Selly: “Școala românească e deconectată de lumea reală. Una înveți la școală, alta vezi când ieși din casă”
Școala românească este deconectată de lumea adolescenților de azi, într-atât de mult încât “ajungi la impresia greșită că școala nu te ajută în viața reală”, spune Selly, cel mai cunoscut influencer din România, într-un interviu pentru MyImpact.
Selly (pe numele său real Andrei Șelaru) a fost provocat de Alex Daragiu la un joc de imaginație: ce ar face dacă ar fi Ministrul Educației timp de câțiva ani, și ce ar schimba în școala românească.
Selly: “Dacă aș fi ministrul Educației, nici nu cred ca aș avea un mandat de câțiva ani, la cât de des s-au schimbat. Adică, durata medie a mandatului de ministru al Educației e de un an și jumătate, maxim.
În general, în România e o problemă că vine unul, face ceva, după care, următorul care vine face complet pe dos. Pentru că fiecare zice “Bă, ăsta a făcut una-alta, vin eu să fac complet altceva, de la zero, am alte idei.” Dar nimeni nu apucă să le ducă la bun sfârșit.
Măcar dacă ar avea unul un mandat de - nu știu - cinci-șase ani, să fie ministru. “Bă, ok, tot ce au făcut ăștia e prost. Dar eu vin cu un proiect și o să-l duc la bun sfârșit. Și măcar după aia pot să analizez proiectul ăla, să trag niște concluzii. Bă, a fost bun, a fost prost?”
Iar ca să-ți răspund la întrebare (...) aș face o reformă, în primul rând, a programei școlare. Aș face presiuni către alți factori de decizie să se aloce cât trebuie să se aloce de fapt, din PIB către Educație, procent care nu este alocat nici până în ziua de astăzi. Și m-aș concentra pe pe digitalizarea tuturor manualelor.
M-aș concentra pe construirea unei platforme de stat unde să ai totul: de la note, la lecții, absolut tot, tot tot să ai acolo. M-aș concentra pe lecții făcute cu suport vizual, cu suport 3D, ș.a.m.d, să poți să vizualizezi despre ce vorbești. Mi se pare că poți să înveți vizual mult mai bine decât scris, sau având și un suport vizual.
Și aș schimba programa școlară încât să avem și materii care să fie mai ancorate în realitatea prezentului. Că vorbim de Educație Digitală, că vorbim de de Educație Financiară mult mai multă, ș.a.m.d.”
“Una înveți la școală, alta vezi când ieși din casă sau îți deschizi telefonul”.
Selly: “Mi se pare că tu când intri pe TikTok sau pe Instagram, vezi o lume, și când te duci în școala românească vezi o cu totul și cu totul altă lume.
Și pentru că aceste două chestii sunt atât de deconectate, ajungi să ai impresia greșită că școala nu o să te ajute în viața reală, că tu practic înveți despre o lume la școală, și vezi o cu totul altă lume când ieși din casă sau când deschizi telefonul, știi?
Și atunci aș face lucrurile astea două să fie mai mai legate cumva. Și asta o faci prin schimbarea programei școlare, o faci prin profesori mult mai bine pregătiți.
De ce nu avem destui profesori buni. “Lumea nu funcționează așa”
Selly: “Pentru că sunt niște salarii de mizerie, nu e bătaie pe locurile acelea, nu se bate nimeni să fie profesor, și atunci ajung la catedră profesori slabi.
Avem foarte mulți profesori mișto în România, dar (lucrurile) nu vor funcționa niciodată așa, bazându-te că oamenii ăia o să vadă ei că e cool (să fii profesor) în altă țară... Nu, trebuie să faci meseria de profesor să fie una foarte, foarte dorită. Asta o faci prin ideea ca profesorii să facă bani mult mai mulți.
(...) Nu poți să te bazezi că o să ai 10% din forța de muncă, dintre profesori, oameni care să fie ei atât de devotați meseriei și atât de devotați cauzei, încât să ignore faptul că au un salariu de mizerie, că o să aibă grija zilei de mâine, că n-o să-și permită aia aia, aia și aia, doar că ei vor să fie profesori, să fie profesori cool, să învețe elevii. Nu poți să te bazezi pe asta, că lumea nu funcționează așa. Oamenii muncesc pentru bani.”
Alex Daragiu: Cei de la Salvați Copiii au elaborat o analiză din care reiese că anul acesta au ajuns să susțină examenul de bacalaureat doar 42% din cei care au început clasa întâi în urmă cu 12 ani. Întrebarea e de ce crezi că suntem în situația asta?
Selly: Păi, cred că în primul rând e corelată cu sărăcia, în mare parte. (…) Nici nu e neapărat de mirare. Adică, întrebarea mai bună ar fi câți din acei copii care au început școala în clasa I au ajuns în clasa a opta, în a XI-a sau în a XII-a. Pentru că, dacă vezi că nu au ajuns într-a XI-a, nici nu te mai miră că nu au ajuns să dea Bacul.
Discursul integral susținut în Parlamentul European
În data de 29 iunie 2023 Selly a fost invitat să vorbească despre sănătatea mentală a tinerilor în cadrul Comitetului pentru Sănătate Publică (SANT) al Parlamentului European
Autor: Alex Daragiu