Cum a disparut un avion de 250 tone in epoca GPS si Google Maps. Tehnologia e buna doar pe uscat

Ultima actualizare: 16-04-2014 06:56
AVION

O aeronava imposibil de localizat in Apuseni, alta – de negasit in Marea Chinei de Sud. Cu toata tehnologia moderna care teoretic ne urmareste fiecare miscare, se pare ca ramanem neputinciosi in fata unor astfel de dezastre.

Cum este posibil ca un avion lung de 60 de metri si cantarind 250 de tone sa nu poata fi localizat in conditiile in care in ziua de azi pana si reclamele online stiu unde te gasesti si iti prezinta oferte in functie de locul unde te afli? Raspunsul e simplu: ati vazut vreodata o astfel de reclama in timp ce erati deasupra unui ocean? Din acelasi motiv nici zborul MH370 al companiei Malaysia Airlines care a disparut in Marea Chinei de Sud nu e usor de gasit.

Urmareste cautarea avionului, minut cu minut, pe www.StirileProTV.ro

Avioanele moderne sunt dotate cu o multime de dispozitive pentru asemenea situatii. Din pacate, niciunul nu este infailibil. Mai mult, niciunul nu e extrem de eficient in cazul unui accident care are loc deasupra unei mari intinderi de apa, unde nu sunt tocmai trei liniute la telefonul mobil . Sa le luam pe rand:

1. Cutia neagra. Toata lumea stie ca avioanele au o cutie neagra, un dispozitiv aproape indestructibil care stocheaza toate informatiile legate de zbor si de obicei ajuta la elucidarea cauzelor unui accident. Din pacate, cutia neagra (care e de fapt portocalie - foto) e practic inutila pentru a depista avionul, deoarece semnalul pe care il emite este slab, pentru a consuma cat mai putin din bateria dispozitivului.

2. ELT (Emergency Locator Transmitter). La ora actuala, orice avion de linie are un astfel de dispozitiv, despre care romanii au auzit cu ocazia accidentului din Apuseni. Si aeronava Malaysia Airlines era doatat cu ELT, care poate fi activat de pilot sau se activeaza automat unui impact cu solul sau al scufundarii avionului. Nu s-a receptionat insa niciun semnal ELT pana la ora actuala de la zborul MH 370. Situatia e perfect explicabila: ELT nu emite un semnal foarte puternic, astfel incat, daca dispozitivul ajuns pe fundul marii, acoperit de resturi ale avionului, practic nu transmite nimic. In plus, un studiu al autoritatilor australiene publicat anul trecut a aratat ca ELT functioneaza corect in 40 pana la 60% din situatii.

3. ADS-B (Automatic dependent surveillance-broadcast). Un dispozitiv instalat pe majoritatea avioanelor de linie, inclusiv cele ale Malaysia Airlines. ADS-B transmite in fiecare secunda un set de date GPS controlorilor de trafic. Semnalul ADS-B s-a oprit insa brusc in timp ce MH370 era inca in aer. Ceea ce, spun specialistii, poate insemna fie ca avionul a explodat in aer – si odata cu el, si dispozitivul ADS-B – fie ca avionul a coborat sub altitudinea la care semnalul putea fi receptionat. Asta deoarece nu e suficiente ca aeronava sa emita un semnal, mai trebuie ca aceasta sa fie si receptionat. Iar deasupra oceanelor sau marilor, receptionarea unui astfel de semnal e intotdeauna problematica.

Jurnalist roman, dat disparut dupa ce avionul pe care il pilota s-a prabusit

4. ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) - foto jos. Un sistem de transmitere a datelor prin care aeronava comunica constant cu linia aeriana de care apartine. Acest tip de date sunt insa confidentiale iar oficialii Malaysia Airlines nu au dat detalii despre ele.

5. Transponderul (foto jos). Un aparat electronic care emite un raspuns la semnalele radio pentru a ajuta controlorii de trafic si a evita coliziunile cu alte aeronave. Transponderul zborului MH370 nu a mai emis niciun semnal, dar specialistii in securitate aeriana spun ca acest aparat poate fi inchis de pilot. In cazul unei deturnari, de pilda, teroristii ar fi putut obliga echipajul sa inchida transponderul.

Afara de cutia neagra, toate aceste echipamente ar fi putut fi distruse in cazul unei explozii in aer sau ar putea sa fie pe fundul marii, acoperite de resturile aeronavei. De ce nu reusesc echipele de cautare sa gaseasca insa aceste resturi? Fiindca marea nu este ca uscatul, se misca, astfel incat vantul si valurile ar fi putut pana acum sa le duca la mare distanta de coordonatele accidentului.

4 cauze posibile care explica disparitia avionului Malaysia Airlines

Cat despre tehnologiile de localizare cu care suntem obisnuiti, precum GPS, acestea nu isunt instalate pe avioanele de linie din diferite motive, in principal din cauza lipsei de precizie, care ar putea sa ii deruteze pe piloti. In plus, deasupra marilor si oceanelor semnalul de la dispozitivile de comunicatii cu care suntem obisnuiti nu e la fel de bun ca in centrul Bucurestiului, de pilda. Iar aceste intinderi reprezinta peste 70% din suprafata planetei.

Nu aceeasi a fost situatia si in cazul accidentului din Apuseni. Spre deosebire de avionul Malaysia Airlines, cel pilotat de Adrian Iovan s-a prabusit intr-o zona unde exista semnal GSM, functiona fara probleme netul si, fiind pe pamant, nu existau valuri sau vant care sa poarte resturile aeronavei la mare distanta.

Doi plutonieri din Constanta aveau solutia pentru localizarea victimelor accidentului din Apuseni

Asa ca, in ambele cazuri, misterul localizarii e explicabil: intr-unul din cazuri, prin limitele tehnologiei, in celelalt, prin limitele competentei autoritatilor.

Citeste si:

Pilotii avionului disparut sunt primii pe lista suspectilor

AFP: Avionul a zburat inca 7 ore dupa ce a fost schimbata traiectoria in mod "deliberat"

Surse militare anunta ca avionul a fost deturnat de la traiectorie de un pilot experimentat

CNN: Boeingul a continuat sa transmita un semnal automat, timp de mai multe ore, dupa disparitie.

SUA a trimis o nava in Oceanul Indian, in urma unor indicii ca avionul s-ar fi prabusit in zona.

Oficiali americani: Doua sisteme de comunicare de la bord au fost inchise in mod deliberat

Radu Pirca 

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO