Pe A2 dispare tot, mai putin asfaltul. Paza costa 2 milioane de euro, dar se fura de 3 milioane

Ultima actualizare: 04-08-2013 06:46

In curand, din Autostrada Soarelui va mai ramane doar asfaltul. Hotii fura tot ce pot vinde si castiga intr-o zi cat un agent de paza intr-o luna. Gardurile de siguranta de pe margine lipsesc pe zeci de kilometri.

Un animal poate sa intre oricand pe sosea si sa produca un accident grav. Balustradele podurilor au fost si ele devastate, iar in fata jafului, firmele de securitate sunt depasite de situatie.

"Cati sunteti pe traseu?
- Masini? 3!
- Si noaptea sunt mai dese controalele?
- Tot asa sunt cursele facute, dar n-ai cum sa previi furturile. Te fac din telefoane, v-am spus. Stau sus pe pod, stau cu binoclul si zic "a trecut" (n.r. patrula) si cam stiu ei ce timp... Pana te duci si te intorci"

Patrulele de paza ale autostrazii trec o data la trei ore prin acelasi loc. Timp suficient pentru ca hotii sa demonteze, fara sa fie deranjati, parapetii laterali ai drumurilor. Iar in ultima vreme s-au specializat. Fura treptat suruburile, apoi sistemele de prindere de la incheieturi. Asa reusesc ca in doua, trei zile sa care sute de metri de tabla, pe care statul o plateste, in acte, cu 300 de euro metrul.

Aceasta bucata de gard a fost lasata in doua suruburi, iar astazi cativa localnici ii dadeau tarcoale.

Au revenit dupa ce am trecut noi, ca sa-si vada de lucru. Singurul agent de paza pe care l-am intalnit pe cei 100 de kilometri parcursi astazi facea inventarul elementelor lipsa:

"- Ati mai facut vreunul pana acum? 
- Am, da-s vechi, de luna trecuta.
- Si sunt diferente mari?
- Diferente, sigur."

Cu 20% mai putin gard, cu 10% mai putine indicatoare si parapeti, de la o luna la alta. Asa se face ca in ultimul an pagubele se ridica la 3 milioane de euro doar pe Autostrada Soarelui. Spre comparatie contractul de paza este de 2 milioane de euro pe an, dar statul are mari intarzieri la platile catre firma de paza.

De pe autostrada s-au furat aproape toate capacele de canal, tot gardul din sarma zincata de pe margine si peste o mie de stalpi plus cablurile telefoanelor pentru SOS, care n-au functionat niciodata.

Toate acestea sunt de fapt sisteme de siguranta pentru cei care ruleaza cu 130 de kilometri la ora fara sa stie ca sunt expusi permanent pericolului si fara ca responsabilii sa ia vreo masura pentru a stopa furturile. Am solicitat explicatii Companiei Nationale de Autostrazi, insa nu le-am primit.

Singurele zone neatinse de hoti sunt cele iluminate pe timp de noapte. Din 3 milioane de euro, cat este paguba anuala, s-ar fi putut ilumina 100 de kilometri de sosea, sau, si mai bine, am fi angajat suficienti paznici pentru toate drumurile importante.

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO