioare, posibile sancţiuni legale, în cazul în care autovehiculul reparat într-o unitate neautorizată este implicat într-un accident cauzat de defecţiuni tehnice.

Articol recomandat de sport.ro
Ce au făcut tricolorii a doua zi după înfrângerea cu Bosnia, din debutul preliminariilor pentru calificarea la Cupa Mondială din 2026
Ce au făcut tricolorii a doua zi după înfrângerea cu Bosnia, din debutul preliminariilor pentru calificarea la Cupa Mondială din 2026
Citește și...
La cât timp după ce bei alcool poți să conduci. Ce trebuie să știe șoferii auto despre consumul de alcool
La cât timp după ce bei alcool poți să conduci. Ce trebuie să știe șoferii auto despre consumul de alcool

Află cât timp rămâne alcoolul în organism și în cât timp este eliminat din sânge, aerul expirat, urină și păr. Descoperă factori care influențează metabolizarea alcoolului, precum greutatea, vârsta și alimentația.

O nouă companie intră pe piața de asigurări auto din România. Va funcționa exclusiv online
O nouă companie intră pe piața de asigurări auto din România. Va funcționa exclusiv online

Un furnizor de servicii financiare, în special asigurări, va activa pe piața din Spania și Româna. Compania Achmea Holding este din Țările de Jos.

 

Un supercar rarisim, adus la RAR pentru verificare tehnică. Există doar câteva mașini de acest tip în România
Un supercar rarisim, adus la RAR pentru verificare tehnică. Există doar câteva mașini de acest tip în România

Un supercar care se găsește foarte rar pe drumurile din România a ajuns recent la Registrul Auto Român, iar imaginile cu acesta au ajuns rapid virale.

Momentul în care un șofer fugar a fost imobilizat pe câmp după o urmărire ca-n filme. Prietenul lui a blocat mașina poliției
Momentul în care un șofer fugar a fost imobilizat pe câmp după o urmărire ca-n filme. Prietenul lui a blocat mașina poliției

O urmărire ca în filme, cu focuri de armă, pe un drum din județul Galați, s-a încheiat cu reținerea șoferului, dar și a unui individ care a sărit în ajutorul lui. Ca să-l oprească pe conducătorul auto, polițiștii au tras asupra autoturismului până au nime

Un sibian a dat mită 2.500 lei ca să promoveze examenul auto, dar a fost respins și a anunțat singur Poliția
Un sibian a dat mită 2.500 lei ca să promoveze examenul auto, dar a fost respins și a anunțat singur Poliția

Un sibian a dat mită 2.500 de lei ca să promoveze examenul auto şi tot nu l-a luat, iar suspectul care ar fi cerut şpaga a fost condus, miercuri, la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu.

Recomandări
Contribuțiile la Pilonul II ajung la sume record. Peste 9 milioane de români strâng bani pentru bătrânețe
Contribuțiile la Pilonul II ajung la sume record. Peste 9 milioane de români strâng bani pentru bătrânețe

Românii au ajuns să pună deoparte, lunar, peste 400 de lei pentru bătrânețe. Este vorba despre contribuția pe care o fac angajații, automat, din salarii, la Pilonul II de pensii.

Ministrul de Interne, precizări despre problema includerii României în Visa Waiver. Decizia luată de administrația Trump
Ministrul de Interne, precizări despre problema includerii României în Visa Waiver. Decizia luată de administrația Trump

Ministrul Predoiu a precizat că evaluarea în curs a programelor legate de migrație, realizată de noua administrație americană, nu vizează în mod direct România sau programul Visa Waiver.

Oficialii din UE sunt îngrijorați asupra viitorului sprijinului în dolari din partea Fed, în contextul politicii Trump
Oficialii din UE sunt îngrijorați asupra viitorului sprijinului în dolari din partea Fed, în contextul politicii Trump

Unii oficiali europeni din domeniul bancar central şi al supravegherii financiare au început să se întrebe dacă mai pot conta pe Rezerva Federală a SUA (Fed) pentru a furniza finanţare în dolari în perioade de criză.