Accidentul din Japonia. Expert de la Școala de Aviație Civilă: ”Din păcate, românii nu sunt atât de supuși, nu sunt educați”
Corespondentul Pro TV Cosmin Stan a fost într-un simulator al Școlii Superioare de Aviație Civilă, care a recreat condițiile din timpul evenimentului care a avut loc pe aeroportul Haneda din Japonia.
Este vorba despre accidentul produs între două aeronave, mai exact între cea a companiei Japan Airlines - un Airbus A350 - și un avion al Gărzii de coastă nipone.
În Airbus-ul care luase foc se aflau 379 de oameni și toți au ieșit de acolo nevătămați, în timp ce 5 oameni care se aflau în celălalt aparat, militar, au murit.
Experții spun că pasagerii din Airbus A350 au scăpat în mare parte datorită disciplinei de care au dat dovadă atât ei, cât și echipajul, care a respectat cu strictețe procedura care se aplică în astfel de cazuri.
Ileana Vaidasigan, care este ”head of training” la Școala Superioară de Aviație Civilă, spune că, ”din păcate, pasagerii români nu sunt atât de supuși, nu sunt atât de educați”.
Cosmin Stan: Ce ar trebui să învețe specialiștii din aviație după evenimentul de ieri?
Ileana Vaidasigan: ”Că se poate. Deci, în primul rând, ați auzit probabil și dvs. că acea aeronavă, A350AE, e făcută dintr-un aliaj care întârzie practic extinderea focului, ceea ce a fost minunat și a putut să se ajungă la evacuarea tuturor celor 379 de pasageri într-un timp foarte scurt. Dar ce a fost foarte important a fost că pasagerii respectivi au ascultat cu strictețe toate comenzile date de către însoțitorii de bord. Din păcate, pasagerii români nu sunt atât de supuși, nu sunt atât de educați. Nu au această educație.”
Cosmin Stan: Ați văzut pasagerii din acel avion care stăteau liniștiți pe scaunele lor și focul ardea pe geam, exact cum suntem noi aici, doar că suntem în simulator, și ei stăteau jos, așezați. Cum vă explicați?
Ileana Vaidasigan: ”Încredere în echipajul de cabină, în univers, nu știu ce să vă spun, în educație. Pentru că ei știau că cea mai periculoasă armă în cazul unui incendiu într-o aeronavă e panica, nu focul în sine, pentru că se creează panică și atunci lumea practic se calcă în picioare. Dacă ții situația sub control, și asta iarăși vine tot de la însoțitorii de bord. Cum? Prin atitudinea pe care eu eu o iau.
Dacă pe mine mă văd ca însoțitor că sunt terminat, nu am încredere în mine, mi-e frică, tremur, e clar că atunci eu induc și lor aceeași stare. În schimb, dacă mă văd stăpân pe situație, că le dau comenzile cât mai clar - Emergency! Evacuate! - au încredere și vin spre mine.”
Anchetatorii încearcă acum să stabilească de ce ambele aparate de zbor se aflau pe aceeași pistă simultan.
Aeronava militară de intervenție urma să ducă ajutoare celor afectați de cutremurul din prima zi a anului, dar nu avea prioritate la decolare.
În plus, nu era echipată cu transpondere moderne, aparate care transmit în timp real informații despre poziția unui aparat de zbor.