Primul tren diesel românesc așteaptă să fie omologat. Costurile prototipului au ajuns la 5 milioane de euro
În timp ce călătoria cu trenul prin țară noastră se transformă, adesea, într-o proba de răbdare și chiar într-un calvar, producătorii români privați din domeniu se laudă cu garnituri noi, performante.
În județul Iași, la Pașcani, este gata primul tren diesel românesc, iar producătorii așteaptă omologarea lui. La Craiova se fabrică locomotive care vor circula și în Suedia. Iar de la Arad se exportă vagoane moderne până în Brazilia.
Un automotor făcut la Electroputere VFU Pașcani este primul tren diesel fabricat în România. Are trei vagoane și s-a lucrat la el vreme de patru ani. Costurile prototipului au ajuns la 5 milioane de euro.
„Am integrat echipamente atât din străinătate cât și din România, cam 60 la sută sunt echipamente românești”, spune Claudiu Hîrbu, director adjunct Electroputere VFU Pașcani.
Din iunie anul trecut, automotorul a trecut cu brio prin teste făcute pe 30 de mii de kilometri în țară, în diverse condiții.
„A fost testat trenul încărcat cu saci de nisip, că să simulăm călătorii, a fost testat la Vatra Dornei, Pojorâta, pe inelul de încercare la Făurei. Trenul s-a comportat perfect, practic de mâine poate pleca pe traseu”, transmite Pavel Dragoș, inginer.
Birocratic, mai trebuie un certificat pentru omologarea prototipului pe piața în România.
Pe sinele din țară, trenul poate circula cu 120 de km/h, dar are capacitatea de a ajunge la 200 de km/h.
„Este dotat cu 164 de locuri pe scaune, climatizare, fiind realizat și proiectat la nivel de standarde europene, siguranță și Securitate”, spune Ștefan Mîndru, Departamentul de marketing.
Trenul se poate transforma, destul de simplu, din automotor diesel într-unul electric.
La Arad, fabrica Astra Vagoane Călători produce opt tipuri de vagoane, de la cele de clasa întâi, până la cele de dormit și restaurant, cu dotări ultramoderne.
„Sunt vagoane moderne competitive atât din punct de vedere al dotărilor, cât și al prețurilor și concurează cu mari producători de material rulant”, spune Gheorghe Sârbu, directorul general adjunct Astra Vagoane Călători.
Din 2009, fabrica din Arad însă nu a mai primit nicio comandă din România. În schimb, a exportat vagoane în Italia, Cehia și Brazilia.
Și locomotivele electrice făcute la societatea Softronic Craiova pleacă în proporție de 70-80 la sută în străinătate. Un contract cu Suedia, de exemplu, presupune livrarea a 100 locomotive electrice, până în 2030.