"Evanghelia nimanui". Nava simbol a Costinestiului a ajuns un monument de nepasare: "In curand va deveni un pericol public"

Ultima actualizare: 02-09-2016 07:13

Romania isi lasa simbolurile prada hotilor de fier vechi, in loc sa le transforme in obiective turistice si sa castige bani de pe urma lor.

Epava "Evanghelia" de la Costinesti, simbolul Statiunii Tineretului, ar putea sa dispara in cativa ani, distrusa de vreme si de hoti. Un monument de nepasare, de haos birocratic si de rugina, asta reprezinta epava "Evanghelia" de la Costinesti.

Desi aceasta nava cu o istorie incarcata apare in toate vederile din statiune si in fotografiile milioanelor de romani, nimeni nu are grija de ea. Inspectorul Vacanta a aflat ca institutiile statului isi paseaza responsabilitatea si nu vor sa o administreze.

Franta in doua si golita pe interior de hotii de fier,” Evanghelia” este un pericol pentru cei care se apropie de ea. O jumatate de secol, nava a fost simbolul Costinestiului. Iar imaginile filmate cu o drona ne arata cum a ajuns acum.

De 48 de ani de cand “Evanghelia” zace aici, nu exista turist care sa fi ajuns la Costinesti si care sa nu aiba o vedere sau o fotografie cu celebra epava. Iar cine vrea sa o vada de aproape, alege vaporasul ori merge pana la ea inot.

Turista: "Este frumoasa in sensul ca este ceva greu de vizitat, dar faptul ca este lasata asa in paragina nu ne place"

Specialistii sustin ca, daca nimeni nu va incerca sa conserve epava, in cativa ani va fi doar un morman de fier ruginit, periculos pentru turisti.

Flavius Dobrean - instructor scufundari: “Vremea, apa sarata, valurile, s-a mai si furat din ea caci nu mai este un caz necunoscut si au adus-o in stadiul in care este acum. Daca mai continuam in situatia asta curand va deveni un pericol public.”

Ionut - ghid touristic: "In mare parte este distrusa, distrusa aproape complet pe partea cealalta, din cauza valurilor care o izbesc in plin. Asta iarna i-a cazut cabina din cauza ghetii si a zapezilor abundente acum ar putea sa o reconditioneze intr-un fel sau altul.”

De altfel, Stirile PRO TV au mai difuzat imagini cu hotii care distrug epava. Urcati pe anvelope de tractor se strecurau pe nava si desprindeau cu dalta si ciocanul bucati de metal. La un control, jandarmii au prins mai multi indivizi care furasera 300 de kg de fier vechi.

Asa se face ca “Evanghelia” se degradeaza de la an la an. In alte tari epavele sunt consolidate si introduse in circuite turistice. Nu si la noi, desi este singurul obiectiv din zona Costinesti, cu un potential urias. Dar autoritatile nu stiu cui apartine si cine ar trebui sa administreze nava.

Flavius Dobrean - instructor scufundari: “A fost intentie din partea catorva persoane de a o concesiona pentru a o reabilita si de a face din ea un punct de atractie turistica, dar aceasta confuzie de proprietate a facut ca nimeni sa nu primeasca aprobarea.”

Turista: "Daca asa avea bani, as face un restaurant. Sa bei ceva. Sa te relaxezi, chiar niste hamace ar fi perfecte te poti bronza, cred ca s-ar putea face multe, ar fi superb sa se poata renova, sa se urce lumea pe ea, chiar si un mini hotel se pot face multe.”

Si totusi cine e responsabil pentru starea epavei? Pentru ca nava a fost abandonata de proprietar, legile internationale, dar si Ordonanta 42 din 1997 prevad ca se afla in proprietatea statului roman. Fiind vorba despre o nava, i-am intrebat pe cei de la Autoritatea Navala Romana daca e in administrarea lor. Ne-au raspuns ca NU e la ei si ne-au trimis la Apele Romane.

Acolo raspunsul oficial suna cam la fel, doar ca ne trimit pentru lamuriri la Administratia Porturilor Maritime. "Nici vorba! Nu e nici la noi", spun acestia. Aruncarea pisicii moarte peste gard continua insa. La Ministerul Transporturilor - ghiciti raspunsul? Deja institutiile sunt previzibile. Nimeni, nici macar Guvernul nu i-a dat inca de cap acestei probleme. Asa ca avem inca o premiera - Romania scrie "Evanghelia nimanui". Si daca tot nu are administrator, Inspectorul Vacanta a adus epava aici, virtual, ca sa aflam daca cineva o revendica.

Nava a fost construita la santierele din Liverpool, in acelasi loc in care a prins viata si Titanicul. A esuat in octombrie 1968, cand se afla in proprietatea armatorului grec Aristotel Onasis. Se spune ca marinarii ar fi distrus-o intentionat. Cert e ca din cauza costurilor prea mari de recuperare, a fost abandonata.
 

Citeste și...
Parteneri