Gara de Nord pune în pericol milioane de călători. Fondurile pentru investiții nu au fost cheltuite

×
Codul embed a fost copiat

Gara de Nord, cel mai mare nod de cale ferată din ţară, pune în pericol milioane de călători, an de an. Deşi vorbim despre un monument istoric, cu aproape 150 de ani vechime, nicio autoritate nu s-a învrednicit să-l repare.

Oficialii se vaită că nu au fonduri, dar sume importante destinate gării au rămas necheltuite. Iar rezultatul se vede. Oricând se pot produce accidente serioase. Citiți un material realizat de ''Inspectorul Pro''.

Contraste puternice între Bucureşti şi alte capitale europene. Gara de Nord, cel mai mare nod de cale ferată din ţară, pune în pericol milioane de călători pe an. Deşi vorbim de un monument istoric cu aproape 150 de ani de existenţă, nicio autoritate nu s-a învrednicit să-l repare. Oficialii se vaită că nu sunt bani, dar importante sume destinate gării s-au întors de curând la buget necheltuite. Iar rezultatul se vede cu ochiul liber: cel mai tranzitat nod feroviar din România este un loc public unde pot avea loc incendii, electrocutări şi accidentări.

Gara de Nord, un colos în degradare, prin care trec anual 7,3 milioane de călători. Există pericol de accidentare, pericol de incendiu, de inundaţii, pereţi crăpaţi şi tencuieli care pot cădea în orice moment. O recunoaşte până şi Ministerul Transporturilor, într-un document oficial.

Citește și
Port Giurgiu
Investiție dezastruoasă la Giurgiu. Primăria a reușit imposibilul: ponton plutitor construit pe uscat

Vorbim de nereguli care pot pune vieţi în pericol și nimeni nu ia măsuri. Sindicatele acuză conducerea CFR pentru dezinteresul generalizat.

Maxim Rodrigo, președintele sindicatului FSTFR: ”Nu se atrag fondurile europene care sunt date pentru infrastructura feroviară, pentru clădirile feroviare. Nu faci într-un an, nu faci în doi, dar totuşi de la Revoluţie şi până în prezent au trecut 28 de ani.”

Ultimele lucrări de reabilitare au avut loc acum 20 ani, între '97 şi '99. De atunci nu s-ar mai fi reparat nimic în cea mai mare gară din România, susţin sindicatele.

Cu toate că oricând există riscul ca bucăţi mari din pereţii staţiei să cadă pe călători, conducerea CFR nu a afişat nicio atenţionare de pericol.

Nici documentul oficial al Ministerului Transporturilor nu ascunde dezastrul. Tâmplăriile din lemn, de la ferestre şi uşi, sunt degradate, putrede şi deformate, ceea ce duce la infiltraţii. Iar pericolul de incendii e permanent în timp ce apa se scurge prin tablourile electrice, după cum se arată şi în raport.

Aşadar nimic nu e de mirare în Gară şi totul e posibil câtă vreme cablurile atârnate şi instalaţiile improvizate atârnă peste tot.

Potrivit ordonanţei 21 din 2002, privind gospodărirea localităţilor, instituţiile publice sunt obligate să întreţină imobilele în care îşi desfăşoară activitatea. Să facă reparaţii, amenajări şi curăţenie. Şi nu, în ultimul rând, să atenţioneze trecătorii asupra eventualelor pericole.

Raportul Ministerului Transporturilor confirmă şi degradarea copertinelor. Din cauza învelitorilor ruginite şi găurite apa de ploaie curge de-a lungul peroanelor, direct pe călători.

Conducerea CFR susţine că nu stă cu mâinile în sân. Anul trecut ar fi renovat câteva holuri şi săli de aşteptare. Ar fi pus bănci noi şi ar fi dat în folosinţă un sistem electronic de informare a publicului. Ar mai fi îmbrăcat în lambriuri nişte chioşcuri, de la capetele peroanelor.

Oamenii au însă aşteptări mai mari. Nu se pot mulţumi cu atât, mai ales că, în ultimii 12 ani, au fost 4 scumpiri pe calea ferată, care nu se regăsesc în condiţii mai bune de călătorie.

”Nu-şi dau intereul cu trenurile dar cu asta, ca măcar asta e pe picioarele ei, dar eu vin cu trenul şi deja trebuia să vină de 20 de minute. Astea sunt condiţiile, din ce în ce mergem mai spre rău nu spre mai bine.”

”E lipsa de responsabilitate şi în cazul unor accidente nefavorabile ar trebui să fie răspunzători.”

Oficialii CFR au transmis pentru Inspectorul PRO că vor face reparaţii, dacă bugetul le va permite. Numai pentru faţada clădirii, pretind ei, ar fi nevoie de aproape 6,5 milioane de euro.

Nu de lipsa de bani e vorba, acuză sindicatele, ci de lipsa de interes. Anul trecut, Guvernul ar fi retras o parte din banii de investiţii ai Companiei Naţionale de Transport Feroviar, pe motiv că nu i-a folosit.

Maxim Rodrigo, președintele sindicatului FSTFR: ”La rectificarea bugetară din 2018 s-au luat iar 1,16 miliarde de la investiţii. Pentru că nu au fost folosiţi.”

