„Sună o dată și închide”. Cum funcționează frauda „wangiri”, care îți umflă factura la telefon
Operatorii de telefonie din România își avertizează clienții cu privire la un tip de fraudă japonez, numit „wangiri” - în traducere „sună o dată și închide” - și explică cum ne putem feri de această escrocherie.
Săptămâna trecută, Orange a trimis un mesaj clienților: „Îți atragem atenția asupra fraudei de tip wangiri, prin care persoane necunoscute încearcă să obțină câștiguri ilegale prin apelarea unor numere aleatoare. Îți recomandăm să nu suni înapoi numere necunoscute de la care ai apeluri pierdute, cu prefixe internaționale ale unor țări exotice. Detalii pe http://www.orange.ro/fraud”.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Ce este „wangiri”
Numele acestui tip de fraudă provine din Japonia, unde înseamnă „sună o dată și închide”. Escrocheria a mai fost folosită și în trecut în România.
Autorii infracțiunii generează, de pe numere internaționale cu supra-taxare, apeluri bulk către numere aleatoare. Celor care răspund sau sună înapoi li se solicită să rămână cât mai mult timp conectați în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factură.
Apelurile în masă sunt date cu ajutorul unor programe care automatizează procesul. Uneori, cei apelați aud reclame la diferite produse și servicii, fiind îndemnați să sune înapoi.
Pentru a nu fi buni de plată, utilizatorii nu trebuie să răspundă la apeluri neașteptate, primite de la numere internaționale. De asemenea, pentru a nu cădea în plasa celor care folosesc metroda wangiri, utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă nu trebuie să sune nici la apelurile ratate care sunt suspecte.
Încercările de fraudă pot fi identificate după următoarele indicii:
► Îți sunt solicitate informații confidențiale;
► Se impune trimiterea unui răspuns urgent;
► În mesajele e-mail sunt incluse adrese web similare celor deținute de diverse organizații legale, dar având denumirile ușor modificate;
► În mesajele e-mail sunt incluse linkuri către pagini similare unor organizații legale, dar având adresa web ușor modificată;
► Ți se solicită să tastezi pe telefon coduri, să confirmi datele de autentificare din contul tău Orange sau să te autentifici în contul tău Orange pe o pagina web falsă pentru a primi diverse premii în urma unor tombole sau concursuri care nu sunt reale, pentru a beneficia de reduceri sau de activarea unor noi servicii;
► Aceste solicitări pot veni inclusiv din partea unor conturi false de Facebook cu numele Orange România, care comentează în pagina noastră oficială dar care nu sunt autentice;
► Ți se solicită să transferi o sumă de bani, printr-un serviciu specializat sau prin bancă, pentru a rezolva o situație urgentă, de care ai fost informat în cadrul apelului respectiv;
► Ți se solicită semnarea unui contract de servicii sau schimbarea cartelei SIM în schimbul unor beneficii financiare sau de altă natură;
► Ai apeluri pierdute pe telefon de la numere necunoscute, cu prefixe internaționale din zone exotice. Apelând înapoi ți se solicită să rămâi cât mai mult timp conectat în convorbire, costurile regăsindu-se ulterior pe factura de servicii.
Cum te poți proteja de fraude
► Cea mai sigură măsură de prevenire a unei posibile fraude este să nu dai curs solicitărilor dintr-un mesaj suspect.
► Nu furniza informaţii confidenţiale unor persoane necunoscute, indiferent de modalitatea de comunicare: apel, sms, whatsapp, e-mail, reţele de socializare, etc.
► Înainte de a întreprinde orice acţiune sugerată de un necunoscut (de exemplu: furnizare date personale, transfer de bani, reîncărcare cartele pre-platite) verifică informaţia cu cineva de încredere.
► În cazul în care ai comunicat unor persoane necunoscute parole sau coduri de identificare îţi recomandăm să le schimbi imediat şi să blochezi conturile respective.
► Nu da curs niciunei solicitări de a divulga codul PIN, parola, numărul de card. În cazul în care ai dezvăluit informaţii despre un cont sau un card bancar îţi recomandăm să anunţi imediat banca.
► Verifică cu atenţie expeditorul, conţinutul mesajelor, link-urile şi fişierele primite prin e-mail.
► Nu suna înapoi numere necunoscute de la care ai apel pierdut, mai ales dacă au prefixe internaţionale.
► Setează parole, sigure şi diferite, pentru fiecare din echipamentele sau conturile de utilizator deţinute.
Nu lasa echipamentele neblocate atunci când nu le utilizezi sau le laşi în spaţii publice.
► Actualizează periodic versiunea de software instalată pe echipamentele pe care le foloseşti (telefon mobil, tableta, laptop, ruter, smart TV, etc.).
► Utilizează conexiuni la reţele de internet securizate, instalează un program anti-virus şi protecţie de tip firewall pe care să le actualizezi permanent.
► În cazul în care pierzi sau ți se fură telefonul mobil, îţi recomandăm să soliciți imediat blocarea cartelei SIM.
Orange nu solicită clienților săi prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin oricare alte modalități informații referitoare la conturi bancare, parole personale sau coduri de reîncărcare. Aceste informații sunt strict confidențiale și nu trebuie comunicate. În caz contrar îți asumi întreaga responsabilitate.