Criza de șoferi de TIR din România le crește pretențiile dincolo de salariile mărite: „Mie nu-mi ajung două boxe în camion”

×
Codul embed a fost copiat

Europa se confruntă cu o criză uriașă de șoferi, iar România nu face excepție. Firmele de la noi caută să angajeze aproape 70.000 de conducători auto, dar pentru că nu îi găsesc, unele stau cu camioanele parcate.

Iar pentru că știu că sunt extrem de căutați, pretențiile șoferilor au crescut la angajare. Nu mai vor doar bani, ci și condiții de lux în cabine. Unul, de pildă, a cerut mai multe boxe audio performante.

Pe marginea drumului care merge spre Vama Borș, în Bihor, stau înșirate mai multe remorci. Vehiculele care ar trebui să le tracteze nu au șoferi.

De câți șoferi de camion are nevoie România

În România, spun cei din domeniul transporturilor, ar fi nevoie de 70.000 de șoferi. Cu 500 de camioane, unei firme din Timișoara îi lipsesc 50.

Doru Husarciuc, director companie de transport: „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii.”

Citește și
Un român s-a însurat cu o prințesă din Africa și a devenit Sultan. Soția lui a venit în România pentru a-l susține în cariera politică

Dorin Pop, vicepreședinte Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002: „La ora actuală în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi.”

Alexandru Borza, director firmă de transport: „În România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”

Potrivit unei mari companii de audit, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie, în România, 1.820 de euro. În vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 euro.

Media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019

Belgia - 3.630 euro
Austria - 3.190 euro
Germania - 2.970 euro

Media europeană – 2.058 euro

România – 1.820 euro

Sursa: KPMG

De atunci s-au aplicat mai multe majorări, dar diferențele s-au păstrat.

Șofer angajat la o firmă din Germania: „În Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România.”

Deși oferă salarii mai mari, toate țările din Europa se confruntă cu o lipsă a șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000.

Șoferii cer dotări tot mai moderne pentru cabine

Cu o asemenea criză, șoferii își permit să ceară pe lângă salariu - dotări tot mai moderne pentru cabine. La un interviu organizat de o firmă din Arad, un candidat a cerut boxe audio performante.

Dorin Pop: „I-am spus că eu nu angajez DJ, caut șofer pentru transport marfă internațional. Păi, da, dar, zice el, eu am lucrat în altă parte unde mi-au asigurat orice, mie nu-mi ajung două boxe în camion, îmi trebuie patru.”

Criza de șoferi nu afectează doar firmele de transport, ci are efecte puternice în economie.

Marian Mocan, decan Facultatea de Management și Producție în Transporturi Timișoara: „Câteodată nu găsește marfa care trebuie și în locul unde trebuie.”

Doru Husarciuc: „Toți cei care au nevoie de transport vor folosi spații de depozitare mai mari. Și să țină marfă pe stoc, clar că se ajunge și la niște costuri. Plus prețul de transport a crescut.”

La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport - care au 170.000 de camioane.

CITEȘTE ȘI: Zborurile s-ar putea scumpi, după un vot al Uniunii Europene împotriva poluării

Hotelul Intercontinental ar putea fi închis definitiv. Ce au găsit comisarii de la Protecția Consumatorilor

Articol recomandat de sport.ro
Cea mai frumoasă jurnalistă din Kosovo a rămas impresionată de un tricolor: "Este magic"
Cea mai frumoasă jurnalistă din Kosovo a rămas impresionată de un tricolor: "Este magic"
Citește și...
A murit Marius Bațu. Artistul de muzică folk, cunoscut pentru formațiile Poesis și Pasărea Colibri, avea 65 de ani
A murit Marius Bațu. Artistul de muzică folk, cunoscut pentru formațiile Poesis și Pasărea Colibri, avea 65 de ani

Unul dintre cei mai apreciați cântăreți de muzică folk din România, Marius Bațu, a murit la vârsta de 65 de ani.

Pericol de avalanșe pe Valea Prahovei. S-au format „plăci” de zăpadă
Pericol de avalanșe pe Valea Prahovei. S-au format „plăci” de zăpadă

E pericol de avalanșe pe Valea Prahovei, avertizează salvamontiștii, în urma căderilor de zăpadă din ultimele zile. Vântul a contribuit la formarea unor „plăci” de zăpadă.

Traficanți de migranți din Bihor, destructurați de DIICOT. Aveau șef din Bulgaria
Traficanți de migranți din Bihor, destructurați de DIICOT. Aveau șef din Bulgaria

Mai mulți indivizi, care transportau ilegal migranți spre vestul Europei, au ajuns în vizorul procurorilor DIICOT.

Recomandări
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj

Acuzaţii de spionaj, zboruri private, ferme de troli, un precedent juridic periculos la adresa democraţiei şi umbra lui Traian Băsescu au marcat campania electorală pentru prezidenţiale.

Câte rachete Oreșnik mai are Putin pe stoc. Sunt suficiente să provoace pagube majore, iar producția lor începe în masă
Câte rachete Oreșnik mai are Putin pe stoc. Sunt suficiente să provoace pagube majore, iar producția lor începe în masă

Vladimir Putin a anunțat că Rusia dispune de un stoc semnificativ de rachete „noi și puternice”, gata de utilizare. Liderul de la Kremlin a solicitat, într-o intervenție televizată, începerea producției în masă pentru Oreșnik, o rachetă hipersonică testat

LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00

A început votul în diaspora pentru alegerile prezidențiale. Românii din străinătate au la dispoziție trei zile pentru a-și alege președintele.