Cum a ajuns Blue Air de la statutul de gigant aerian privat la naționalizare și apoi la faliment. O scurtă cronologie
Pe 10 iulie 2025 a fost anunțat oficial falimentul Blue Air, companie de stat, după doi ani de insolvență. Prăbușirea afacerii a fost meteorică, înainte de pandemie reușind să transporte peste 32 de milioane de călători.
În 2022, când deja Blue Air își depășise maximul de dezvoltare și deja începea să se afunde în problemele financiare și funcționare, compania se lăuda că a reușit pe parcursul a 17 ani de activitate să transporte 32 de milioane de călători, în timp ce navele sale au reușit să parcursă peste 340 de milioane de kilometri, notează Agerpres.
În plus, în vara anului 2022, Blue Air operează un total de 109 rute, inclusiv 41 de rute noi şi peste 30 de rute exclusive. Cu toate acestea, deja problemele cu care compania se confrunta continuau să se adune ducând, în cele din urmă la intrarea în proprietatea statului, insolvență și, în cele din urmă, la faliment.
În acest articol, Știrile ProTV face un scurt istoric al companiei Blue Air, de la înființare, dominația asupra pieței transportatorilor aerieni, problemele din timpul pandemiei, insolvența și falimentul.
Compania Blue Air a fost înființată în 2004. Avea 35 de angajați, o aeronavă, iar acționarul majoritar era Romstrade, companie deținută de omul de afaceri Nelu Iordache.
Primele probleme cu care s-a confruntat Blue Air încep în decembrie 2012, atunci când intră în insolvență, după ce Nelu Iordache este reținut de procurorii anticorupție. Era acuzat de DNA că a încasat de la CNADNR suma de 6 milioane de euro, pe care trebuia să o folosească la construirea autostrăzii Arad - Nădlac. Banii ar fi ajuns însă la Blue Air, unde ar fi fost folosiți la cumpărarea de aeronave.
Noii patroni, Cristian Rada, fost pilot în cadrul Blue Air, și Constantinescu Tudor Zamfir, un om de afaceri de origine română stabilit în Belgia, au plătit 30 de milioane de euro doar pentru brand-ul Blue Air și operațiunile companiei: niciun avion, nicio clădire și nici măcar un hangar.
Din acești bani, compania a trebuit să asigure transportul celor 26.000 de pasageri care cumpăraseră în vara lui 2013 bilete în valoare de 24 de milioane de euro. Restul banilor au mers pentru plata datoriilor și a cheltuielilor curente.
În anul 2016 însă, noului Blue Air îi mergea foarte bine. Deținea 17 aeronave, mai multe decât Tarom.
Primele probleme majore în cazul transportatorului apar în iunie 2018, când Nelu Iordache, fostul proprietar al Blue Air a fost trimis în judecată pentru evaziune fiscală şi delapidare, fiind acuzat că a înregistrat în contabilitatea fostei companii de transport aerian achiziţii fictive de materiale publicitare, prejudiciind statul român cu 2 milioane euro.
Intrarea în insolvență
Pandemia care a început în 2020 a dus însă la suspendarea a 95% dintre cursele aeriene și a însemnat un dezastru financiar pentru operatorii aerieni.
Blue Air a cerut statului român un credit de salvare temporar, bani primiți în timpul guvernării Orban.
În iulie 2020, Blue Air anunță intrarea în concordat preventiv pentru o perioadă de doi ani, o procedură pre-insolvență. La peste 100 de milioane de euro s-ar fi încadrat pierderile companiei cauzate de pandemie, conform Blue Air. În octombrie 2020, compania susținea că nu primise încă banii promiși de stat ca ajutor.
La scurt timp după instalarea noului CEO, Steven Greenway, cu o experiență de 25 de ani la companii ca Virgin Blue, Virgin Atlantic sau Qantas, ANPC demarează o anchetă în urma plângerilor pasagerilor nemulţumiti că le-au întârziat cursele, ori au fost anulate.
