Experții în aviație au dat verdictul în cazul accidentului din Japonia: "A dat naștere unei mingi de foc uriașe"
Anchetatorii niponi caută explicații pentru înfiorătorul accident aviatic de pe aeroportul Haneda din Japonia.
Un avion cu 379 de persoane la bord s-a ciocnit cu unul mai mic, al Gărzii de Coastă. Din prima aeronavă, oamenii au scăpat toți teferi, din cealaltă au murit cinci.
O echipă complexă de polițiști și experți în aviație a început să examineze resturile aeronavei Japan Airlines. Aparatul de zbor - un Airbus A350, cu 379 de oameni la bord - a luat foc după ce s-a lovit de un avion al Gărzii de coastă nipone, în timpul aterizării pe aeroportul Haneda, din Tokyo. Aeronava a fost filmată rulând pe pistă în flăcări.
Graham Braithwaite, expert în aviație: „Daunele suferite de motorul din stânga arată clar că a lovit ceva. Impactul a provocat o scurgere de combustibil care a dat naștere unei mingi de foc uriașe. Dacă aripa a fost avariată, combustibilul a curs pe acolo, iar acest lucru a îngreunat mult eforturile pompierilor”.
Toți pasagerii au fost salvați într-o operațiune de evacuare dramatică, în timp ce fuzelajul era înghițit de foc și cabina se umplea de fum.
Graham Braithwaite, expert în aviație: „Aeronavale moderne sunt concepute pentru a permite evacuarea în 90 de secunde sau mai puțin cu jumătate din ieșiri disponibile”.
Experții în aviație au lăudat manevrele ca la carte și stăpânirea de sine a echipajului de bord care au făcut ca accidentul să se soldeze doar cu câțiva răniți ușor în rândul celor care se aflau la bordul Airbusului.
Pe de altă parte, cinci oameni au pierit în incendiul care a curprins și avionul de dimensiuni mai mici, de tip Bombardier Dash-8. Doar pilotul a reușit să scape cu viață, însă a suferit răni grave.
Anchetatorii încearcă să stabilească de ce ambele aparate de zbor se aflau pe aceeași pistă simultan.
Michelle Robson, fost controlor de trafic: „Cel mai probabil, pilotul aeronavei (Gărzii de oastă) a fost informat să oprească înainte de a pătrunde pe pistă și să aștepte acolo. Dar, dintr-un motiv încă necunoscut, nu a făcut asta. Totul s-a întâmplat foarte rapid. Controlorul de trafic nu a văzut că aeronava se afla pe pistă. Poate fiindcă era noapte și vizibilitatea era redusă”.
Aeronava de intervenție urma să ducă ajutoare celor afectați de cutremurul din prima zi a anului. Dar nu avea prioritate la decolare. În plus, nu era echipată cu transpondere moderne, aparate care transmit în timp real informații despre poziția unui aparat de zbor.