Românii cumpără mai puțin, dar mai sănătos. Preferă produse de sezon, locale, fără aditivi, chiar și cu prețuri mari
Mai puțin, dar mai sănătos, și dacă se poate, de la noi din țară. Tot mai mulți români fac compromisuri în fața scumpirilor, însă nu renunță la ideea de a mânca sănătos.
Chiar dacă iau în cantități mai mici, se orientează către produse de sezon, de calitate.
Potrivit datelor oferite de un mare lanț de magazine, toată lumea a cumpărat anul trecut fructe și legume. Iar tendința se menține și acum, chiar dacă prețurile au tot urcat.
Reporter: „Sunt categorii de produse la care poate ați renunțat?”
Client: „Da, sigur că da, și eu ceva similar cu produsele pe care le mănânc eu și care să fie și mai acceptabil ca preț, pentru că în ziua de astăzi au crescut peste noapte și cresc încontinuu.”
Reporter: „Care sunt categoriile la care nu puteți să renunțați?”
Client: „Fructele, legumele în permanență, mai sunt și brânzeturile.”
Client: „Vrem să mâncăm mai sănătos, să luăm fructe și legume care s-au scumpit enorm pentru pensiile noastre.”
Reporter: „Luați românești?”
Client: „Da. Preferăm să luăm românești, dar nu găsim întotdeauna.”
Produsele locale, în topul preferințelor pentru români
Românii aleg tot mai des produse locale, mai ales legume și fructe de sezon. Morcovii conduc topul legumelor românești și au apărut pe 1,1 milioane de bonuri anul trecut la un singur lanț de supermarketuri. La fel de mult s-au cumpărat castraveții cornichon și ceapa galbenă. La categoria fructe, merele Golden sunt preferatele, urmate de afine și prune locale.
Printre produsele de băcănie, pufuleții intră în clasament alături de alimentele esențiale nelipsite din cămară, precum uleiul de floarea soarelui și zahărul.
Pe regiuni, fanii covrigilor de Buzău sunt în Călărași, ai prazului în Caraș-Severin, iar varza murată este foarte apreciată de locuitorii din Giurgiu, arată raportul realizat de supermarket. În ceea ce privește carnea, cea de porc e pe placul tuturor.
Gabriela Luca, manager pentru Informații despre Consumatori și Piață: „Caută promoții, dar nu orice promoție, ci la acele produse care chiar merită și își iau un rol foarte clar în consumul de zi cu zi. Orientare către produse sănătoase, fără aditivi, produse locale, bio. Când e producția locală autohtonă, au un vârf foarte puternic și clienții răspund pozitiv.”
La nivelul lunii iunie, platforma Footprints AI, care urmărește comportamentul consumatorului, arată că românii au trecut de la o rutină bine structurată la decizii spontane. Cu școlile închise, valuri de căldură și fără sărbători naționale, comportamentul de cumpărare s-a fragmentat. În loc să își organizeze coșul în funcție de ce au în plan să gătească, mulți au luat alimente ușoare care merg pe căldură.
Pentru că e vară, românii cumpără și produse de protecție, înghețată și băuturi carbogazoase, în timp ce conservele au pierdut teren.