Noul sistem „revoluționar” al ANAF pentru a combate evaziunea se transformă din nou. CNP-ul nu va mai fi la vedere

anaf fisc

Ministerul Finanţelor propune modificarea Codului de procedură fiscală pentru îmbunătăţirea capacităţii operative a ANAF în prevenirea şi combaterea fenomenelor de neconformare.

Principalele modificări vizează acordarea eşalonării la plată în formă simplificată, inclusiv pentru obligaţiile fiscale cu reţinere la sursă, în anumite condiţii, precum şi posibilitatea plăţii obligaţiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligaţie fiscală.

Se propune totodată simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate şi confiscate.

În plus, se propune utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP.

Anterior, finanțele ne asigurau că este legal să obțină datele personale, chiar și CNP prin e-factura dar „explorează” și alte variante.

La scurt timp după ce o serie de voci din societatea civilă au atras atenția asupre pericolului transformării ANAF într-un Big Brother care știe totul despre tine (ce ai cumpărat, de unde, la ce preț și cum ai plătit) și s-au ridicat întrebări pertinente privind posibila încălcare a GDPR prin folosirea CNP-ului pe facturi, ministerul Finanțelor a ținut să încerce o clarificare.

Citește și
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

Din comunicatul trimis presei reiese că, după „scadalul datelor personale”, Finanțele dorește semi-anonimizarea informațiilor clienților persoane fizice din e-factura, deși nu a făcut acest lucru atunci când era cazul, adică pe 21 iunie, când Guvernul a adoptat OUG 69/2024 prin care reglementat extinderea utilizării de factură electornică în relația B2C (business to consumer, firmă - client).

„Precizãm cã implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza în conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurând astfel o gestionare eficientã și sigurã a informațiilor cu caracter personal. În acest moment, cu toate cã în forma actualã legislația e-Factura respectã Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF exploreazã modalitãți prin care datele cu caracter personal regãsite pe factura electronicã sã fie convertite într-o formã de identificare fiscalã care sã nu permitã corelarea directã cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura. Legislația în vigoare nu contravine Regulamentului UE 2016/679 (GDPR)”, se precizează în comunicatul ministerului de resort.

ȘtirileProTV.ro a preluat recent avertismentul Asociației pentru Tehnologie și Internet (APTI), respectiv că „întrucât la cumpărăturile online se emit facturi pentru orice achiziție, sistemul e-Factura se va transforma într-o ”bază de date uriașă de date personale, cu informații din sau legate de toate categoriile de date personale, inclusiv date personale cu caracter special (art 9 GDPR) sau datele personale ale copiilor”.

Principalele modificări

Se propune ca în categoria obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul eşalonării la plată în formă simplificată să fie reincluse cele cu reţinere la sursă. În fapt, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordării eşalonării la plată în formă simplificată pentru obligaţiile fiscale cu reţinere la sursă.
Această măsură a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiară temporară, astfel că prin proiectul de act normativ se propune să se poată include în eşalonarea la plată în formă simplificată şi obligaţiile fiscale cu reţinere la sursă, cu condiţia achitării unui procent de cel puţin 15% din cuantumul obligaţiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscală.
Această măsură are în vedere obţinerea unor rezultate cât mai avantajoase, ţinând seama atât de interesul legitim şi imediat al creditorului, cât şi de drepturile şi obligaţiile debitorului.

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligaţiilor fiscale s-a propus oferirea posibilităţii contribuabililor/plătitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligaţiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligaţie fiscală.

Se propune ca, în relaţia cu ANAF, contribuabilii/plătitorii înrolaţi în SPV să trimită prin acest sistem, o declaraţie pe propria răspundere a reprezentanţilor legali/desemnaţi ai acestora, semnată cu certificat calificat de către reprezentanţii legali/desemnaţi, prin care declară datele de contactat proprii şi îşi aleg modalitatea de comunicare electronică cu organul fiscal central pentru primirea informaţiilor cu privire la situaţia fiscală a contribuabilului/plătitorului pe care-l reprezintă.
De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentanţii legali/desemnaţi pot să-şi dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de către organul fiscal, în vederea achitării obligaţiilor fiscale pe care contribuabilii/plătitorii le datorează.
Totodată, prin manifestarea opţiunii de plată recurentă, contribuabilii/plătitorii sunt de acord, ca la împlinirea termenelor de plată, să fie debitat contul bancar în limita sumelor aferente achitării obligaţiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eşalonare, precum şi a altor obligaţii care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii înlesnirii la plată acordate.

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitaţie, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condiţiilor de participare la licitaţie, iar pe de altă parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicităţii bunurilor prin platforme specializate, precum şi pentru digitalizarea activităţii de organizare a licitaţiilor prin platforma on-line. În fapt, prin PNRR este finanţat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitaţii electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizări mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altă parte, de valorificare printr-o procedura transparentă şi concurenţială, astfel încât preţul bunurilor valorificate să crească.

Se propune micşorarea plafoanelor existente în vigoare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în cazul debitorilor care au înfiinţate popriri asupra disponibilităţilor băneşti, până la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scăzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului că lichidităţile financiare ale acestora nu se rulează prin conturile bancare.
În acest sens, contribuabilii prevăzuţi la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care au înfiinţate popriri bancare, efectuează operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar în următoarele condiţii:

  • în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înfiinţat popriri pentru obligaţii bugetare al căror cuantum depăşeşte suma de 40.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările şi completările ulterioare încasează în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei şi efectuează plăţi către acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
  • în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înfiinţat popriri pentru obligaţii bugetare al căror cuantum depăşeşte suma de 20.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările şi completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei şi efectuează plăţi către acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
  • în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepţia persoanelor fizice, pentru care s-au înfiinţat popriri pentru obligaţii bugetare al căror cuantum depăşeşte suma de 10.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările şi completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei şi efectuează plăţi către acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

Se propune utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP, pentru funcţionarea corectă a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoană fizică poate alege să îşi dovedească identitatea în relaţia cu organul fiscal, utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.

Articol recomandat de sport.ro
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
Citește și...
Câți bani a strâns statul, până acum, de pe urma amnistiei fiscale. ANAF a șters datorii de 1,1 miliarde de lei
Câți bani a strâns statul, până acum, de pe urma amnistiei fiscale. ANAF a șters datorii de 1,1 miliarde de lei

Statisticile ANAF arată faptul că măsura a fost aplicată în cazul a 19.095 de firme și persoane fizice. În acest fel 4,36 miliarde de lei au ajuns la bugetul de stat, asta în timp ce autoritățile au șters datorii de 1,1 miliarde.

Bitcoin se îndreaptă spre 100.000 de dolari. Piața criptomonedelor, creștere spectaculoasă sub „efectul Trump”
Bitcoin se îndreaptă spre 100.000 de dolari. Piața criptomonedelor, creștere spectaculoasă sub „efectul Trump”

Bitcoin a depăşit joi pentru prima dată pragul de 95.000 de dolari, susţinută în continuare de "efectul Trump", piaţa anticipând o legislaţie mai flexibilă şi politici economice favorabile acesteia sub viitoarea administraţie americană, potrivit AFP.

Românii, mai ales cei bătrâni, pierd bani economisind. „La saltea” și „în borcan” nu protejează de inflație, nu aduc profit
Românii, mai ales cei bătrâni, pierd bani economisind. „La saltea” și „în borcan” nu protejează de inflație, nu aduc profit

Crește numărul românilor care fac economii, iar sumele puse deoparte sunt și ele mai mari. Potrivit unui sondaj recent, au ajuns la o medie lunară de 1.500 de lei pe gospodărie.

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”
Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a afirmat că nu se pune problema desfiinţării unor oficii poştale, aşa cum anunţase directorul Poştei Române.