Ultimul summit UE inainte de declansarea BREXIT. Tusk, reales presedinte al Consiliului European, desi tara lui s-a opus
Donald Tusk, care a primit un nou mandat la conducerea Consiliului European, in cursul summitului de joi, de la Bruxelles, s-a declarat recunoscator si a promis sa depuna eforturi pentru a imbunatati UE.
„Recunoscator pentru increderea & evaluarea pozitiva a #EUCO (Consiliului European – n.r.). Voi face tot ce pot pentru a face UE mai buna”, a scris el pe Twitter.
Liderii UE au decis sa ii ofere lui Donald Tusk un al doilea mandat ca presedinte al Consiliului European, a anuntat joi premierul Luxemburgului, Xavier Bettel.
Alegeri 2024
11:43
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit ”lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
11:05
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
10:04
De ce relațiile României cu Ucraina și Rep. Moldova s-ar putea înrăutăți după alegeri. Semnalul de alarmă tras de Politico
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
Tusk a primit inca un mandat de 30 de luni, in pofida obiectiilor vehemente din ultimele saptamani din partea Poloniei, tara sa natala.
Tusk, fost premier de centru-dreapta, este un rival vechi al actualului partid de guvernare. Presedintele Consiliului European nu are nevoie de unanimitate pentru a fi ales in functie.
Presedintele Consiliului este responsabil pentru prezidarea summiturilor UE, coordonarea activitatii tarilor membre si sa se asigure ca cele 28 de state membre vorbesc, pe cat posibil, cu o singura voce pe scena internationala.
Partidul aflat la guvernare in Polonia, PiS, de dreapta, il acuza pe Tusk, un politician de centru, ca isi depaseste mandatul. Una dintre situatii a fost cand a criticat, de exemplu, Guvernul de la Varsovia in privinta libertatii presei.
Tusk si liderul PiS, Jaroslaw Kaczynski, cel mai puternic politician din tara in prezent, sunt rivali vechi pe scena politica interna.
Saptamana trecuta, Guvernul de la Varsovia a propus un alt polonez, un europarlamentar care nu a avut niciodata o functie de rang inalt in Guvern, sa il inlocuiasca pe Tusk, insa fara succes.
Polonia vrea sa blocheze declaratia finala a summitului UE, in semn de protest fata de realegerea lui Tusk
Polonia, care s-a opus realegerii fostului sau premier Donald Tusk la conducerea Consiliului European, vrea sa blocheze joi declaratia finala pe care ar urma sa o publice cei 28 de lideri UE dupa summitul de la Bruxelles, au declarat doua surse apropiate dosarului pentru AFP.
“Polonia se opune acum concluziilor” summitului, a spus una dintre surse, citata sub acoperirea anonimatului.
Acest lucru nu ar bloca realegerea lui Tusk, care a avut deja loc, pentru ca este vorba de un act separat, votat cu majoritatea calificata.
Witold Waszczykowski, ministrul pentru Afaceri Externe de la Varsovia, a denuntat decizia, ce reprezinta, din punctul sau de vedere, o dovada ca Uniunea European este supusa „dictatelor Berlinului”.
„Modul in care a fost realizat ne spune multe despre Uniunea Europeana si incotro se indreapta aceasta. Stim acum ca este o UE sub dictatul Berlinului”, a spus el.
Ultimul summit inainte de declansarea BREXIT
Summitul UE de joi, de la Bruxelles, va fi, probabil, ultima data cand liderii europeni se strang inainte ca premierul britanic Theresa May sa invoce oficial Articolul 50 din Tratatul de la Lisabona, mecanismul pentru iesirea din blocul comunitar.
Daca la un moment dat s-au facut speculatii ca May va prezenta o scrisoare oficiala in acest sens la summit, acest lucru pare putin probabil in prezent.
Insa infrangerea suferita de Guvernul sau in Camera Lorzilor reprezinta numai un impediment minor, care, potrivit asteptarilor, nu va intarzia adoptarea proiectului de lege pentru declansarea Brexit cu mai mult de cateva zile.
In aceste conditii, May insista in continuare ca va activa Articolul 50 pana la sfarsitul lunii, in pofida infrangerii. Un analist politic de la Universitatea Surrey, Simon Usherwood, a declarat ca amendamentul Camerei Lorzilor nu reprezinta "un obstacol foarte important".
Dupa activarea Articolului 50, prima problema pentru partea britanica va fi ca "nu stie deocamdata, cu adevarat, ce vrea", a apreciat expertul.
