Viata romanilor care locuiesc in Locurile Sfinte, pe taram palestinian. "Cand trec pe langa ultra-ortodocsi, ascund crucea"

06-05-2016 18:22


Pelerinaj in Tara Sfanta. Partea I. In Locurile Sfinte, peste Mediterana, de sute de ani, principalele religii monoteiste din lume iudaismul, islamul si crestinismul isi disputa spatiile de rugaciune.

O mostenire spirituala de care si romanii au parte, inaintasii nostri au contribuit activ la construirea de lacasuri si prin obiectele de cult daruite. Sufletul romanesc este prezent acolo prin asezaminte pentru pelerini, acolo unde calatorii se pot odihni si medita.

Incercam astazi sa cunoastem o parte dintre realitatile si greutatile prin care trec cei care se adapostesc intr-una dintre cele mai fierbinti zone din lume.

Mergem in Bethleem, acolo unde a inceput povestea crestinismului, in mijlocul teritorilor palestiniene acolo unde domnitorii romani au fost generosi si au verut sa-simi marcheze apartenenta la sangele crestin.

Pamantul Sfant. Intre coasta mediteraneeana si raul Iordan, la intersectia dintre Africa si Orientul Mijlociu se afla punctul de intalnire pentru trei dintre cele mai importante religii din lume, diferite, dar cu o istorie comuna care nu poate fi negata : iudaismul, islamul si crestinismul.

Pornind din vechime, taramurile au fost martore la razboaie intinse pe sute de ani pana astazi, locul unor tensiuni si forte nemaivazute in istoria omenirii.

Tara Sfanta este locul de pelerinaj religios pentru milioane de credinciosi si turisti. Aici, si romanii isi au partea lor de mostenire spirituala, spatiul de care isi leaga credinta si care a marcat evolutia noastra in crestinism.

“M-am alaturat si eu numerosilor pelerini veniti din toata lumea care pasesc pe urmele lui Hristos, ale apostolilor, istoria si geografia mantuirii. O experienta unica - istorie, credinta, energii nemaintalnite, emotii, o poveste despre viata si moarte, de viata dupa moarte”, relateaza Cosmin Savu.

Divinitatea este mai prezenta ca oricand. Dumnezeul a jumatate din populatia lumii isi are originea aici - cele trei credinte monoteiste .O forta care ar trebui sa aduca ordinea fizica si morala pentru omenire Chemarea la rugaciune facuta de crestini, muezini, evrei

Acest loc atat de disputat atrage ca un magnet, iar experientele turistice si spirituale aici sunt unice.

Aici se afla Nazaretul si Betleemul, apele Iordanului, Ierusalimul cu Sfantul Mormant , Gradina Ghetsimani si Drumul Crucii, locurile din care isi trage radacinile si crestinismului romanesc. Tara Sfanta impresioneaza milioane de oameni, iar miracolul este prezent prin insasi existenta acestui spatiu.

Pentru pelerinul crestin calatoria sfanta incepe din Bethleem. Orasul aflat la doar 10 km in sudul Ierusalimului, are o populatie de mai putin de 30 de mii de locuitori. Majoritatea sunt arabi musulmani, dar exista si un procent semnificativ de crestini. Locul se afla dupa zidurile ridicate de Israel, in zona administrativa controlata de Autoritatea Palestiniana.

Aici este insa un important centru religios si pentru iudei pentru ca in Vechiul Testament, Betleemul este indicat ca orasul in care regele David s-a nascut. Aici s-a nascut Iisus Hristos si de aici incepe era noastra.

Biserica Nasterii Domnului este o basilica bizantina construita deasupra pesterii in care s-a nascut pruncul Iisus. Intrarea se face dinspre apus prin "usa smereniei" a carei inaltime obliga pe oricine intra aici sa se aplece. A fost zidita pentru a proteja biserica de cotropitorii pagani si pentru a-i impiedica pe acestia sa intre calare.

De la inceputurile crestinismului, grota in care s-a nascut Hristos a fost un loc sfant. Catapeteasma, peretele cu icoane, care ascunde altarul a fost daruita de Serban Cantacuzino, domnitorul Tarii Romanesti, cel care a ctitorit si Manastirea Cotroceni in 1689.

Dupa trecerea prin fata Betleemitei, o icoana aparte in care Maica Domnului este zambitoare, cobori spre pestera de unde poti auzi colinde cantate in toate limbile pamantului.

Grota Nasterii, locul nasterii Mantuitorului e marcat de o stea din argint cu 14 colturi, daruita in 1717 de un alt domnitor al Tarii Romanesti, Nicolae Mavrocordat.

Steaua de argint ingropata in marmura indica locul exact al nasterii, iar deasupra ei strajuiesc aprinse 15 candele. Locul stramt de sub pamant este o atractie pentru milioane de turisti veniti din toata lumea, indiferent de confesiunea religioasa.

Biserica este locul central al Bethleemului, dar la mai putin de 200 de metri e moscheea lui Omar de unde se aude chemarea muezinului la rugaciune.

Orasul Nasterii traieste mai mult de pe urma turistilor, stradutele sunt intestate de magazine si tarabe cu suveniruri. 

La intrarea in Bethleem, intr-unul dintre cele mai mari magazine din zona o intalnim pe Cleopatra, o clujeanca stabilita de mai bine de 30 de ani in Palestina.

