Cea mai înaltă șosea din România este de 12 ani un mare șantier. Turiștii se tem să treacă pe aici
Deși au trecut 12 ani de când au început lucrările pe Transalpina, cea mai înaltă șosea din țară este tot un șantier, iar statul și constructorul se ceartă în instanță.
Fără garduri de protecție și plină de gropi, șoseaua dintre nori, cum mai este numită, este foarte periculoasă pentru vizitatori. Premierul și ministrul Transporturilor au dat asigurări, vineri, că toate problemele vor fi rezolvate.
Povestea încâlcită a Transalpinei începe în 1935, atunci când cea mai înaltă șosea a ţării era inaugurată de regele Carol al II-lea. În 2008 a început asfaltarea şi modernizarea drumului care leagă Transilvania de Oltenia, însă muncitorii s-au oprit când mai aveau de executat 15%. Lucrările lipsă sunt adevărate capcane.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Turistă: Cam aşa-i, dar e mare acolo mai în jos.
Reporter: Nu vă riscaţi să băgaţi maşina.
Turistă: Nici vorbă, păi cum mai ieşi de aici.
Mii de turişti ajung în fiecare săptămână pe Transalpina. Peisajele sunt superbe, dar este o adevărată aventură să oprească maşina.
Turistă: "Parcări, locuri de parcare nu sunt amenajate, ar trebui cât mai multe, fiind zona foarte frumoasă, spectaculoasă, deci lipseşte."
Turist: "Mi-am bătut capul cu soţia, că îi e frică. "Nu merg că mi e frică". Hai bă să încercăm şi noi. Noi suntem de la Alexandria, de la câmpie."
Pe marginea drumului, în locul gardului de protecţie sunt pietre.
Turistă: "Mai e un pic de lucru – mai este, dar merită vizitat, e altfel decât tote drumurile ţării. Suntem aproape de nori."
Lucrările începute în 2008 au fost oprite şase ani mai târziu, după ce firmă care le executa a intrat în insolvență. Au urmat procese care nu s-au încheiat nici acum. Pentru finalizarea drumului ar mai fi nevoie de 12 milioane de euro. Ajunşi la faţa locului, guvernanţii au promis că situaţia se va schimba.
Ludovic Orban, prim-ministru: E un drum pe care trebuie să îl aducem la parametri tehnici la care e normal să fie. Mai sunt încurcături juridice, trebuie să le clarificăm.
Reporter: Eraţi ministru al Transporturilor când au început lucrările, după atâta timp cum vi se pare că nu e gata?
Ludovic Orban, prim-ministru: Vom rezolva toate problemele.
Lucian Bode, ministrul Transporturilor: Vom continua investiţiile pentru punerea în siguranţă a acestui drum. Mai sunt practic sub 15% lucrări de executat.
Turist: Cam 30% mai sunt, nu 15%. Merită investit mai mult.
Când va fi gata, cea mai înaltă sosea din ţara poate schimba radical viaţa comunităţii.
Marioara Babu, băciţă pe Transalpina: "Dacă ar fi gata, ne-ar aduce dublu turişti sau un număr mult mai mare. Sunt turişti care uneori trec mai cu teamă, nu sunt obişnuiţi ca noi şi spun că vin cu frică acolo unde nu sunt parapeţi."
Transalpina are aproape 150 de kilometri şi traversează patru judeţe – Gorj, Vâlcea, Albă şi Sibiu. În punctul cel mai înalt de pe traseu, şoseaua ajunge la 2145 de metri, în pasul Urdele, în apropiere de staţiunea gorjeană Rânca.