WVR: Eliminarea burselor pentru elevii navetiști va crește riscul abandonului școlar. “Mii de copii vor rămâne pe dinafară’
Eliminarea burselor pentru liceenii navetiști de la sate va crește riscul abandonului școlar, iar Ministerul Educației ignoră argumentele societății civile și ale altor instituții abilitate, consideră World Vision România.
Organizația, cu o experiență de 30 de ani în România în ajutorarea copiilor defavorizați, a analizat ultima metodologie de acordare a burselor școlare propusă de Ministerul Educației, și cere reintroducerea acestora pentru elevii navetiști de la sate, a bursei de studiu, precum și reanalizarea cotei de 30% per clasă pentru bursa de merit.
WVR atrage atenția că, în loc să fie reintroduse bursele pentru liceenii din mediul rural care sunt nevoiți să studieze în altă localitate, Ministerul Educației vrea să elimine acest drept pentru toți elevii navetiști din mediul rural: atât din ciclul primar și gimnazial, cât și din ciclul liceal.
Alegeri 2024
20:17
Ludovic Orban se retrage din cursa prezidențială și își anunță susținerea pentru Elena Lasconi. Reacția candidatei USR
19:41
Nicuşor Dan: Ar fi bine să rămână un singur candidat al partidelor de dreapta la prezidenţiale
10:00
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
“18% dintre adolescenți nu au bani pentru biletul de autobuz către școală, iar 14% se culcă seara nemâncați”
World Vision România amintește că
► Doi din zece părinți din mediul rural nu-și susțin copiii la liceu din cauza greutăților financiare;
► 18% dintre adolescenți nu au bani pentru biletul de autobuz către școală;
►14% merg frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncaţi,
► 35% niciodată sau doar uneori au suficiente rechizite și cărţi pentru școală;
► Un sfert dintre copii spun că elevii din familiile sărace sunt discriminaţi (mult sau foarte mult).
Organizația amintește, de asemenea, decalajul dintre rezultatele din mediul urban și mediul rural pe care îl vedem în fiecare an la rezultatele de la examenele naționale:
“Doar 42,3% dintre elevii înscrişi în clasa I acum 12 ani au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat în sesiunea de vară 2023. În mediul rural, situaţia este mult mai gravă: doar 27,7% au promovat Bacalaureatul dintre cei înscrişi în 2011 la şcoală. În același timp, numărul de note sub 7 de la Evaluarea Națională este de două ori mai mare în rândul elevilor de la sate față de colegii lor din mediul urban.”
“Mii de copii vor rămâne pe dinafară”
Pe de altă parte, fundația solicită Ministerului Educației reintroducerea burselor de studiu care prevedea că un elev poate beneficia de bursă de studiu dacă venitul per membru de familie nu depășește minimul pe economie și dacă are media anuală cel puțin 7,50.
Prin vechea metodologie, bursa de studiu împreună cu bursa pentru elevii navetiști din mediul rural asigurau o formă de sprijin pentru mii de copii din familii dezavantajate, dar care reușeau totuși să ajungă la școală.
De exemplu, venea în sprijinul unui copil crescut doar de mama sau de tatăl său al cărui salariu poate depășea doar cu 100 de lei salariul minim. La fel cum venea și în sprijinul unei familii cu doi copii și unde ambii părinți câștigau minimul pe economie ori în ajutorul unui elev de la sat care trebuie să facă naveta în fiecare zi pentru a ajunge la liceu sau la școală.
Mii de copii pentru care aceste burse însemnau posibilitatea de a-și cumpăra un abonament de autobuz sau un minim de rechizite necesar, rămân pe dinafară dacă actuala propunere de metodologie pentru burse va fi adoptată, atrag atenția reprezentanții organizației.
“De asemenea, considerăm criteriile pentru bursa socială mult prea restrictive. Mai exact, acestea se raportează doar la copiii care trăiesc în sărăcie extremă, dar ce se întâmplă cu cei peste 40% de minori din România care trăiesc în risc de sărăcie și excluziune socială (conform Eurostat)?
Totodată, credem că este important să luăm în considerare legătura directă care există între sărăcie și lipsa educație: 85% din copiii români care provin din familii cu o slabă educație se confruntă și cu deprivări materiale.
Așadar, eliminarea bursei pentru elevii navetiști din mediul rural și a bursei de studiu nu fac decât să îngreuneze parcursul educațional al majorității copiilor din mediile dezavantaje care se confruntă cu două obstacole: lipsa de educație a părinților și lipsa unui venit pentru un trai decent.
WVR cere și reevaluarea cotei de 30% de elevi/clasă pentru acordarea burselor de merit
Conceptul de meritocrație asociat unei treimi dintre elevii acestei țări nu reflectă realitatea din teren. Într-o țară în care 44% dintre elevi sunt analfabeți funcțional (conform rezultatelor testărilor PISA) și 30% care ar primi bursa de merit, ar însemna că doar 26% dintre elevi sunt de nivel mediu. Astfel, noua metodologie propusă de Ministerul Educației tratează copiii ca și cum ar fi la două extreme în privința nivelului de învățare. Nu vedem cum sunt sprijiniți copiii de nivel mediu de învățare, care nu trăiesc la limita de supraviețuirii, dar vin totuși din familii vulnerabile.
“Ne dorim să înțelegem cum s-a ajuns la această cotă de 30% per clasă pentru bursa de merit - care sunt studiile și analizele de impact ale unei astfel de măsuri, dar și cum a fost stabilit procentul. În clipa de față, această propunere vine cu un grad semnificativ de imprectibilitate și de decalaje între clase.
Există inclusiv riscul ca elevii să se transfere în clase cu un nivel mai scăzut de învățare pentru a-și crește șansele de a primi bursă de merit. Pentru un elev care învață foarte bine, dar vine dintr-o familie dezavantajată, suma de 450 de lei (cât reprezintă cuantumul bursei de merit) poate ajunge un factor determinant în această direcție.
(…) Avem îndoieli că denumirea de “bursă de merit” atribuită pentru 30% dintre copiii din fiecare clasă este cea mai corectă din punctul de vedere al definiției meritului, așa cum se raportează celelalte țări din UE, și nu numai la elevii cei mai performanți”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului.
Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.
World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: burse, scoala, liceu, elevi, saracie, myimpact,
Dată publicare:
31-08-2023 12:06