Cum îți poți reduce factura de energie electrică la jumătate. Exemplul oferit de un director Enel
Peste 440 de mii de case au contoare inteligente de curent electric. Cifra a fost anunţată de autorităţile de la noi şi a fost atinsă în ultimii 3 ani.
Problema este că ne modernizam "româneşte". Adică în timp ce în ţări ca Spania, Italia, Suedia sau Anglia inteligența contoarelor chiar aduce beneficii consumatorilor: facturi mai mici, consum planificat şi dispariţia celebrului "index citit", în România posesorii de aparate noi susţin că nu le-au schimbat vieţile cu absolut nimic. Facturile sunt chiar mai mari, indexul trebuie transmis, iar graficele de consum orare nu există.
De trei ani, operatorii de reţele electrice din România montează contoare inteligente atât la case, cât şi la blocuri.
"4,8% din numărul total de 9,3 milioane de consumatori alimentaţi la joasă tensiune. Costul total a fost de 164,8 milioane de lei, iar costul unitar a fost de 370 de lei pe client", explică Maria Ispas, director Analiză-Investiţii în ANRE.
Culmea e ca şi cei care au contoare inteligente au suportat aceeaşi majorare prin care au trecut toţi abonaţii în ultimul an, de peste 15 procente, potrivit Institutului de Statistică.
Contoarele Inteligente nu mai sunt doar simple aparate de măsurare, ci sunt adevărate computere, ba chiar unele destul de performante. Ele comunica atât între ele, cât şi cu întreaga reţea. Asta cel puţin în teorie, pentru că ar trebui să avem aplicaţii cum sunt în Spania, Italia sau Marea Britanie, prin care să vedem exact cât consumăm şi dacă, de exemplu, maşina de spălat consuma prea mult, să ştim asta şi să o putem schimba cu una mai eficientă energetic.
Doar că asemenea aplicaţii care generează grafice de consum pe baza cărora orice om îşi poate planifica schimbarea electrocasnicelor care consumă mult nu există în România. La noi oamenii care au contoare inteligente citesc şi acum indexul.
"Ai tendinţa ca şi consumator să simţi că e ceva în neregulă şi că în ultimii 28 de ani la final tot tăntălăul plăteşte. Sperăm ca din aceste proiecte pilot să vedem ce plăteşte consumatorul casnic şi ce impact are asupra lui", a explicat Sorin Mierlea, preşedinte Asociația pentru Protecția Consumatorilor.
Ce beneficii ar trebui să aibă, de fapt? "Consumatorii vor ştii cât consuma pe fiecare zi şi chiar în fiecare oră. În a doua fază, ar putea îmbunătăţii relaţia cu furnizorul, adică dacă nu eşti mulţumit de el îl vei putea schimba aproape în timp real”, a transmis Jacopo Torriti, Consultant Banca Mondială.
Plus facturi mai mici pentru că nu mai sunt pierderi şi nici costuri suplimentare inutile într-o reţea inteligentă. Cei de la Banca Mondială au adus la Bucureşti exemple de bune practici din toată Europa, ca să grăbească procesul, tocmai pentru că România are unele dintre cele mai mari preţuri la energie raportate la venituri, suntem pe locul al 13-lea din 28 de state.
Ciprian Bănărescu, expert tehnic proiect Smart Meter din cadrul Enel, a relatat, într-o conferinţă pe tema contorizării inteligente din România, propria experienţă privind beneficiile pe care le aduce instalarea acestor tehnologii la consumatori.
Reprezentantul Enel a început prin a spune că, pe baza experienţei din Italia, compania şi-a propus să atingă ţinta prevăzută în Legea energiei, respectiv ca 80% dintre consumatori să aibă contoare inteligente până în anul 2020.
"Astfel, din 2015 până în prezent, s-au înlocuit 300.000 de contoare, iar, din punctul nostru de vedere, suntem pregătiţi să ajungem la 80% la targetul prevăzut (anul 2020 - n. r.), în cazul în care există şi cadrul reglementat. Vom menţine ritmul maxim de implementare", a susţinut el.
Întrebat dacă a observat o schimbare în comportamentul clienţilor după instalarea contoarelor inteligente, el a oferit propriul exemplu: "La mine acasă, într-un apartament din Bucureşti, s-a înlocuit contorul clasic cu un smart meter şi a crescut automat şi înregistrarea contorului, a crescut factura. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să schimb iluminatul în casă, am trecut pe led şi am redus factura la jumătate. Deci, este pe propria piele".
El a arătat că marele beneficiu al contorizării inteligente este urmărirea consumului.
"Aceste soluţii permit urmărirea consumului, posibilitatea de a solicita furnizorului o gamă mai variată de tarife, să ghideze consumatorul ce îşi doreşte şi să nu i se impună din altă parte ce să aibă. Există beneficii şi pentru distribuitor: reducerea costurilor cu reconectarea, cu impact asupra costurilor clientului, reducerea costurilor de citire şi în general scăderea pierderilor", a arătat Bănărescu.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Sursa: Agerpres, Pro TV
Etichete: energie electrica, factura, consum,
Dată publicare:
28-03-2018 17:26