Elicopterele IAR-330 Puma, construite acum aproape jumatate de secol. Istoricul accidentelor in care au fost implicate
Realizate in anii 60 dupa un model francez, elicopterele IAR-330 Puma a fost modernizate in ultimii ani - insa au si inregistrat o serie de accidente tragice.
Accidentul de vineri (vezi aici toate informatiile pe acest subiect) este al patrulea in care este implicat un aparat IAR-330 Puma Socat. Pe 16 august 2001, un elicopter militar IAR 330 Puma Socat, cu trei oameni la bord, s-a prabusit de la 50 de metri inaltime, in localitatea Boteni (judetul Dambovita). Accidentul s-a produs in timpul unui zbor de antrenament, iar aparatul a cazut chiar in curtea Bazei 61 Aeriene Titu. La bordul elicopterului se aflau doar membrii echipajului, toti trei fiind raniti.
Pe 7 noiembrie 2007, un al doilea elicopter IAR-330 Puma Socat, apartinand Bazei 90 Transport Aerian Otopeni , s-a prabusit in timpul unui zbor de instructie pe timp de noapte, in judetul Arges, intre localitatile Strabeni si Ungheni. Aparatul a luat foc la impactul cu solul iar toti cei trei membri ai echipajului si-au pierdut viata in accident.
Iar pe 7 martie 2013 un elicopter IAR-330 Puma SOCAT s-a prabusit in judetul Bacau, in apropierea localitatii Beresti-Bistrita. Doua persoane si-au pierdut viata iar alte 3 au fost ranite.
Potrivit Fortelor Aeriene Romane, modelul IAR-330 a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca sa indeplineasca misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, a fost construit sub licenta la Brasov, cu numele IAR-330 Puma. Primul zbor al prototipului a avut loc pe 15 Aprilie 1965. In Romania au fost construite peste 163 de elicoptere pentru scopuri civile si militare, dintre catre 104 au fost fabricate pentru Fortele Aeriene Romane.
Ulterior, 25 de aparate au fost modernizate de IAR in cooperare cu o companie israeliana in varianta IAR-330 Puma SOCAT (Sistem Optoelectronic de Cercetare si Lupta Antitanc). Programul a costat 150 de milioane de euroUltimul aparat din aceasta serie a fost livrat la inceputul anului 2005.
Dintre cele 25 de aparate Puma SOCAT, 2 au fost prototipuri iar 4 s-au prabusit. Iar in ceea ce priveste elicopterele nemodernizate, 13 s-au prabusit iar alte 3 au fost doborate in timpul Revolutiei din 1989.
IAR-330 Puma SOCAT poate zbura cu maxim 263 m/h si are un echipaj de 3 oameni. Poate transporta 16 pasageri.