România digitală: viziunea Edge Institute pentru servicii publice moderne
Digitalizarea este una dintre marile provocări ale României, dar și o uriașă oportunitate.
În cel mai recent episod al emisiunii ePlan, Andrei Radu l-a avut invitat pe Robert Berza, directorul executiv al Edge Institute, un think tank dedicat promovării soluțiilor digitale eficiente în administrație și educație. Discuția a evidențiat diferențele dintre sectorul privat și cel public, dar și pașii concreți pe care România trebuie să-i facă pentru a recupera decalajele față de alte țări europene.
Studiile recente arată o realitate contrastantă: în timp ce infrastructura digitală și mediul privat din România primesc note mari din partea cetățenilor, serviciile publice digitale și educația digitală sunt percepute negativ. Plata taxelor este aproape singurul exemplu pozitiv în interacțiunea digitală cu statul. Lipsa de încredere între stat și mediul privat, dar și lipsa resurselor umane calificate în administrație, mențin România pe ultimele locuri în clasamentele DESI.
„Nu poți atrage programatori buni sau specialiști în project management într-o primărie de provincie care nu poate concura cu salariile din privat”, explică Robert Berza. Tocmai de aceea, este vital ca digitalizarea să se bazeze pe parteneriate public-private, așa cum s-a întâmplat în Estonia – un model de bune practici pe care Edge Institute îl studiază activ.
Edge Institute își propune să joace un rol de catalizator în această transformare. „Think tank-ul nostru aduce la aceeași masă mediul public, privat, academic și societatea civilă”, spune Berza. Înființat cu sprijinul unor lideri de top din industrie și educație, cum sunt Elena Moraru (Google), Iulian Stanciu (eMAG) sau Sergiu Manea (BCR), institutul vizează două direcții strategice: digitalizarea serviciilor publice și creșterea competențelor digitale prin educație.
Unul dintre obiectivele Edge Institute este să sprijine administrațiile locale și centrale în definirea de proiecte digitale relevante pentru viitorul apropiat – 2032–2035 – nu doar pentru prezent. Accentul va fi pus pe consultanță în faza incipientă a proiectelor, pe definirea clară a nevoilor și a impactului dorit. Nu este vorba doar despre livrarea unor softuri, ci despre transformarea completă a proceselor.
Pe partea de educație, Edge Institute pregătește un nou studiu cu Ipsos privind percepția românilor asupra digitalizării în școli. Scopul este introducerea reală a competențelor digitale în sistemul educațional, urmând exemple din alte state europene. Există deja dorință din partea ecosistemului educațional, dar este nevoie de colaborare cu Ministerul Educației și alte autorități pentru implementare.
Impactul digitalizării, susține Robert Berza, va fi uriaș, chiar dacă nu imediat. „Am fost într-o primărie din Estonia, o comunitate de 12.000 de oameni unde nu existau cetățeni la ghișeu, ci doar funcționari care lucrau digital. Asta înseamnă timp câștigat, eficiență și o calitate mai bună a vieții”, povestește Berza.
Deși România nu va deveni rapid lider global în tehnologie, poate deveni un lider regional, atrăgând talente și companii. Paradoxal, tocmai faptul că România nu are un „legacy digital” o poate ajuta să sară peste etape și să adopte direct cele mai noi tehnologii.
Edge Institute a început deja discuțiile cu autoritățile și oferă expertiză în proiectele aflate în stadiu incipient. Deși organizația este tânără, semnalele sunt pozitive. „Sunt plăcut surprins de cât de deschiși sunt unii oameni din administrație. Încep să recunoască faptul că nu pot face față singuri. E nevoie de parteneri, de know-how și de o viziune pe termen lung”, concluzionează Robert Berza.