"Rihanna, ne facem griji pentru tine". Artista foloseste din ce in ce mai putine cuvinte in melodii
Motivul pentru care cantareata Rihanna foloseste din ce in ce mai putine cuvinte in cantecele ei a fost dezvaluit intr-o analiza publicata, miercuri, pe site-ul revistei americane Time, informeaza lemonde.fr.
"Draga Rihanna, suntem ingrijorati pentru tine" - astfel se adreseaza jurnalistii din departamentul muzical al saptamanalului american Time, intr-o scrisoare deschisa adresata celebrei cantarete, ce a fost publicata, miercuri, pe site-ul acestei reviste. Jurnalistii de la Time sunt ingrijorati pentru ca vocabularul Rihannei pare sa se diminueze de la o piesa la alta. El a atins un nivel "abisal", de doar 67 de cuvinte, in cel mai recent single lansat de cantareata, intitulat "Diamonds". in plus, hitul ei din aceasta vara, "Where Have You Been", a inclus doar 40 de cuvinte.
Cu toate acestea, nu trebuie sa se creada ca Rihanna ar fi pe cale sa devina "muta". Se pare insa ca artista nascuta in Barbados prefera "balbaielile" muzicale, combinand cuplete si refrene, in grupuri mici de cuvinte, repetate obsesiv.
Potrivit bloggerului si compozitorului Graham English, citat de revista Time, un cantec pop clasic numara intre 100 de cuvinte si 300 de cuvinte diferite. Slate, o publicatie ce apare exclusiv online, precizeaza faptul ca muzicianul britanic Paul McCartney a compus celebra piesa "Let It Be" cu doar 139 de cuvinte. Cantitatea nu este, in ceea ce priveste muzica pop, o garantie a calitatii. Totusi, in domeniul ei, Rihanna tinde sa atinga adevarate culmi ale minimalismului: rivalele ei Ke$ha si Beyonce interpreteaza piese ale caror versuri sunt totusi putin mai bogate in cuvinte.
Rihanna nu isi compune insa singura piesele pe care le canta. Aceasta caracteristica, combinata cu capacitatea ei de a lansa un album pe an, incepand din 2005 (exceptand 2008), i-a adus o reputatie de "artista prefabricata". Aceasta critica se face resimtita si in scrisoarea publica postata pe site-ul revistei Time. Totusi, Frank Sinatra si Elvis Presley nu compuneau nici ei textele pentru piesele lor. De asemenea, rivalele Rihannei sunt "aprovizionate" cu texte muzicale de acelasi grup mic de compozitori americani.
In ianuarie, jurnalista de la departamentul muzical al publicatiei The New Yorker, Sacha Frere-Jones, explica acest proces de fabricare a unui hit si a alcatuit portretul uneia dintre aceste textiere, relativ necunoscuta Ester Dean. Aceasta tanara femeie compune cantand, strigand si gesticuland, notand tot ce ii trece prin minte, intr-un studio de inregistrari, in momentul in care colegii ei producatori ii prezinta o caseta demo. Aceasta "experta" actioneaza astfel din instinct, alcatuind, uneori doar in cateva minute, melodii, texte si celebrele "hooks" - acele fraze muzicale care au la baza mai mult ritmuri si atitudine decat sens si care atrag atentia ascultatorilor in doar cateva secunde.
Pentru Rihanna, Esthr Dean a compus "hook"-urile de la piesele "Rude Boy" ("Come on, rude boy, boy, can you get it up/ Come on, rude boy, boy, is you big enough?"), "S&M" ("Na-na-na-na/ Come on") si "What's My Name" ("Oh, na-na, what's my name?"). Este evident ca Rihanna adora aceste "hook"-uri, prezente in numar mare in piesele ei, care au devenit in ultima vreme tot mai simple. Jurnalistii americani se intreaba daca artista risca sa isi piarda astfel din "eficienta", dar vanzarile discurilor ei contrazic aceasta teorie.
Rihanna si-a lansat primul material discografic in 2005, iar primul ei single devenit Nr.1 a fost piesa "S.O.S.". Au urmat alte trei piese care au ajuns pe prima pozitie a clasamentelor muzicale, "Umbrella", "Take a Bow" si "Disturbia". in ultimii trei ani, cantareata nascuta in Barbados a lansat de fiecare data un album nou in luna noiembrie: "Rated R" (2009), "Loud" (2010) si "Talk That Talk" (2011).
Albumele sale s-au vandut in peste 25 de milioane de copii pe plan mondial, iar cantareata a fost recompensata cu noua premii Grammy.