Sindicaliștii din Poliție acuză că fenomenul consumului de droguri e scăpat de sub control, iar autoritățile ascund adevărul
Potrivit Institutului Național de Medicină Legală, Vlad Pascu șoferul care a provocat accidentul din stațiunea 2 Mai, omorându-i pe Sebi și pe Roberta, luase, se pare, un cocktail de droguri.
Deși fenomenul consumului de droguri e scăpat de sub control, autoritățile ascund adevărul, testând mai puțini șoferi, acuză sindicaliștii din Poliție. Aceștia reclamă grave probleme privind dotarea agenților cu aparate pentru depistarea substanțelor psihoactive.
Mai mult, peste un sfert din aparatele folosite acum de agenți pentru a-i depista pe șoferii drogați ar da erori.
„Pentru reducerea riscului apariţiei unor rezultate neconcordante între testele preliminare efectuate cu aparatele Aquila Scan şi analiza probelor biologice, vom suspenda utilizarea acestor aparate până la stabilirea cauzelor care conduc la astfel de situaţii" se arată într-o notă internă transmisă polițiștilor.
Liderii sindicatului de poliţie „Europol” spun că acest mesaj a fost trimis de Direcţia Rutieră către agenţii din teren, după un val de rezultate fals pozitive. Zeci de şoferi au rămas fără permis pentru consum de droguri, cei mai mulţi din Maramureş. Poliţia Română a negat că a transmis acest mesaj. Susţine că ar fi achiziţionat 54 de astfel de aparate prin licitație, din China, iar în alte judeţe nu au dat rezultate false.
Cosmin Andreica, președintele sindicatului Europol: „A fost o incidenţă de 30% dintre aceste rezultate, ca fiind fals pozitive. Aşadar, au fost şoferi care au ieşit pozitivi la testarea cu aceste aparate, iar la recoltarea probelor biologice rezultatul a fost 0. Neoficial, colegii nu îşi mai asuma responsabilitatea să le folosească, în condiţiile în care în capul lor se sparg toate reclamaţiile şi consecinţele juridice."
Din cauza rezultatelor fals pozitive s-a modificat şi legea care le dă poliţiştilor posibilitatea să restituie unui şofer aflat în această situaţie dreptul de a conduce, înainte de închiderea dosarului penal, care ar fi durat şi câteva luni de zile.
Acum, aceste aparate sunt trecute de reprezentanţii poliţiei între cele 184 aflate în dotare. Surprinzător, din cele 41 de judeţe, cele mai multe aparate ar fi distribuite în Constanța. Deşi înaintea tragediei de la 2 Mai, în care doi tineri au fost omorâţi de un şofer drogat, nu s-a găsit niciunul disponibil, după cum a susţinut şeful Poliţiei judeţene Constanța.
Testarea antidrog, din 2017
Georgian Drăgan, purtătorul de cuvânt al MAI: „În anul 2017, au fost iniţiate de către IGPR primele mijloace pentru depistarea substanţelor psihoactive, mă refer la aparate drug test, fiind dotate birourile Brigăzii Autostrăzi cu șase astfel de aparate. Începând cu 2019, au fost asigurate fonduri pentru achiziţionarea a 122 de aparate drug test”.
Experţii antidrog spun însă că dotarea cu aparate drugtest a început târziu, când deja consumul de droguri crescuse alarmant. De exemplu, în anul 2018, în judeţul Giurgiu nu era niciunul, deşi vorbim de un judeţ de graniţă cu trafic intens.
Cătălin Tone, expert antidrog: „Am văzut că nu exista în dotare aşa ceva. Am mers către primar şi am reuşit achiziţionarea acestui aparat, au fost zeci de şoferi depistaţi. Consmul de droguri a explodat, şi în opinia mea ar trebui ca orice autospecială operativă, fie că e de la circulaţie sau ordine publică, să aibă un aparat drugtest."
Potrivit Poliţiei Romane, anul trecut au fost prinşi drogaţi la volan 2.866 de şoferi, aproape dublu faţă de anul precedent.
Inspectoratul general a anunţat recent că intenţionează să mai cumpere încă 400 de aparate drugtest şi aşteaptă ofertele producătorilor, începând cu 31 august.