Ce se intampla de fapt cu avionul SMURD. Aerostar Bacau il tine in hangar, SMURD cumpara piesele, MAI il repara
In timp ce medicii romani isi riscau viata in muntii Apuseni cu un "sicriu zburator" vechi de 47 de ani, avionul SMURD statea in hangar la Bacau, unde, surpriza, nimeni nu este calificat pentru a-l repara.
UPDATE: Potrivit declaratiilor facute in mass-media de secretarul de stat Raed Arafat si de seful Inspectoratului General al Aviatiei din MAI, Dorel Gradinaru, reparatiile la avionul SMURD nu sunt in sarcina Aerostar, ci vor fi facute de un tert. Mai precis, chiar de mecanicii Ministerului de Interne, de care tine aeronava, in vreme ce piesele necesare vor fi achizionate din fondurile Fundatiei pentru SMURD. Asta deoarece pana acum Ministerul Afacerilor Interne nu a avut suficiente fonduri pentru reparatiile curente ale aeronavei, abia din 2014 acestea urmand sa intre pe bugetul MAI.
Potrivit celor doi oficiali, Aerostar Bacau i-a ajutat nu doar cu hangarizarea avionului, ci si la procurarea pieselor necesare, pentru care va plati SMURD iar specialistii MAI vor face reparatia probabil chiar in cursul acestei saptamani. Reparatiile nu pot fi facute de Aerostar deoarece acestia nu au certificarile necesare pentru lucrari de reparatii. E vorba de reparatii curente care, potrivit celor doi oficiali, sunt normale si chiar obligatorii dupa un anumit nurmar de ore de zbor
Intr-un comunicat oficial, Aerostar Bacau vine cu urmatoarele precizari:
"In contextul declaratiilor si stirilor care au fost transmise in legatura cu accidentul de aviatie din data de 20 ianuarie a.c., a fost mentionat faptul ca la AEROSTAR S.A. Bacau se afla in revizie avionul medical SMURD de tip Piper.
Pentru corecta informare a opiniei publice, AEROSTAR S.A. aduce urmatoarele clarificari:
Avionul medical de tip Piper PA-42 apartinand Fundatiei pentru SMURD se afla in regim de hangarizare-stationare temporara in hangarul AEROSTAR S.A.
In afara de infrastructura pusa la dispozitie in mod gratuit AEROSTAR S.A. nu are nicio responsabilitate in ceea ce priveste realizarea de revizii, reparatii sau lucrari pentru avionul mentionat, si nici pentru procurarea sau asigurarea pieselor de schimb pentru acesta.
Intreaga responsabilitate pentru executarea lucrarilor de reparatie si asigurarea pieselor de schimb revine entitatii care opereaza avionul mentionat".
Cu alte cuvinte, avionul NU este pentru reparatii la AEROSTAR Bacau si nici NU va fi supus unei revizii acolo. Declaratia contrazice inclusiv raportul oficial publicat de Guvern, acolo unde se face urmatoarea precizare:
"Mentionam ca avionul SMURD, care in perioada 2012 – 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe si sange perfuzabil), nu a putut fi utilizat in data de 20.01.2014, deoarece acesta se afla in lucrari de mentenanta obligatorie la Aerostar Bacau"
Informatia a fost confirmata ieri si de Raed Arafat pentru Stirile ProTV, care spunea acelasi lucru: avionul se afla in reparatii la Aerostar Bacau.
Mai mult decat atat, Grigore Filip, presedintele director general al Aerostar afirma ca firma sa: "NU are specialisti pregatiti sa efectueze aceste operatii ori pe cele de mentenanta specifice unui asemenea aparat de zbor, ci numai pentru a sta la noi pana se va gasi piesa de schimb defecta".