Criza de șoferi de TIR din România le crește pretențiile dincolo de salariile mărite: „Mie nu-mi ajung două boxe în camion”
Europa se confruntă cu o criză uriașă de șoferi, iar România nu face excepție. Firmele de la noi caută să angajeze aproape 70.000 de conducători auto, dar pentru că nu îi găsesc, unele stau cu camioanele parcate.
Iar pentru că știu că sunt extrem de căutați, pretențiile șoferilor au crescut la angajare. Nu mai vor doar bani, ci și condiții de lux în cabine. Unul, de pildă, a cerut mai multe boxe audio performante.
Pe marginea drumului care merge spre Vama Borș, în Bihor, stau înșirate mai multe remorci. Vehiculele care ar trebui să le tracteze nu au șoferi.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
De câți șoferi de camion are nevoie România
În România, spun cei din domeniul transporturilor, ar fi nevoie de 70.000 de șoferi. Cu 500 de camioane, unei firme din Timișoara îi lipsesc 50.
Doru Husarciuc, director companie de transport: „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii.”
Dorin Pop, vicepreședinte Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002: „La ora actuală în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi.”
Alexandru Borza, director firmă de transport: „În România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”
Potrivit unei mari companii de audit, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie, în România, 1.820 de euro. În vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 euro.
Media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019
Belgia - 3.630 euro
Austria - 3.190 euro
Germania - 2.970 euro
Media europeană – 2.058 euro
România – 1.820 euro
Sursa: KPMG
De atunci s-au aplicat mai multe majorări, dar diferențele s-au păstrat.
Șofer angajat la o firmă din Germania: „În Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România.”
Deși oferă salarii mai mari, toate țările din Europa se confruntă cu o lipsă a șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000.
Șoferii cer dotări tot mai moderne pentru cabine
Cu o asemenea criză, șoferii își permit să ceară pe lângă salariu - dotări tot mai moderne pentru cabine. La un interviu organizat de o firmă din Arad, un candidat a cerut boxe audio performante.
Dorin Pop: „I-am spus că eu nu angajez DJ, caut șofer pentru transport marfă internațional. Păi, da, dar, zice el, eu am lucrat în altă parte unde mi-au asigurat orice, mie nu-mi ajung două boxe în camion, îmi trebuie patru.”
Criza de șoferi nu afectează doar firmele de transport, ci are efecte puternice în economie.
Marian Mocan, decan Facultatea de Management și Producție în Transporturi Timișoara: „Câteodată nu găsește marfa care trebuie și în locul unde trebuie.”
Doru Husarciuc: „Toți cei care au nevoie de transport vor folosi spații de depozitare mai mari. Și să țină marfă pe stoc, clar că se ajunge și la niște costuri. Plus prețul de transport a crescut.”
La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport - care au 170.000 de camioane.
CITEȘTE ȘI: Zborurile s-ar putea scumpi, după un vot al Uniunii Europene împotriva poluării