Altfel, tot traseul reţelelor de utilităţi din Gara de Nord este vechi de 50 de ani, deşi perioada maximă de funcţionare ar fi trebuit să fie de maximum 30 de ani.

Am încercat să obţinem un interviu cu directorul CFR, Ion Gavrilă, ca să aflăm de ce a lăsat gara în paragină. În zadar. Timp de 2 luni, a evitat întâlnirea cu echipa noastră deşi am făcut solicitări repetate.

În timp ce autorităţile ne demonstrează că nu sunt capabile să întreţină Gara de Nord, o echipă de arhitecţi a venit cu o idee. A prezentat statului un proiect de regenerare urbană care prevede refacerea întregii zone, propunând ca model Union Station din Washinghton, Statele Unite.

„Zona Gării de Nord în care avem un centru administrativ, cu clădiri de birouri, centru cultural, centru de afaceri. În partea de jos este un cartier de locuinţe şi gara se mută după podul Grant. Aici ar fi nouă clădire a gării care are asociat un mall şi în partea de sus un alt cartier.”

Iniţiativa profesorului Mircea Enache, un architect român stabilit în Washinghton acum 20 de ani, nu a trecut de guvern.

Alexandra Colțoș, urbanist, Centrul de excelență în urbanism: ”Am fost la Ministerul Transporturilor de câteva ori. Le-a plăcut dar nu s-a mers mai departe. Probabil nu era pe lista de priorităţi.”

Investiţia s-ar ridica la 2,5 miliarde de euro şi ar putea fi realizată prin parteneriate public - private. Noua gară şi-ar amortiza cheltuielile în maximum 20 de ani, susţin iniţiatorii proiectului, şi ar schimba mult fața celei mai mari porţi de intrare în ţară, pe calea feroviară. Nivelul de trăi din zonă ar creşte, s-ar crea locuri de muncă şi, de ce nu, am avea şi noi o gară demnă de cei aproape 150 de ani de existenţă.

Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon! 

Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

Articol recomandat de sport.ro
Dezvăluire după aproape 30 de ani: Hagi a refuzat transferul la un colos din cauza soției: "Aveam un acord total, dar ea a zis că nu vine"
Dezvăluire după aproape 30 de ani: Hagi a refuzat transferul la un colos din cauza soției: "Aveam un acord total, dar ea a zis că nu vine"
Citește și...
Investiție dezastruoasă la Giurgiu. Primăria a reușit imposibilul: ponton plutitor construit pe uscat
Investiție dezastruoasă la Giurgiu. Primăria a reușit imposibilul: ponton plutitor construit pe uscat

Autoritățile locale din Giurgiu și-au bătut joc de un proiect european, prin care trebuia construit un port pentru micile ambarcațiuni. Noi și bulgarii am luat împreună aproape 6 milioane de euro.

Mii de români păcăliți în Casa Verde Fotovoltaice. Ministrul Mediului, despre ”cetățenii vulnerabili în fața unor escroci”
Mii de români păcăliți în Casa Verde Fotovoltaice. Ministrul Mediului, despre ”cetățenii vulnerabili în fața unor escroci”

Aviz pentru cei care vor să intre anul acesta în programul Casa Verde Fotovoltaice. Asigurați-vă că instalatorul pe care îl alegeți poate duce la bun sfârșit lucrările.

Apartamente distruse în plină iarnă, după reabilitarea blocurilor. Blocul a fost decopertat în sezonul rece
Apartamente distruse în plină iarnă, după reabilitarea blocurilor. Blocul a fost decopertat în sezonul rece

Banii europeni alocați pentru reabilitarea blocurilor ar trebui acordați cu responsabilitate. În spatele licitațiilor se ascund, uneori, firme care nu pot garanta cu echipe de profesioniști lucrările pe care se angajează să le facă.

Recomandări
Cât de vulnerabilă este Europa în fața unei invazii rusești, fără sprijinul „cavaleriei” SUA. Unde s-ar prăbuși frontul
Cât de vulnerabilă este Europa în fața unei invazii rusești, fără sprijinul „cavaleriei” SUA. Unde s-ar prăbuși frontul

Jurnaliștii de la POLITICO prezintă un scenariu sumbru despre vulnerabilitatea Europei în fața unei invazii fără sprijinul Armatei Statelor Unite.

Ultimul mesaj al papei Francisc. Apelul Suveranului Pontif publicat după moartea sa
Ultimul mesaj al papei Francisc. Apelul Suveranului Pontif publicat după moartea sa

Vaticanul a făcut public ultimul mesaj al papei Francis. În textul scris înainte de moartea sa din cea de a doua zi de Paște, Suvernul Pontif a făcut apel la pace și la încetarea ostilităților dintre israelieni și palestinieni.

Furtuni puternice au lovit România. Grindina cât oul de prepeliță a acoperit gospodăriile oamenilor
Furtuni puternice au lovit România. Grindina cât oul de prepeliță a acoperit gospodăriile oamenilor

Chiar dacă ne bucurăm de soare, vremea a schimbat, marți, foaia pentru puțin timp. A plouat cu găleata în multe zone din țară și a căzut inclusiv grindină de mari dimensiuni, care a distrus culturi.