Cum a rămas o femeie din Cluj fără 100.000 de lei crezând că „ajută la o anchetă”. Detaliile care îi dau de gol pe escroci
Sunt tot mai multe tentative de fraudă, prin telefon, în România. Infractorii se folosesc de identitatea și autoritatea unor instituții ale statului, precum Poliție, ANAF sau chiar bănci, dar și de povești convingătoare.
Autoritățile ne recomandă să fim atenți la apelurile pe care le primim, mai ales acum, în perioada sărbătorilor, când atacatorii profită de emoțiile oamenilor.
„Sunt inspector principal de poliție, a fost efectuată o plângere din partea băncii, fiind o posibilă fraudă. Mai departe o să întocmim acest proces-verbal și o să vă pun pe linie cu un angajat al Băncii Naționale a României”, așa sună un apel – numit de specialiști „de tip spoofing” – în care un atacator se dă drept inspector de poliție. Din fericire, cel care a primit telefonul – Dragoș Stanca – este expert în capcanele de pe net.
Dragoș Stanca, expert: „Așa-zisul polițist care m-a sunat pe mine folosea greșit anumiți termeni, Banca României Naționale, sau a spus la un moment dat, Oficiul de Poliție al României. Adică e clar că cumva traducea, probabil. Aceste apeluri telefonice vin foarte des din partea unor hoți digitali care sunt deja documentați”.
Însă nu toți au fost la fel de vigilenți. O femeie din Cluj a fost păcălită prin aceeași metodă să acceseze un credit de 100.000 de lei, pe care l-a transferat escrocilor, crezând că „ajută la o anchetă.”
Patricia Brad, victima unei escrocherii: „După care îmi susură ușor în ureche că noi, împreună cu poliția, ar trebui să ajungem rapid la o bancă, să facem un credit pe sumă maximă, să îi trimit dumnealui banii înapoi, ca după aceea să fiu exonerată din partea BNR-ului că am făcut acel credit. Am luat banii, îmi dă o adresă, urc în taxi și introduc banii într-un tonomat, după care... omul îmi închide telefonul, se șterg toate mesajele”.
Cum reușesc atacatorii să fie atât de credibili
Darius Țicu, DNSC: „Se folosesc de numere de telefon care sunt disponibile în baza de date publice. Spre exemplu, în reprezentanța unor instituții din mediul public sunt foarte ușor de găsit numerele de telefon, iar respectivele numere de telefon sunt foarte credibile, pentru că la o verificare foarte scurtă, dar precară, se poate găsi numărul respectiv de telefon asociat instituției”.
Specialiștii în IT avertizează că, în curând, atacatorii vor putea să cloneze inclusiv vocile unor persoane din familie, de aceea este bine să avem o parolă de siguranță în cazul unor situații de urgență.
Și Poliția Română atrage atenția că instituția nu desfășoară niciodată anchete telefonice de acest tip și nu solicită date personale, informații bancare sau transferuri de bani prin telefon.
Sorin Stănică, comisar-șef de poliție: „Se respectă niște proceduri foarte stricte și nu se rezolvă lucrurile prin telefon. Nu există amenințări din partea polițiștilor de tipul obstrucționării justiției, contracte de confidențialitate încheiate cu poliția”.
În cazul în care aveți suspiciuni în legătură cu un apel, e recomandat să închideți telefonul și să încercați să luați legătura imediat cu instituția care pretinde că v-a contactat.