Comisarii ANPC susțin că au fost anulate peste 11.200 de zboruri. Pentru aceste curse au fost făcute aproape 180.000 de rezervări și s-au efectuat plăți de peste 66 de milioane de lei. Sumele au fost achitate de pasagerii din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană operează zboruri.
În martie 2021, Nelu Iordache a fost condamnat la 12 ani şi 6 luni închisoare pentru săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală şi delapidare. În acelaşi dosar, Ali Imad, administrator de firme, avea o pedeapsă de 7 ani închisoare pentru complicitate la evaziune fiscală, iar compania Bata Sky Imobiliare SA trebuia să plătească o amendă penală de 30.000 lei.
În dosar au mai fost implicate alte două persoane - Mioara (fostă Stancu) Băluţă, la data faptei angajată în cadrul unei bănci, şi Luiza Maria (fostă Cristescu) Ilie, achitate la instanţa de fond.
Blue Air, o problemă a statului român
În noiembrie 2022, autorităţile au demarat procedurile prin care au obținut controlul asupra 75%, din acțiunile companiei Blue Air. Specialiştii credeau în acel moment că intrarea acesteia sub controlul statului ar putea aduce însă noi speranțe pentru păgubiți. Atunci 150.000 de pasageri din 23 de țări au fost afectați de blocajul financiar în care a intrat Blue Air, devenită prima companie aeriană din ultimii 30 de ani care n-a mai putut, să îşi plătească datoriile.
Atunci 75% din acțiunile companiei au intrat în administrarea statului, pentru că operatorul aerian nu și-a achitat ratele pentru împrumutul de 300 de milioane de lei primit în 2020 de la Eximbank, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor.
În ianuarie 2023, naționalizarea companiei aeriene Blue Air înainta cu cu greu. Statul român nu a intrat în posesia tuturor documentelor, la aproape trei luni de la anunțul privind preluarea operatorului aerian. În plus, în acel moment compania mai avea un singur angajat, neplătit din vara anului 2022 și datorii de peste 200 de milioane de euro.
Problemele nu s-au rezolvat, iar în martie 2023, Blue Air a intrat în insolvență, pe lista creditorilor aflându-se circa 90 de nume, persoane fizice, foști angajați și instituții precum ROMATSA.
Anterior operatorul aerian se confrunta cu prima cerere de intrare în insolvență, procedura de concordat preventiv, care proteja compania de astfel de cereri, fiind constatată ca nereușită și închisă prin decizie a instanței.
Nelu Iordache, a scăpat de condamnare după ce faptele s-au prescris
Curtea de Apel Bucureşti a dispus tot în ianuarie 2023 încetarea procesului penal împotriva omului de afaceri Nelu Iordache, anulând o pedeapsă de 12 ani şi 6 luni închisoare primită de acesta la instanţa de fond în dosarul delapidării companiei Blue Air.
Judecătorii susţin că faptele de care era acuzat Nelu Iordache s-au prescris, fiind aplicată în acest sens o decizie a Curţii Constituţionale adoptată în mai 2022.
Astfel, pe 26 mai 2022, Curtea Constituţională a declarat neconstituţional un articol din Codul penal care permitea procurorilor să întrerupă cursul prescripţiei prin administrarea de noi probe. CCR a stabilit că, între 25 iunie 2018 şi 30 mai 2022, nu a existat o legislaţie în vigoare care să permită întreruperea prescrierii faptelor în cazul dosarelor penale.
Falimentul Blue Air
Procedura falimentului faţă de compania Blue Air Aviation SA a fost deschisă, a anunţat Infinexa pe 10 iulie 2025, companie antreprenorială românească specializată în restructurarea şi finanţarea firmelor aflate în dificultate. X
Potrivit acesteia, toate activele companiei vor fi valorificate, inclusiv cele două avioane nefuncţionale şi alte cinci carcase de avion.
„Infinexa, companie antreprenorială românească specializată în restructurarea şi finanţarea firmelor aflate în dificultate, cu active administrate în valoare de 200 milioane de euro, anunţă deschiderea procedurii falimentului faţă de compania Blue Air Aviation SA”, anunţă Infinexa.