Legea care ar putea rezolva problema parcărilor, ignorată. Reacțiile primarilor când își dau seama ce autorizații au semnat
Milioane de euro, din care puteau fi amenajate parcări publice în București, au fost pierdute de Primăria Capitalei din nepăsare și ignoranță.
Banii ar fi trebuit să vină de la dezvoltatorii imobiliari, care din 2006 sunt obligați să construiască un loc de parcare pentru fiecare apartament nou. În caz contrar, plătesc o amendă de 10 mii de euro către Primăria Capitalei pentru fiecare loc lipsă, iar acești bani trebuie cheltuiți pentru parcări.
Nu s-a strâns însă niciun cent, deși în Capitală sunt zeci de dezvoltatori care încalcă această regulă. Iată ce a găsit pe teren Inspectorul PRO.
Alegeri 2024
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
Lipsa locurilor de parcare duce, în Capitală, la situaţii absurde, în care se aplică legea junglei. Aşa cum s-a întâmplat şi pe o stradă de lângă Universitatea Politehnică, singura cale de legătură între două ansambluri rezidenţiale, şi bulevardul principal. Un TIR şi-a croit drum smulgând pur şi simplu oglinzile maşinilor parcate.
Multe dintre autoturismele avariate aparţin locatarilor din blocurile noi, ridicate în zonă. Oamenii sunt nevoiţi să-şi lase autovehiculele pe unde apucă, pentru că dezvoltatorii nu au făcut parcări suficiente.
Șofer: "E vorba că sunt locuri de parcare puţine, iar accesul e aşa de doi ani şi ceva. De ce aţi vândut, dacă nu aţi rezolvat problema locurilor de parcare? Dar cum s-au luat autorizaţiile?"
O hotărâre a Consiliului General al Capitalei, din 2006, spune clar: dezvoltatorii nu primesc autorizaţie de construire dacă nu asigură minimum un loc de parcare pentru fiecare apartament. Plus încă 20 la sută din total, pentru vizitatori.
Aceeaşi hotărâre mai stabileşte că pentru fiecare loc de parcare nerealizat, dezvoltatorul să plătească Primăriei Capitalei câte 10 mii de euro. Excepţie fac blocurile noi din zona centrală, iar locurile plătite nu pot depăşi 20 la sută din total.
Cu banii astfel colectaţi, municipalitatea ar trebui să facă parcări publice. Până acum, Primăria Generală nu a strâns însă niciun cent. Deşi este evident că multe blocuri nu au numărul de locuri de parcare necesar.
Șofer: "O bătaie de joc pentru cetăţenii de aici. Și din partea primăriei, şi a celor care dau avize, şi din partea acestor oameni care se numesc ei investitori."
În această luptă inegală, în care cererea este mai mare decât oferta, investitorii îşi permit să dicteze condiţiile. Şi cum legea nu impune ca parcările să fie gratuite, preţurile cu care sunt scoase la vânzare sunt imense şi nejustificate.
În sectorul 5, în capătul unei străzi înfundate, s-a ridicat, în 2016, un bloc de 3 etaje cu mansardă. Nu are niciun niciun loc de parcare. Dar are autorizaţie de construire, eliberată de Primărie. În acelaşi complex, un al doilea bloc este acum în construcţie. Iată ce spune agentul imobiliar unui posibil cumpărător.
Agent imobiliar: "Am 60 de apartamente şi o să îmi iasă maxim 15 dacă îmi aprobă, maxim 20.”
Client: ”Dar nu ştiţi dacă se va aproba sau când se va aproba?”
Agent imobiliar: ”Exact.”
Client: ”Și acum există vreun loc unde parcăm?”
Agent imobiliar: ”Pe stradă."
Reprezentanţii dezvoltatorului au stat de vorbă cu noi doar telefonic.
Reporter: "Dacă dvs. aveţi autorizaţie de construire şi acolo scrie că aveţi 32 de apartamente pentru primul bloc şi 14 locuri de parcare?”
Reprezentant firmă: ”Doamnă, sunteţi de la poliţie? Mă sunaţi să mă trageţi la răspundere, aşa mă simt!"
Un act emis chiar de Primăria Sectorului 5 arată că funcţionarii ştiau că dezvoltatorul nu a asigurat necesarul de locuri. De ce au închis ochii, l-am întrebat pe primarul Daniel Florea, care susţine că habar n-avea de această problemă
Daniel Florea: "Ei au zis că este în regulă. Şi eu, pentru că au zis că e în regulă am semnat şi de fapt nu era."
