Scandal între șeful ANPC și Blue Air. Compania va ataca în instanță amenda record de 2 milioane euro
Compania aeriană low-cost Blue Air a anunțat, luni, că va contesta în instanță procesul verbal în baza căruia a fost amendată recent de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) cu suma record de 2 milioane de euro.
Potrivit unui comunicat, Blue Air susține că acțiunea autorităților române are un caracter ”profund ilegal și discriminatoriu”.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor este acuzată că a făcut afirmații ”incomplete”, ”cu rea credință, menită să inducă în eroare opinia publică”.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Mai mult decât atât, reprezentanții companiei Blue Air susțin că nu au fost de acord cu ”propuneri mai mult sau mai puțin voalate”, venite din partea președintelui ANPC, Horia Constantinescu, care le-ar fi comunicat că ”pot fi evitate costurile amenzii, dar trebuie să găsim soluții pentru un minim de 10-20% din sumă care să acopere stresul comisarilor din ANPC care sunt terorizați de plângeri față de Blue Air".
De asemenea, Blue Air afirmă că directorul general ANPC, Paul Silviu Anghel, le-ar fi indicat în discuțiile oficiale avute ”ce fel de ceasuri scumpe îi plac”.
”Aceștia au coordonat și condus aceste abuzuri împotriva Blue Air” - se mai arată în comunicatul companiei.
În replică, președintele ANPC Horia Constantinescu a susținut o conferință de presă, în care a respins categoric toate acuzațiile lansate de reprezentanții Blue Air.
El a spus despre unul dintre avocații companiei aeriene - cât și despre cei care au elaborat comunicatul de presă - că au avut o ”reacție infantilă”.
”Mi se pare, reacția dânsului și a celor care au elaborat comunicatul de presă, o reacție infantilă, total neprofesionistă, neprofesional gândită, pentru că dânsul este avocat. Este mai mult decât jenant, mai ales că s-a purtat discuția despre care dânsul face vorbire în prezența mai multor colegi. Am convingerea că ia în calcul să și susțină afirmațiile cu o înregistrare sau orice fel de variantă, din care să reiasă clar că măcar vreunul dintre noi am sugerat măcar o astfel de idee.” - a transmis Constantinescu.
De asemenea, șeful ANPC a subliniat că nu a existat vreodată o discuţie privind o sumă pe care compania să o dea comisarilor ANPC, aşa cum se precizează în comunicatul Blue Air, afirmaţii pe care preşedintele ANPC le consideră calomnioase.
"Reprezentantul Blue Air ne-a spus că compania este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noştri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air. Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte", a mai spus Constantinescu.
Mai mult decât atât, președintele ANPC susține că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi tergiversează primirea procesului verbal privind amenda aplicată de ANPC şi privind obligaţia de a da consumatorilor banii înapoi.
"Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire. Următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment", a spus Constantinescu.
El a arătat că, din păcate, nu prea sunt şanse ca oamenii să-şi primească banii înapoi, atâta timp cât compania nu şi-a plătit nici măcar propriii angajaţi.
"Am primit mailuri de la angajaţi ai Blue Air care ne spun că nu şi-au mai primit banii de trei luni şi ne spun "de unde să dea banii clienţilor dacă nici nouă nu ne dau", a susţinut preşedintele ANPC.
Comunicatul integral al companiei Blue Air:
"Suntem nevoiți să facem următoarele precizări, care subliniază, în opinia noastră, caracterul profund ilegal și discriminatoriu al acțiunii ANPC împotriva Blue Air:
1. În comunicatul de presă al ANPC din data de 15 Iunie 2022 (precum și în comunicările personale ale Președintelui ANCP, dl. Horia Constantinescu) se comunică, în fals, faptul că „Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorității restricțiilor de zbor impuse de pandemia de Covid – 19) ....." (Sublinierea ne aparține);
2. În comunicatele de presă ale ANPC din data de 15 Iunie 2022 și 13 Iulie 2022, precum și în PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022, se face o afirmație incompletă, cu rea credință, menită să inducă în eroare opinia publică și, ulterior, instanțele de judecată, în sensul în care se spune că „ .... operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri.
