Analiza Catalin Radu Tanase in cazul aeronavei EgyptAir: "Primele indicii duc catre ipoteza unei bombe sau a unui kamikaze"
Timp de doua ore cat a zburat Airbusul A320 al EgyptAir pana a ajuns deasupra Mediteranei pilotul si copilotul nu au dat niciun semnal SOS. Este forte important de mentionat ca la bordul aeronavei se aflau trei politisti sub acoperire, inarmati.
"La doua minute dupa ce aeronava a parasit spatiul aerian al Greciei ceva se intampla la bord. In acest moment, avionul se afla la 11.000 de metri altitudine iar viteza de croaziera este de 1000 km/h. Apoi fara niciun fel de semnal SOS, aeronava dispare de pe radar. Nu are loc o coborare controlata ca in cazul Germanwings din 2015.
Potrivit inregistrarilor radar, aeronava se afla la 500km distanta de Cairo in momentul disparitiei. Trecuse de insula Karpathos, care se afla intre Creta si Cipru, mai avea cam vreo 45 de minute pana la aterizarea in siguranta, la Cairo.
Aeronava a disparut brusc la aproape 200 km dupa ce trecuse de insula Karpathos. Potrivit unor informatii, capitanul unei nave grecesti din Mediterana sustine ca ar fi vazut o minge de foc pe cer. Nimeni nu a confirmat aceasta informatie pana in prezent. Pe de alta parte, la doua ore de la disparitia avionului, (04:30 ora Romaniei) armata egipteana primeste un semnal radar, emis de ELT (emergency locator transmitter). Este vorba de un dispozitiv care in momentul prabusirii incepe sa transmita semnal pentru localizare.
Ce s-ar fi putut intampla? Evenimentul a fost catastrofal si s-a petrecut intr-o fractiune de secunda. Si fara un motor si fara cel de-al doilea motor, aeronava ar fi planat. Nu poate din senin sa dispara. Daca se elimina o defectiune tehnica (aeronava era in perfecta stare de functionare) si daca se elimina si conditiile meteo nefavorabile ( noaptea a fost perfecta deasupra Mediteranei) ramane ipoteza unui atentat terorist. Probabil dupa ce vor scoate aeronava de pe fundul Mediteranei se va confirma. Ce ar fi putut sa fie: o bomba amplasata la bord, insa la plecare, pe aeroportul din Cairo, nu pe cel din Paris.
Totodata la bord se aflau trei politisti aerieni, inarmati. Usa la cabina aeronavei este blindata. Ramane si ipoteza unui kamikaze. EgyptAir-ul a mai avut un astfel de caz in trecut: in 1999, zborul EgyptAir 990 - un avion Boeing 767 ce zbura pe ruta New York-Cairo s-a prabusit in Oceanul Atlantic in dreptul orasului Nentucket, Massachusetts. Autoritatile americane au suspectat pilotul de sinucidere si de prabusirea intentionata a avionului. Poate fi luata in calcul si ipoteza unei radicalizari, chiar a unuia dintre politistii aerieni de la bord", a relatat Catalin Radu Tanase.