Primarul i-a cerut explicaţii Roxanei Dănălache, angajata primăriei sectorului 5 care a semnat procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, deşi locurile de parcare lipseau.
Primar: "Cum e locurile de parcare?” Poate să fie mai puţine decât apartamente?”
Roxana Dănălache: ”Sincer nu-mi aduc aminte.”
I-am prezentat primarului Florea şi alte cazuri de blocuri care nu au locurile de parcare impuse de legislaţie.
Primar Florea: ”Uite aici e o autorizaţie dată de mine. Sunt 168 de apartamente şi 74 de locuri de parcare. Cum mama dracu? Trebuie să verificăm asta."
În urma sesizărilor noastre, edilul Daniel Florea a demarat o acţiune de control a autorizaţiilor de construire şi a declarat că dacă se găsesc nereguli, angajaţii Primăriei care şi-au pus semnătură pe aceste acte vor fi fi cercetaţi disciplinar.
Pe Splaiul Independenţei, unde TIR-ul şi-a făcut loc avariind maşinile locatarilor, în capătul unui drum a fost construit un bloc cu 11 etaje. Are 153 de locuri de parcare deşi, potrivit legislaţiei, ar fi trebuit să aibă 288.
Aşadar, avizele se dau cu ochii închişi. O demonstrează şi autorizaţia de construire a aceluiaşi complex, emisă de primăria sectorului 6. Conform acestui act, imobilul ar fi trebuit să aibă, la etajul 11, zece camere de lectură, patru biblioteci, spălătorii şi uscătorii, 12 grupuri sanitare şi 14 holuri.
Cum era de aşteptat, investitorul le-a transformat în apartamente. Şi uite aşa numărul locuinţelor a crescut de la 182, câte erau prevăzute în autorizaţia de construire, la 240. Deşi, iniţial, reprezentanţii firmei au spus că ne vor oferi un punct de vedere, ulterior nu au mai fost de găsit.
Şi în cazul unui alt bloc, lucrările au fost recepţionate cu semnătura unui angajat al primăriei sectorului 6. Cu toate acestea, primarul Gabriel Mutu aruncă vina pe dezvoltatori şi închide ochii la ce se întâmplă la el în instituţie. Până în acest moment, edilul nu a luat nicio măsură şi nu a demarat nicio acţiune de control.
Gabriel Mutu, primarul sectorului 6: ”Este o informaţie, nu că neoficială, ea e cunoscută în piaţă, cum se spune. După ce semnează procesele verbale, schimbă destinaţia şi merg şi le intabulează. Desfiinţează la demisol locuri de parcare şi fac apartamente."
O altă găselniţă sunt sistemele de parcare etajate, care oferă locuri dependente pentru 2 maşini, din care una deasupra. Dezvoltatorii le închiriază doar pentru a trece de comisia de recepţie a lucrărilor, după care le dau înapoi. Este o practică recunoscută chiar şi de autorităţi. Care însă nu iau nicio măsură. Tocmai de aceea, viitorii proprietari trebuie să fie atenţi şi sesizeze autorităţile atunci când nu au în bloc locuri de parcare suficiente.
În Bucureşti, v-am prezentat doar câteva din cazurile în care dezvoltatorii nu au respectat numărul parcărilor. Primăria Capitalei nu are însă habar de niciunul. Şi astfel, în lipsa unui control eficient din partea autorităţilor, milioane de euro, care ar putea fi investite în parcările publice, rămân în buzunarul dezvoltatorilor. Iar bucureştenii continuă să piardă 24 de zile din viaţă, pe an, în căutarea unui loc în care să-şi lase maşina.
Am cerut un punct de vedere Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, autoritatea care ar trebui să facă ordine în acest haos imobiliar, guvernat doar de interese şi câştiguri uriaşe. Ministrul Paul Stănescu a refuzat însă interviul, chiar dacă l-am abordat la finalul unei conferinţe de presă.
Paul Stănescu: "Nu pot să îţi răspund acum, m-ai înţeles? Nu vorbesc româneşte.”
Atitudinea ministrului Stănescu este cel puţin revoltătoare. La fel ca şi cea a tuturor autorităţilor locale, care se fac că nu văd neregulile din construcţii. Care dau avize, pe bandă rulantă, şi aprobări pentru ansambluri de blocuri ilegale.
Totul se întâmplă pe o piaţă imobiliară complet scăpată din mână, intenţionat sau neintenţionat. Aşa că mare grijă la fiecare leu investit.