"Planurile fixate in discursul Theresei May si in Cartea Alba arata ca vrem un acord de liber schimb – plus, ca vrem sa facem mult lucruri, dar nu vrem sa avem elementele privind libertatea de circulatie", a adaugat el.
"Deci nu este un plan foarte clar: acest limbaj confuz in legatura cu o apartenenta speciala la o uniune vamala, dar a nu impartasi elementele de baza ale unei uniuni vamale; reticenta de a fi sub jurisdictia Curtii (Europene – n.r.) de Justitie, ceea ce va crea probleme suplimentare", a atras el atentia.
"In prezent, pozitia britanica este despre ce nu vor, in loc de despre ce vor, ceea ce va face foarte dificil pentru UE 27 (cei 27 de membri ramasi in UE dupa Brexit – n.r.) sa se implice", a avertizat Usherwood.
La randul lor, cele 27 de state membre ce vor ramane in blocul comunitar vor incerca sa se concentreze pe dosarele de zi cu zi, pana cand vor primi o notificare oficiala din partea Londrei.
La inceputul reuniunii, Consiliul European urmeaza sa isi aleaga presedintele pentru perioada 1 iunie 2017 - 30 noiembrie 2019.
Actualua presedinte al Consiliului, Donald Tusk, este favorit pentru un nou mandat. El are sustinerea a aproape toate guvernele din UE, cu exceptia Poloniei, tara sa de origine, condusa de rivalii sai politici.
Intr-o incercare de a bloca numirea lui Tusk pentru un nou mandat de doi ani si jumatate la presedintia Consiliului Europei, Guvernul polonez a propus inlocuirea sa cu Jacek Saryusz-Wolski, un europarlamentar care nu a avut niciodata o functie importanta in Guvern.
In conditiile in care anul 2017 aduce alegeri in Olanda, Franta si Germania, liderii europeni sunt dornici sa faca unele progrese in chestiuni care ar putea sa ii ajute sa atraga acei alegatori care tind spre populistii anti-sistem. Starea economiei europene prezinta o alta problema dificila.
Desi, pentru prima data in ultimii ani, economia Zonei euro este intr-o situatie decenta, politicienii nu par sa reuseasca sa obtina capital electoral de pe urma acestui lucru.
De aceea, pe agenda discutiilor de joi se va afla, probabil, dosarul repartizarii mai ample si mai echitabile a beneficiilor cresterii economice in randul cetatenilor europeni.
Acelasi lucru este valabil pentru problema reducerii imigratiei ilegale in Europa. Desi acordul dintre Turcia si UE a reusit sa reduca drastic numarul de refugiati care intra in Europa via Turcia, fluxul este mare in Italia.
Liderii europeni ar urma sa discute si dosarul spinos al transferurilor de migranti. De altfel, comisarul european pentru Migratie, Dimitris Avramopoulos, a criticat lipsa de disponibilitate a unor state membre de a prelua partea lor de migranti.
"Responsabilitatea nu poate fi distribuita echitabil fara solidaritate. Statele membre nu pot alege ce respecta", a aspus el.
Oficialul a facut referire la cei 160.000 de oameni care se afla in prezent in Italia si Grecia, care au fost identificati ca avand nevoie de protectie internationala si care ar trebui sa fie preluati de alte state membre pana in septembrie 2017.
Potrivit comisarului, pana in prezent numai Malta si Finlanda sunt in curs de indeplinire a obligatiilor, in timp ce Ungaria, Austria si Polonia refuza in continuare sa participle la schema. Cehia, Bulgaria, Croatia si Slovacia participa, dar numai limitat.
Pe agenda reuniunii se mai afla securitatea si apararea, precum si discutii preliminare scurte privind posibila instituire a unui Parchet European. Potrivit asteptarilor, May nu va participa si la reuniunea liderilor de vineri, care se va concentra pe viitorul Europei dupa iesirea Marii Britanii.
Presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker a prezentat o "Carte Alba" cu cinci scenarii pentru viitorul UE dupa Brexit, printre care si Europa cu mai multe viteze.
Germania, Franta, dar si Italia, Belgia, Olanda si Luxemburg par sa fi imbratisat ideea unei Europe cu mai multe viteze, in timp ce privesc cu ingrijorare ascensiunea partidelor antieuropene. Insa mai multe tari membre, inclusiv multe din Europa de Est, se opun propunerii.