Normele de aplicare pentru hărțuirea la locul de muncă, publicate de Guvern. Ce nu mai e permis
Companiile, dar şi angajaţii, vor putea gestiona mai uşor cazurile de hărţuire sexuală sau morală la locul de muncă, după ce Guvernul a publicat normele de aplicare a legislaţiei în vigoare.
În plus, toate instituţiile vor fi obligate să instituie comisii interne, ca să-şi instruiască salariaţii.
Conform metodologiei, harțuirea sexuală la locul de muncă poate să se refere atât la violenţă fizică, contact fizic nedorit, solicitarea favorurilor sexuale, dar şi la conduita verbală, comentarii privind aspectul, vârsta, viaţa privată a unui angajat, comentarii sau glume de natură sexuală.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
În cazul harțuirii morale, definite ca orice comportament care are ca scop sau efect lezarea drepturilor sau demnităţii angajatului, sau chiar afectarea sănătăţii fizice sau mentale, documentul face referiri la conduita ostilă, comentariile verbale sau acţiunile şi gesturile nedorite.
Avocat: „Sau ar mai putea să fie epuizarea fizică, stresul care poate exista, sunt numeroase exemple, însă acestea nu au un caracter limitativ.”
Intră la capitolul hărţuire şi invitaţiile sociale repetate şi nedorite la diverse întâlniri, întrebările nejustificate legate de vârstă sau starea civilă, observaţiile exagerat de familiare, trimiterea de mesaje umilitoare, prin telefon, e-mail sau alte mijloace.
Noile norme de aplicare prevăd şi obligaţia tuturor angajatorilor să instituie fie o comisie, fie să desemneze o persoană responsabilă care să gestioneze cazurile de hărțuire. Şi să vină cu un ghid, dar şi cu un regulament de ordine internă.
Avocat: „Până acum nu exista această posibilitate, de regulă salariaţii care se confruntau cu astfel de situaţii ajungeau, de cele mai multe ori, fie la instanţele de judecată, fie la alte instituții abilitate.”
Specialist HR: „Organizaţiile nu sunt foarte mult pregătite pentru a şti cum să gestioneze echilibrat, ok, sunt poate companii care au introdus deja în regulamentul de ordine interioară noţiunea de discriminare şi hărţuire. Însă trebuie să existe o metodologie în spate, şi în special o instruire şi o formare corectă a angajaţilor, pentru că altfel ne vom duce în extreme, vom considera hărţuire orice gest sau ridicare de sprânceană.”
În ultimii trei ani, la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării au fost înregistrate 41 de dosare de hărţuire la locul de muncă.