FT: România amenință Austria cu exploatarea gazelor din Marea Neagră, din cauza blocării aderării la Schengen

Gaze Marea Neagra
Shutterstock

Proiectul Neptun Deep este prins într-o dispută diplomatică din cauza opoziției Austriei de a permite României să intre în spațiul Schengen.    

Compania austriacă OMV este coproprietar al zăcământului de gaze Neptun Deep din largul coastelor României, care ar putea pompa zece miliarde de metri cubi pe an, începând din 2027. Luna trecută, premierul Marcel Ciolacu a declarat că guvernul nu este dispus să modifice o lege care reglementează vânzările de gaze offshore, la care OMV s-a opus, atâta timp cât Austria continuă să se opună veto-ului intrării României în Schengen, conform Financial Times.

Vom merge mai departe pe baza formei actuale a legii offshore, așa cum România va continua să își susțină argumentele privind aderarea la spațiul Schengen, inclusiv în instanțele europene, dacă Austria nu își va schimba poziția”, a declarat Marcel Ciolacu jurnaliștilor după întâlnirea cu o delegație OMV la București, pe 18 septembrie.

În iunie, OMV a dat România în judecată în fața Curții Internaționale de Arbitraj după ce autoritățile române au modificat legea care reglementează vânzările de gaze offshore pentru a garanta un drept de veto al guvernului asupra contractelor private în „situații de urgență”. Statul român controlează 50 la sută din Neptun Deep, cealaltă jumătate fiind deținută de OMV Petrom.

Anterior, Ciolacu amenințase că va acționa Viena în instanță și va cere până la 2% din producția economică a țării sale ca despăgubiri, ca urmare a faptului că România a fost ținută în afara spațiului Schengen timp de peste zece ani după data inițială de aderare.

Citește și
Gaze Marea Neagra
Burduja: ”Neptun Deep are toate șansele să facă din România liderul Europei în producția de gaz”. Când ajunge în case
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Ministrul român al Energiei, Sebastian Burduja, a declarat pentru Financial Times că disputa nu ar trebui redusă la o „țâră pentru țâră”, în sensul că „voi ne dați Schengen, noi vă dăm gaze din Marea Neagră”. El a spus că legea gazelor permite guvernului să „intervină” în relațiile comerciale cu clienții privați în „anumite situații de urgență”, despre care OMV a afirmat că nu sunt pe deplin clare.

„Un punct forte cheie al UE în prezent este libertatea de a călători peste granițe”

Dar Burduja a mai spus că românii „au fost extrem de dezamăgiți” de faptul că nu au aderat la Schengen. Veto-ul Austriei „a părut o decizie politică ... care nu a avut nimic de-a face cu pregătirea țării noastre”.

OMV a refuzat să comenteze „deciziile politice”, adăugând că are „speranța” că România va fi primită în curând în zona Schengen. „Un punct forte cheie al UE în prezent este libertatea de a călători peste granițe”.

Compania a făcut lobby în liniște pe lângă guvernul austriac pentru a permite aderarea României și Bulgariei la Schengen. OMV are aproximativ 8.000 de angajați în România. Societatea sa mixtă din țară, OMV Petrom, în care este acționar majoritar, este cel mai mare contribuabil din România, cu aproximativ 7% din veniturile fiscale în 2022.

Un cadru superior al companiei a declarat că au fost relativ netulburați de amenințările recente venite de la București. Potrivit acestora, întreprinderea de gaze naturale a OMV din Marea Neagră era în siguranță, având în vedere importanța sa critică pentru securitatea energetică a României și a UE.

Austria se confruntă cu alegeri în 2024, iar partidul naționalist de dreapta dură Libertatea conduce în sondaje de un an, creând presiuni asupra guvernului de centru-dreapta al lui Karl Nehammer pentru a-și înăspri și mai mult poziția privind imigrația. Nehammer a declarat în repetate rânduri că România este incapabilă să își securizeze frontierele pentru a bloca intrarea imigranților ilegali.

De asemenea, România se confruntă cu alegeri anul viitor și nici nu poate da ușor înapoi.

Puneți-vă în locul nostru și veți vedea că nu este corect și nu este plăcut să stăm la cozi la aeroporturi, la punctele de frontieră”, a spus Burduja. „Și impune un cost economic asupra țării, fără îndoială”.

Disputele privind legislația în domeniul gazelor nu sunt singurul motiv pentru care explorarea Neptun Deep ar putea fi încă departe de mulți ani. Pe măsură ce războiul s-a intensificat în Marea Neagră, cu atacuri ucrainene asupra Crimeei și cu Rusia care a lovit Odesa și porturile de pe Dunăre, faza de construcție care ar fi trebuit să înceapă anul viitor ar putea întâmpina provocări de securitate. Data țintă pentru exploatarea câmpului este 2027.

Cu toate acestea, Burduja a declarat că România este pregătită să ajute la apărarea proiectului Neptun Deep.

Acest gaz, cu siguranță va consolida securitatea regională”, a spus el. „Nu este doar pentru România, ci pentru întreaga regiune, inclusiv pentru Austria”.

Este o investiție de 4 miliarde de euro care va reduce dependența europeană de gaz față de Rusia”, a spus Burduja. „Îmi imaginez că Rusia va privi cu atenție la modul în care evoluează această investiție și, dacă o poate întârzia sau opri, ar putea încerca acest lucru... România își va proteja teritoriul”.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Ciolacu, discuţii cu OMV: Vom continua să sprijinim Neptun Deep, pe baza actualei legi offshore
Ciolacu, discuţii cu OMV: Vom continua să sprijinim Neptun Deep, pe baza actualei legi offshore

Premierul Marcel Ciolacu a declarat luni, în cadrul întrevederii cu reprezentanţii OMV Petrom, că România va continua să sprijine proiectul Neptun Deep, aşa cum va continua să-şi susţină argumentele privind aderarea la spaţiul Schengen.

Burduja: ”Neptun Deep are toate șansele să facă din România liderul Europei în producția de gaz”. Când ajunge în case
Burduja: ”Neptun Deep are toate șansele să facă din România liderul Europei în producția de gaz”. Când ajunge în case

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja a afirmat luni seară că Platforma Neptun Deep are toate şansele să facă din România liderul Europei în producţia de gaz natural.

 

Impactul economic al Neptun Deep pentru România este de 42,4 miliarde de euro. Devenim cel mai mare producător de gaze din UE
Impactul economic al Neptun Deep pentru România este de 42,4 miliarde de euro. Devenim cel mai mare producător de gaze din UE

Impactul economic al Neptun Deep pentru România este de 42,4 miliarde de euro, din care 22 de miliarde de euro ar putea fi impactul bugetar, a declarat Laurian Lungu, economist şi co-fondator Consilium Policy Advisors Group.

VIDEO. Cum va arăta și cum va funcționa Neptun Deep, cel mai mare proiect de gaze naturale din zona românească a Mării Negre
VIDEO. Cum va arăta și cum va funcționa Neptun Deep, cel mai mare proiect de gaze naturale din zona românească a Mării Negre

OMV Petrom a informat că zăcământul Domino se află la 170 de kilometri de ţărm, în ape cu o adâncime de un kilometru.

 

Specialist, despre Neptun Deep: ”Vom ajunge pe locul unu în UE. La prețurile actuale valorează 40 de miliarde euro”
Specialist, despre Neptun Deep: ”Vom ajunge pe locul unu în UE. La prețurile actuale valorează 40 de miliarde euro”

Proiectul de exploatare a gazelor din cel mai bogat zăcământ cunoscut în Marea Neagră- Neptun Deep - a marcat un moment istoric.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.