Basma este fiica Cleopatrei si a unui doctor palestinian care a studiat in Romania. Sunt sute de familii mixte in Palestina, iar limba romana aici nu este o raritate. “Daca nu eram cuminti, parintii nostri tot timpul ne ziceau- fiti cuminti, fiti cuminti ca de nu va trimit in Palestina. Noi nu intelegeam atunci, parea un loc rau- ceva infricosator.”

Nu, nu este un loc infricosator, ci este locul care atrage anual sute de mii de turisti, in ciuda problemelor politice si militare din zona.

Patronul magazinului, un arab musulman, este unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri din zona si apreciaza seriozitatea romancelor. “Sunt parte din natiunea noastra, ok, ele sunt romance, dar traiesc cu noi, s-au casatorit cu barbati care au studiat acolo si acum sunt parte din comunitatea noastra. Si suntem multumiti ca avem romance, rusoaice, etc.”

La mai bine de 150 de kilometri mai in nord, in Galileea este Nazaretul, locul unde a copilarit Iisus. Tot acolo a avut loc Buna Vestire, cand arhanghelul Gavril i-a vestit Maicii Domnului ca il va naste pe Fiul lui Dumnezeu.

Biserica ortodoxa a Sfantului Gavril a fost construita deasupra unui izvor ce-si are obarsia langa o fantana antica, numita "Fantana Mariei". Lacasul de cult a fost zugravita de trei pictori iconari romani, ca o donatie si semn de pretuire din partea Patriarhiei Romane.

La numai 7 kilometri, la nunta din Cana Galilei, Iisus a savarsit prima minune - la rugamintea maicii sale a preschimbat apa in vinul nuntasilor. In toata zona poti intalni biserici, manastiri sau metoace crestine chiar daca in zona sunt mai multi arabi si evrei.

Mai jos de Nazaret, se intinde muntele Taborului. La mijlocul anilor 1800 aici a salasluit un calugar roman, Irinarh Rosetti care a pus bazele unei biserici pe ruinele unei foste basilici bizantine. Actuala biserica ortodoxa de pe muntele Taborului unde se afla si maici romance apartine Patriarhiei Ierusalimului si este considerate prima mare ctitorie romaneasca in Tara Sfanta.

La Est se intinde Iordanul al carui curs a fost disputat in nenumarate razboaie intre Israel si Iordania, Liban sau Siria.

Locul presupus al Botezului, numit in evreieste Yerdenit, nu departe de iesirea Iordanului din Marea Galileei a devenit un obiectiv turistic si nu numai. Invesmantati in alb, nenumarati pelerini isi asteapta randul sa fie cufundati precum Iisus si contemporanii sai in apa Iordanului, simbolica poarta a Imparatiei deschisa tainic.

Imaginea de vis oferita de Marea Galileii te duce direct in Noul Testament acolo unde s-au consemnat minunile facute de Hristos- mersul pe apa si pescuirea minunata, apele din care navoadele ucenicilor au scos o multime de pesti.

Locul central al Tarii Sfinte este Ierusalimul - orasul sfant pentru islam, crestinism si mozaism, cu o istorie ce a inceput cu peste 5000 de ani in urma.

Aici sunt 220 de monumente cu arhitectura impresionanta, o marturie a civilizatiilor prin care a trecut - temple evreiesti, moschei arabe si nenumarate biserici crestine. Traditiile din Ierusalim dainuie si astazi, cee ace face ca orasul sa fie inima istoriei umane.

Intr-un cartier din orasul nou ne intalnim cu parintele Ioan, un bun cunascator al orasului. Impreuna plecam sa cunoastem cele mai importante locuri din Cetatea Sfanta.

Parintele Ioan:
“Pentru ca iesim in strada si suntem intr-un cartier de evrei ultraortodoxi, trebuie sa-mi ascund crucea. Daca o vad, or sa scuipe. In alte zone, occidentalizate, de exemplu Tel Aviv, trebuie sa-mi pun crucea pentru ca daca nu ma confunda cu arabii, avand reverenda pe mine. Si aici trebuie sa ne adaptam ca sa putem trai in pace.”

Perioadele tensionate au existat intotdeauna in istoria orasului si prezenta soldatilor israelieni inarmati pana in dinti iti da o stare de neliniste amplificata de vibratia orasului.

“De obicei intorc capul pentru ca nu suporta sa ne priveasca, acest oras este capitala si a statului Israel si a autoritatii palestiniene, pentru evrei este primul loc pt ca aici se afla templul lui Solomon, templul lui Irod si ce-a mai ramas din Zidul plangerii, unde se roaga sa ajunga sa-si reconstruiasca templul unde se va inchina Mesia al lor. Pentru islamisti nu este cel mai important loc, este al treilea, dupa Meca si Medina.”

Moscheea Al-Aqsa este al treilea cel mai sfant altar pentru musulmani, dupa Kaaba din Mecca si Moscheea profetului din Medina, Arabia Saudita.

In 2000 o vizita a premierului israelian Ariel Sharon pe esplanade moscheii Al Aqsa a fost pretextul unei revolte a palestinienilor, a doua Intifada, o rascoala impotriva autoritatilor evreiesti. A fost o perioada de acte intense de violente palestiniene si represalii israeliene care au lasat urme in relatia dintre cele doua popoare.