„O schimbare importantă”. Cum văd specialiștii nominalizările numeroase ale femeilor la categoriile cele mai prestigioase
De multă vreme, muzicieni şi critici au deplâns absenţa puternică a artistelor la premiile Grammy, recompensele supreme atribuite de industria muzicală americană.
În noaptea de duminică spre luni, specialiştii din acest sector se aşteaptă însă ca femeile să câştige trofeele din categoriile cele mai prestigioase, reflectând astfel o evoluţie a mentalităţilor şi o scenă care se diversifică, informează AFP.
În categoria "albumul anului", un premiu care va fi disputat de personalităţi precum Taylor Swift, SZA şi Olivia Rodrigo la cea de-a 66-a ediţie a galei Grammy Awards, la Los Angeles, şapte dintre cei opt nominalizaţi sunt femei sau artişti cu gen fluid.
"În trecut, femeile care erau staruri pop deveneau subiect de discuţie doar după ce apăreau pe covorul roşu. De acum înainte, ele alimentează conversaţiile despre premiile Grammy prin calitatea lor de artiste", a declarat Kristin Lieb, profesoară la Universitatea Emerson specializată în marketing muzical şi identităţi de gen.
"Este o schimbare importantă. Se vorbeşte mai mult despre talentul şi carisma femeilor decât despre corpul lor şi ţinutele lor vestimentare", a adăugat ea.
Muzica schimbă lumea, iar Premiile Grammy schimbă lumea muzicii! Cei mai importanți artiști se întâlnesc în cea mai spectaculoasă gală: a 66-a ediție a Premiilor Grammy este luni, 5 februarie, de la ora 3 dimineața, în direct pe VOYO.
Taylor Swift, care a dobândit statutul de megastar mondial, SZA, care a primit cele mai multe nominalizări (9) cu albumul ei "SOS" şi single-ul ei captivant "Kill Bill", şi Olivia Rodrigo, fostă starletă Disney ale cărei tonalităţi rock au fost aclamate de critici, concurează atât la premiul categoriei "albumul anului", cât şi la cel din categoria "înregistrarea anului", atribuit pentru performanţa globală a unei piese.
La fel se întâmplă şi pentru Miley Cyrus şi supergrupul Boygenius, al cărui trio format din Phoebe Bridgers, Julien Baker şi Lucy Dacus a făcut senzaţie cu cocktailul lor de pop-folk poetic şi indie rock.
Janelle Monae, Billie Eilish şi Victoria Monét, o stea în ascensiune, sunt nominalizate, de asemenea, în cele mai prestigioase categorii ("albumul anului", "înregistrarea anului" şi "cântecul anului"). Singurul bărbat care a intrat în acest grup select este jazzmanul polivalent Jon Batiste, care a dominat palmaresul galei Grammy din urmă cu doi ani.
Kristin Lieb remarcă faptul că evoluţia este impresionantă, atât pentru că implică femei, cât şi artişti cu gen fluid sau queer, cum ar fi trioul Boygenius, Miley Cyrus, Billie Eilish şi Janelle Monae.
Din punct de vedere statistic, schimbarea este notabilă. Din 2012 până în 2022, doar 13,9% dintre nominalizaţii anunţaţi în categoriile principale au fost femei, potrivit unui studiu realizat de think tank-ul Annenberg Inclusion Initiative de la Universitatea Southern California din Los Angeles.
Aceste cifre ar putea avea rezona cu comentariile controversate făcute de Neil Portnow, fost preşedinte al Recording Academy, instituţia care reprezintă industria muzicală americană şi care organizează gala premiilor Grammy. În 2018, el a declarat că femeile artiste trebuiau doar "să iasă în faţă" dacă doreau mai multă recunoaştere.
În noiembrie 2023, el a fost vizat de o plângere în justiţie, fiind acuzat că a drogat şi a violat o artistă în 2018. El a negat aceste acuzaţii.
Reacţionând după anunţarea nominalizărilor în noiembrie, actualul preşedinte al Recording Academy, Harvey Mason Jr, a declarat că, pur şi simplu, "femeile au făcut o muzică al naibii de bună" şi că "votanţii noştri au fost în mod evident convinşi de acest lucru".
Cele mai multe dintre aceste artiste au cariere bine stabilite, care au crescut în profunzime şi le-au permis să exploreze stiluri variate, în timp ce femeile au fost adeseori catalogate în trecut ca fiind cântăreţe ce activează doar în muzica pop.
"O femeie care are vânzări bune este destinată să îşi piardă genul muzical original şi va fi considerată o vedetă pop", a declarat Kristin Lieb.
"Şi, în general, muzica pop este văzută ca ceva artificial sau efemer", adaugă profesoara americană, care rămâne prudentă cu privire la evoluţia mentalităţilor, atât în industria muzicală, cât şi în rândul criticilor de specialitate.
O altă expertă, Christine Wisch, care predă la Universitatea din Indiana un curs despre istoria femeilor în muzică începând din era medievală, speră că, în timp, "vom putea observa arta aşa cum este ea", fără a ţine cont de "anumite identităţi".
Ea explică faptul că studenţii ei au o admiraţie deosebită pentru Boygenius, un trio nominalizat la şase categorii în acest an, ale cărui membre ironizează cu uşurinţă eticheta de "femei în rock".
"Ca muziciană şi profesoară, aştept cu nerăbdare ziua în care genul nu mai reprezintă un subiect de discuţie şi nu vom mai fi surprinşi că femeile sunt majoritare", a mai spus Christine Wisch.