CFR promite să renoveze zeci de stații feroviare. Gările nu au mai fost reparate de câteva decenii și stau să cadă
Dacă vă place să călătoriți mai mult cu trenul, pe viitor o să aveți un motiv în plus. Cele mai frumoase gări din țară au intrat în reabilitare.
CFR are planuri să renoveze zeci de stații feroviare, iar printre primele vor fi cele aflate în stațiuni turistice ori declarate monument istoric. Construite înaintea Primului Război Mondial, n-au mai fost reparate de câteva decenii și stau să cadă.
Construită în 1898, gara din Curtea de Argeș este un monument istoric de importanță națională. Acolo au fost aduși, cu trenul, pentru a fi înmormântați la mănăstirea din apropiere, toți regii României. Ultimul - Mihai I în decembrie 2017.
Doar șase trenuri mai trec zilnic prin Curtea de Argeș, iar pasagerii sunt de regulă navetiști.
Gara, ridicată la ordinul lui Carol I, nu a mai fost reparată de zeci de ani. În multe locuri, tencuiala a căzut, pereții sunt scorojiți, jgheburile sunt distruse, iar ușile din lemn sunt rupte. Lucrările de reabilitare costă 11 milioane de lei. Muncitorii trebuie să refacă acoperișul, prin care plouă. Abia apoi vor fi restaurate elementele decorative din lemn, piatră, ceramică smălțuită și metal.
Marius Lungescu, reprezentant antreprenor: „Cele mai multe lucrări se vor executa la fațade și în holul central, holul central de primire care are o serie de componente artistice.”
Un alt șantier a început în gara din Băile Herculane. La fel ca stațiunea pe care o deservește, s-a degradat teribil. Construită inițial drept casă de vânătoare a împăratului Franz Josef, clădirea în stil baroc a devenit una dintre cele mai romantice gări din Europa.
Dan Buru, Primăria Băile Herculane: „Au proiectat această gară după o inspirație avută văzând pavilionul de vânătoare al Mariei Tereza și al lui Francisc I din grădinile Schönbrunn din Viena.”
Și gara istorică din Sinaia urmează să fie reabilitată
Pe acolo trecea și faimosul Orient Expres, care aducea nobilimea la băi.
Localnic: „A trecut și împăratul, da, și regina Sissi, are o bogată istorie.”
Și gara istorică din Sinaia urmează să fie reabilitată. Are tencuiala căzută, găuri mari în acoperiș și pereții scorojiți.
Executantul trebuia să finalizeze proiectul până la jumătatea lunii noiembrie, însă termenul a fost prelungit pentru că este nevoie de o serie de avize.
CFR a încheiat contracte de proiectare și execuție pentru reabilitarea altor 10 stații. Un program mai amplu prevede însă lucrări de reparații pentru 47 de gări.