iLikeIT. Cât de aproape suntem de a avea mașini complet autonome pe șosele

×
Codul embed a fost copiat

Poate cea mai mare revoluție din industria auto de la baterii încoace: tehnologia pentru conducere autonomă.

Milioane de șoferi fericiți că nu mai trebuie să-și bată capul cu naveta, 90% mai puține accidente, 60% mai puține emisii, dacă toate mașinile ar fi sincronizate dispare și mersul stop and go. În teorie, totul sună fantastic... și pare și simplu.

Doar că nu e așa. Tehnologia e departe de maturizare, iar primele mostre de self-driving par doar niște experimente.

Suntem într-o Tesla Model 3, în Las Vegas iar la volan este Elvis Velea, proprietarul. El folosește Full Self Driving în varianta beta. Este sistemul de conducere autonomă pentru care proprietarii plătesc câteva mii de euro ca să-l aibă pe mașină. Dintre milioane de proprietari de Tesla, doar câțiva au acces la program, dacă îndeplinesc anumite criterii: cum ar fi țara și scorul de siguranță pentru stilul de condus.

Elvis este unul dintre fericiții proprietari cu acces la Full Self Driving Beta.

Sistemul FSD de pe Tesla înseamnă un computer neural capabil să vadă, să proceseze și mai apoi să ia decizii cu ajutorul a 8 camere, care pot vedea 360 de grade, până la 250 de metri. Așadar, poate să vadă mult mai bine decât un om.

Problema poate apărea la algoritm care uneori reacționează lent sau greșit. Și trebuie învățat.
Însă de cele mai multe ori, Full Self Driving merge uimitor… chiar și în scenarii care ar da bătăi de cap șoferilor cu experiență.

Deocamdată doar Tesla are curajul să experimenteze așa, pe drumuri, cu risc pentru participanții la trafic. Mulți proprietari nu înțeleg cum funcționează acest sistem și nu se mai uită la drum când mașina merge singură. Asta și pentru că Elon Musk, care tot promite mașini autonome de vreo 9 ani, înflorește tehnologia pe care Tesla o are. Cel puțin asta au declarat foști angajați într-o anchetă New York Times. Multe demonstrații ca acestea au fost doar niște înscenări care au strâns zeci de milioane de vizionări. Dar, dacă nu ar fi fost Tesla, astăzi această cursă spre mașini autonome nu ar fi existat.

Alți producători merg pe rută mult mai conservatoare. Tehnologia nu este încă acolo iar producători ca BMW, Mercedes sau Volvo sunt mult mai cuminți în declarații. Mercedes-Benz este primul producător care primește aprobare pentru nivelul 3 de autonomie, pe care îl putem traduce așa condus autonom condiționat. Curând și BMW va primi această validare.

Sistemul acesta va funcționa doar în anumite zone, prestabilite, cum ar fi autostrăzi și doar când este trafic bară la bară. Dr. Nicolai Martin de la BMW, responsabil pe experiența de condus ne explică ce înseamnă omologarea oficială.

Dr. Nicolai Martin: „Trebuie să trecem prin 40.000 de teste în comparație cu 80 la nCap. Trebuie să fim foarte transparenți în documentații, omologare care arată că există o balanță de risc care înclină spre pozitiv. Asta înseamnă că sistemul poate conduce mașina mai bine decât un om.”

Nivelul 3 poate fi folosit doar pe autostrăzi până la o viteză maximă de 60 km/h. Șoferul poate lua mâinile de pe volan, dar trebuie să fie pregătit să preia imediat controlul.

Tehnologia se schimbă foarte repede. Dacă Tesla merge pe camere, restul producătorilor ca Mercedes, BMW sau Audi merg pe senzori cu Laser, Lidar care pot vedea inclusiv prin vehiculele din față, indiferent de vreme sau dacă e zi sau noapte. Sunt și mai scumpi.

