Povestea din spatele exploziei devastatoare din Beirut. Cui aparținea nava ce a adus nitratul de amoniu în Liban

×
Codul embed a fost copiat

2.750 de tone de nitrat de amoniu, depozitate fără măsuri de securitate, potrivit autorităților din Libia, au stat la baza exploziei care a devastat portul Beirut, provocând moartea a cel puțin 100 de persoane și rănirea a 4000.

Preşedintele țării, Michel Aoun, a declarat că 2.750 de tone de nitrat de amoniu au fost depozitate în condiţii neconforme timp de şase ani şi asta ar sta la originea dezastrului.

"Este inacceptabil ca 2750 de tone de nitrat de amoniu să fie depozitate şase ani fără măsuri de securitate", a denunţat Aoun, citat de contul de Twitter al preşedinţiei libaneze.

Oficialii au anunțat marţi că au demarat o investigaţie pentru a afla cauza exactă a deflagraţiei, iar Consiliul Suprem de Apărare a transmis că responsabilii vor primi pedeapsa maximă posibilă.

Aparent, nitratul de amoniu a fost descărcat de pe un vas aflat sub sechestru în port în 2013, apoi stocat într-un depozit de acolo, scrie News.ro.

Citește și
explozia Mihailesti
Ce este nitratul de amoniu, care a provocat explozia din Beirut. A produs o tragedie uriaşă şi în România

Nava era sub pavilion moldovenesc

 

Este vorba despre nava Rhosus, deținută de compania unui cetățean rus, Igor Greciușkin, dar aflată sub pavilion moldovenesc.

Potrivit unui articol din anul 2014 apărut pe site-ui www.fleetmon.com, nava Rhosus, încărcată cu nitrat de amoniu, a ajuns în Beirut, Liban, în octombrie 2013, deși avea ca destinație o altă țară. Nu este clar de ce echipajul a oprit atunci în Beirut.

Nava Rhosus a fost reținută de autoritățile libaneze, după o inspecție care a descoperit numeroase deficiențe. De atunci, nava Rhosus a rămas în Beirut, cu doar patru oameni la bord: căpitanul (de naționalitate rusă) și alți trei membri ai echipajului, toți de naționalitate ucraineană.

În tot acest timp, proprietarul navei, care deține și cetățenie cipriotă, a declarat abandonul vasului, echipajul nefiind plătit, însă autoritățile din Beirut nu au permis echipajului să părăsească nava și să plece acasă.

Sursa citată susține că motivul pentru care autoritățile din Beirut nu au ales varianta arestării echipajului a fost acela de a nu rămâne cu vasul abandonat "în mâinile lor".

"Autoritățile din Rusia și Ucraina nu au făcut nimic, deși implicarea lor pare să fie necesară pentru a se ajunge la un acord cu responsabilii din Beirut privind un plan fie pentru înlocuirea echipajului, fie pentru finanțarea echipajului și navei până când aceasta va fi licitată", a explicat atunci sursa citată.

90 de nave sub pavilion moldovenesc au ajus în cimitire pentru dezasamblare, în perioada 2012-2018, potrivit unor date de pe platforma Shipbreaking. Asta înseamnă 20 la sută din flota comercială a Republicii Moldova.

Citește și...
Bilanțul exploziei din Beirut a ajuns la 100 de morți și 4.000 de răniți. Ce ar fi provocat deflagrația
Bilanțul exploziei din Beirut a ajuns la 100 de morți și 4.000 de răniți. Ce ar fi provocat deflagrația

O explozie puternică, produsă în zona portului, a devastat marți seară Beirutul, capitala Libanului.

Ce este nitratul de amoniu, care a provocat explozia din Beirut. A produs o tragedie uriaşă şi în România
Ce este nitratul de amoniu, care a provocat explozia din Beirut. A produs o tragedie uriaşă şi în România

Uriaşa explozie care a zguduit oraşul Beirut pe 4 august a fost provocată de o încărcătură de nitrat de amoniu care a sărit în aer. Ce este însă nitratul de amoniu, substanţa care a fost elementul cheie al unei tragedii şi în România, în 2004?

Explozii devastatoare în portul Beirut. Cel puțin 50 de morți și 3.000 de răniți în urma deflagrației
Explozii devastatoare în portul Beirut. Cel puțin 50 de morți și 3.000 de răniți în urma deflagrației

Explozie devastatoare, de origine necunoscută, în portul Beirut. În urma deflagrației, zeci de victime au fost îngropate sub moloz, a informat Crucea Roşie a Libanului marţi, conform DPA.

Recomandări
„e-Estonia, model pentru viitor”. Cât de ușor și cât de rapid se poate cumpăra și înmatricula online o mașină
„e-Estonia, model pentru viitor”. Cât de ușor și cât de rapid se poate cumpăra și înmatricula online o mașină

În timp ce noi încă luptăm cu birocrația, în Estonia o mașină poate fi cumpărată și înmatriculată online în doar câteva minute. Cetățenii stau comod acasă, aleg modelul și rezolvă totul pe internet.

Ambasadorul Rusiei la Bucureşti, convocat la MAE: „Anexarea celor patru regiuni nu va fi niciodată recunoscută”
Ambasadorul Rusiei la Bucureşti, convocat la MAE: „Anexarea celor patru regiuni nu va fi niciodată recunoscută”

Ambasadorul Federaţiei Ruse la Bucureşti, Valery Kuzmin, a fost convocat la sediul Ministerului Afacerilor Externe, după anexarea celor patru regiuni, demers considerat ilegal de către România, Uniunea Europeană şi NATO.

Silkeborg - FCSB, 5-0. Elevii lui Dică, umiliți în Grupa B a Conference League
Silkeborg - FCSB, 5-0. Elevii lui Dică, umiliți în Grupa B a Conference League

FCSB a fost învinsă, joi, de Silkeborg, în deplasare, scor 0-5, într-un meci disputat în Grupa B a Conference League.