Acestora le corespund 178.405 rezervări.....", fără a se menționa, absolut în niciun mod, faptul că la data efectuării controlului de către ANPC, Blue Air a pus la dispoziția acestei instuții dovezile necesare care demonstrau faptul că 107.674 de pasageri care au făcut parte din grupul de pasageri cu zboruri anulate, fuseseră deja despăgubiți sau compensați cu o formă de plată acceptată de respectivii pasageri, iar până la sfârțitul anului 2022 erau programați la despăgubire alți 30.000 de pasageri, până la expirarea perioadei de concordat preventiv, respectiv luna Iulie 2023, absolut toți pasagerii din grupul menționat de ANPC urmând a fi despăgubiți în întregime.
Deși suntem absolut de acord că fiecare pasager este important și merită despăgubit de Blue Air atunci când este prejudiciat din culpa noastră, dorim să menționăm faptul că pasagerii rămași de despăgubit la acest moment reprezintă 1,97% din totalul pasagerilor transportați de Blue Air în perioada Martie 2020 – Iulie 2022!
3. Caracterul profund discriminatoriu al comunicatelor de presă ale ANPC din data de 15 Iunie 2022 și 13 Iulie 2022, precum și ale PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022 este dat de faptul că reprezentanții acestei instituții au la cunoștință în mod detaliat de toate anulările de curse aeriene efectuate de celelalte companii aviatice care își desfășoară activitatea în România, înțelegând însă să își îndrepte „atenția" și să amendeze, cu amenda maximă prevăzută de lege, exclusiv Blue Air, în condițiile în care putem face oricând dovada faptului că nu suntem, în absolut niciun caz, compania cu cele mai multe zboruri anulate!
4. Ca urmare a faptului că reprezentanții Blue Air nu au înțeles să acheseze, în absolut niciun mod, la propuneri mai mult sau mai puțin voalate, venite din partea Președintelui ANPC dl. Horia Constantinescu care ne comunica faptul că, cităm „ .... pot fi evitate costurile amenzii, dar trebuie să gasim soluții pentru un minim de 10-20% din sumă care să acopere stresul comisarilor din ANPC care sunt terorizați de plângeri față de Blue Air" sau cele venite din partea Directorului General ANPC, dl. Paul Silviu Anghel, care ne indica în discuțiile oficiale avute ce fel de ceasuri scumpe îi plac, aceștia au coordonat și condus aceste abuzuri împotriva Blue Air, ignorând absolut toate motivele de fapt care au condus la scăderea cifrei de afaceri a acestei societăți de la 415.000.000 euro în anul 2019 (an în care Blue Air a transportat peste 4.500.000 de pasageri) și a realizat profit operațional, la aproximativ 125.000.000 euro în anul 2021, incluzând și operațiunile din Italia (an în care Blue Air a fost lăsat să transporte un număr de doar 1.648.024 pasageri) și pierderi care, începând cu luna Martie 2020 și până în luna Martie 2022, depășesc suma de 125.000.000 euro!
De asemenea, în ciuda solicitărilor formale ce ni s-au adresat, de a, cităm, „Da date de la Wizz Air, Ryan Air sau Tarom, să ne ducem și peste ei" am refuzat să furnizăm orice fel de date considerând că acestea există din abundență în spațiul public, fiind evident faptul că funcționarii din cadrul ANPC au avut o singură țintă, și anume Blue Air, considerând probabil că, nefiind o companie de stat sau neavând în spate fonduri uriațe de investiții, suntem o țintă mult mai ușor de convins să „colaborăm", în sensul celor menționate în paragraful anterior.
Pentru toate motivele arătate mai sus și pentru că suntem ferm convinși că nu avem absolut nicio culpă în izbucnirea pandemiei de COVID – 19, știm absolut sigur că nu suntem cei care am introdus numeroase valuri de restricții care au condus la anularea a zeci de mii de planuri de zbor, că nu ne-am dorit niciodată ca cifra de afaceri sa scadă cu 65-70% și să fim nevoiți să reducem flota de aeronave de la 33 unități la 13 și că știm în detaliu motivele pentru care principalul furnizor de aeronave al Blue Air a pus pe hold livrările celor 5 noi unități de BOIENG 737 – MAX de existența cărora se leagă anulările de zboruri din anul 2022, asigurăm opinia publică din România, pe pasagerii Blue Air, pe angajații și creditorii societății, că vom depune absolut toate eforturile legale necesare pentru înlăturarea abuzului săvârșit de funcționarii din cadrul ANPC care au întocmit și semnat PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022."