Dr. Nicolai Martin: „În trecut, acum 4 ani aveam această idee ca diversele scenarii să fie rezolvate de inteligența artificială și sisteme care pot învăța singure. Nu este cazul. Dacă ne gândim la nivelul 3, pentru că trebuie să arătăm foarte transparent și ușor de reprodus pentru validare cum reacționează în scenariile critice. O rețea neurală îți arată doar cum se descurcă în anumite cazuri dar nu îți poate spune de ce pentru că a învățat singur. Și dacă apare un nou caz trebuie rezolvat prin update.”

În plus, în Europa legislația este dură. Îi face pe producători responsabili de accidente.

Dr. Nicolai Martin: „Acea validare se face printr-o flotă pentru testări, 50 de autoturisme care merg doar cu acel sistem pe drum. Dar chiar și așa nu pot acoperi într-un timp scurt tot ce este nevoie pentru validare. Avem nevoie de 1 miliard de kilometri, care poate fi atins doar prin simulări cu date reale de pe șosele. Apoi combinăm cu date statistice.”

Părți dezvoltate inițial pentru conducerea autonomă au ajuns astăzi sisteme de siguranță… frânarea autonomă, Cruise control adaptiv cu asistență pentru păstrarea benzii. Sau chiar sisteme avansate de parcare autonomă.

Articol recomandat de sport.ro
Belgienii ironizează un român după tragere: "Bani aruncați pe fereastră! Lukaku îi va face sandvici"
Belgienii ironizează un român după tragere: "Bani aruncați pe fereastră! Lukaku îi va face sandvici"
Citește și...
iLikeIT. Google pune la bătaie 10 milioane de dolari pentru a pregăti studenți în domeniul securității cibernetice în Europa
iLikeIT. Google pune la bătaie 10 milioane de dolari pentru a pregăti studenți în domeniul securității cibernetice în Europa

Google a lansat un program educațional de securitate cibernetică pentru studenții din opt țări europene, inclusiv România.

iLikeIT. Emisiunea integrală din 2 decembrie 2023
iLikeIT. Emisiunea integrală din 2 decembrie 2023

iLikeIT. Emisiunea integrală din 2 decembrie 2023

Super Mario RPG, un joc Role Playing în plan 3D isometric. Butonul care trebuie apăsat la momentul atacului
Super Mario RPG, un joc Role Playing în plan 3D isometric. Butonul care trebuie apăsat la momentul atacului

Super Mario RPG este cel mai nou joc din universul Mario. Un joc simpatic, de tip Role Playing Game, în care vei ajuta la reconstrucția Împărăției prințesei Peach. Știu, nu pare prea complicată povestea, dar e distractiv tare.

Recomandări
Casa Albă avertizează Ucraina că „a rămas fără timp și bani” pentru a o ajuta să lupte în războiul cu Rusia
Casa Albă avertizează Ucraina că „a rămas fără timp și bani” pentru a o ajuta să lupte în războiul cu Rusia

Administrația președintelui american Joe Biden i-a avertizat pe liderii Congresului SUA că fondurile alocate pentru a ajuta Ucraina se vor epuiza până la sfârșitul acestui an.

Cum s-a ales Cherecheș cu sângele de pe față în momentul arestării. Avocat: „O frecare de un plan dur”
Cum s-a ales Cherecheș cu sângele de pe față în momentul arestării. Avocat: „O frecare de un plan dur”

Cătălin Cherecheș nu s-a opus arestării din Germania și nici nu ar fi vrut să fugă din țară. Asta susține avocatul din România al fostului primar din Baia Mare, care nu exclude ipoteza ca edilul să fi fost păcălit de cineva să fugă din țară.

Iohannis anunță că România şi-a redus emisiile de gaze cu efect de seră, dar șeful summitului COP28 spune că nu era nevoie
Iohannis anunță că România şi-a redus emisiile de gaze cu efect de seră, dar șeful summitului COP28 spune că nu era nevoie

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, luni, la summit-ul COP28, care are loc în Dubai, că țara noastră şi-a redus emisiile de gaze cu efect de seră cu peste două treimi, în ultimele trei decenii, în timp ce şi-a multiplicat produsul intern brut.