Șoferii vor avea nevoie de o poliță nouă în următoarea perioadă. Cum au evoulat prețurile la asigurări în ultimii ani
Tarifele RCA vor fi plafonate până la finalul anului. Măsura, care trebuia să înceteze din această săptămână, a fost prelungită de Guvern pentru că există încă multe mașini în circulație cu polițe Euroins care expiră în curând.
Prin urmare, vor fi mulți șoferi care vor avea nevoie de o poliță nouă în următoarea perioadă. Cum au evoluat prețurile, aflăm de la Ștefana Todică, la emisiunea iBani.
Tarifele RCA sunt plafonate încă trei luni. Guvernul a decis acest lucru în strânsă legătură cu numărul mare de șoferi care au încă asigurare Euroins.
Cu alte cuvinte măsura este valabilă acum până pe 31 decembrie. Sunt 1,5 milioane de mașini cu o astfel de poliță în prezent, adică aproximativ 15% din întregul parc auto. Valabilitatea acestor polițe a fost de asemenea prelungită de Guvern, până pe 7 decembrie.
Cei care au polițe Euroins valabile vor trebui să încheie una nouă după această dată. Până atunci însă, vă reamintim, aceste asigurări pot fi denunțate, adică anulate, printr-o solicitare la Fondul de Garantare a Asiguraților și astfel poate fi și recuperată diferența de primă pentru perioada cât ar mai fi fost valabilă.
Atenție, procedura poate să dureze, așa că e bine să vă ocupați din timp de acest aspect, dacă vreți să mai recuperați ceva.
Pentru că va fi un număr mare de șoferi - peste 800.000 potrivit Ministerului de Finanțe - care vor fi nevoiți să încheie așadar o poliță nouă la început de decembrie și tarifele au fost plafonate. Asta nu înseamnă însă că ne putem aștepta să plătim la fel ca anul trecut, pentru că prețurile au fost înghețate la nivelul tarifelor practictate de firmele de asigurare la finalul lunii februarie, însă înainte de acest moment să nu uităm că prețurile au crescut destul de mult.
Cum a evoluat prețul unei asigurări în ultimii ani
Vedem creșteri de prețuri și la nivelul primei medii, conform unui raport recent al ASF. Iată cum a evoluat prețul unei asigurări în ultimii ani.
Vedem că față de 2021 plătim acum aproape dublu. Pentru prima jumătate a acestui an, o poliță a costat în medie aproape 1.200 de lei, în timp ce anul trecut a fost cu aproape 50 de lei mai ieftină, însă acum doi ani prima medie era 639 de lei.
Cei care trebuie să încheie o poliță în următoarea perioadă se pot aștepta la prețuri mai mari față de anul trecut, chiar dacă tarifele sunt plafonate.
De exemplu, pentru un autoturism fără incidente polița se scumpește de la 1.000 de lei, cât costa în toamna anului trecut, la 1.500 de lei, cât este acum cea mai ieftină variantă.
Alții au simțit deja creșteri anul acesta. De exemplu, un șofer care a încheiat polița în vară a plătit cu 300 de lei în plus față de anul trecut.
Lucrurile diferă însă de la caz la caz. Poate pentru unii prețul nu crește, dar e bine să analizați bine ofertele după ce le primiți, să cereți de la mai multe companii, mai ales că poate aveți șanse să obțineți un preț mai mic. E util să comparați și cu tarifele de referință. Sunt scrise și în ofertă, adică tarifele publicate de ASF pentru a ne da seama cam pe unde ne încadrăm.
Am mai discutat la iBani - Legea spune că dacă avem cel puțin trei oferte de la trei firme diferite, care sunt mai mari cu 36% decât tariful de referință, atunci ne putem adresa Biroului Asigurătorilor Auto Români - BAAR - pentru a primi o nouă ofertă de asigurare la un preț mai mic.
Deși vorbim de un efort, e o procedură destul de complicată, tariful poate să scadă și cu câteva sute de lei. Găsiți toate informațiile pe site-ul BAAR - la secțiunea „asigurați cu risc ridicat".
Atenție la comisioane
La unii brokeri sau pe anumite site-uri acestea pot fi 0 sau foarte mici, 1-2%, așa că verificați și acest aspect.
Vom vedea cum vor evoluția prețurile și după ce se încheie această perioadă, de plafonare. Pentru că autoritățile au pregătit și modificări ale legii. Potrivit unui proiect al ASF, șoferii vor putea și să pună pauză asigurării RCA dacă nu circulă o perioadă, de pildă dacă mașina are o problemă sau dacă permisul a fost suspendat.
Trebuie suspendată însă și înmatricularea, deci nu va fi oricum simplu. Și pentru că încă există un numar mare de mașini neasigurate, verificările vor fi mult mai serioase. Și vor fi făcute și dacă mașina este parcată. Proiectul este însă în pregătire și urmează să fie publicat de Ministerul de Finanțe. Vom mai vorbi cu siguranță despre el.