Cum a ajuns România să fie cumpărată bucată cu bucată de întreprinzători din toată lumea

×
Codul embed a fost copiat

ŢARA FĂRĂ GLIE! Partea I. Trăim într-o epocă în care resursele alimentare sunt finite şi sunt în centrul unor lupte pentru supravieţuire şi putere. Terenurile româneşti sunt roditoare şi avem binecuvântarea unor ape care udă pământurile pe zone întinse.

Una dintre principalele bogăţii ale României este dorită de foarte mulţi investitori şi oameni de afaceri străini. Calitatea pământurilor, dar şi preţul mic cu care se vând au adus întreprinzători din toată lumea care cumpără România bucată cu bucată, în fiecare zi.

Reprezentanţii statului român habar n-au cine sunt proprietarii terenurilor şi dau neputincioşi din umeri. Grupări transfrontaliere profită de pasivitatea autorităţilor noastre şi ne acaparează pământurile.

ŢARA FĂRĂ GLIE! O anchetă de Cosmin Savu, România, te iubesc!

 În România ultimilor ani este un război surd și tăcut pentru acapararea terenurilor agricole. Un război între Est şi Vest, un război între Orient şi Occident. Nenumăraţi ochi sunt aţintiţi asupra potenţialului agricol românesc, asupra terenurilor arabile, asupra celor aproape 14 milioane de hectare lucrate mai bine sau mai prost. Norii negrii ai intereselor imobiliare sunt deasupra pământurilor României.

Citește și
rti drumuri
România, te iubesc: EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! Emisiunea integrală din 15 noiembrie 2018

Vaslui, o zonă sărăcită, lipsită de investiţii în industrie şi de viziunea, dar și de dorinţa politicienilor de a implementa strategii pentru prosperitate. O populaţie în continuă scădere şi îmbătrânită, care locuieşte în special în mediul rural. Cel mai sărac judeţ al României trăieşte din agricultură, peste jumătate din populaţia ocupată lucrează în câmp şi, de aici, părea că vine speranţă.

În Vaslui a crescut un imperiu bazat pe afacerile din agricultură ridicat de Adrian Porumboiu, aproape 50 de mii de hectare de teren comasate în 20 de ani şi lucrate la nivel industrial, ferme de animale, fabrici de panificaţie, de ulei, vinificaţie, hoteluri, construcţii industriale.

Grupul Racova, un colos cu picioare de lut

În urmă cu 4 ani, afacerile lui Porumboiu păreau prospere, nimic nu trăda colapsul în care se afla grupul Racova pe care îl conducea.

Porumboiu a ridicat un imperiu din agricultură. Firma sa ocupa locul 2 în topul afacerilor cu cereale, o afacere evaluată la sute de milioane de euro. Pe aceste dealuri, agricultura e transformata într-o adevărată industrie.

Pe timpul campaniei face sute de kilometri în fiecare zi pentru a contrala tot ce mişcă. Anul acesta a obţinut peste 6 tone de grâu la hectar. Spune că e producţie bună, în condiţiile în care pe aceste dealuri nu s-a auzit niciodată de irigaţii.

Ceea ce nu arată fostul arbitru internaţional de fotbal e ca firmele sale erau înglodate în datorii şi că s-a întins mai mult decât îi era plapuma. Management neperformant, împrumuturi de la 9 bănci de aproape 120 de milioane de euro, context economic nefavorabil, dar şi o doză de autosuficienţa l-au împins pe cel mai bogat vasluian în pragul colapsului financiar.

Firmele sale aveau nevoie urgentă de un investitor care să-l susţină financiar. Şi deşi a negociat cu mai multe entităţi dispuse să ajute, a luat o decizie pe care acum o regreta. În 2014 primeşte o lovitură care îi grăbeşte deciziile, o amendă de la APIA de aproape 17 milioane de euro, contestată de Porumboiu, îl obliga să semneze cu un investitor care să-l ajute să salveze ce mai putea salva.

Acceptă să-şi transfere toate acţiunile grupului Racova unui om de afaceri venit de peste Prut, partea de producţie vegetală şi de uleiuri, iar acesta să-i stearga toate datoriile. Porumboiu rămâne cu partea de zootehnie, o fabrică de lapte, una de panificaţie şi hotelul.

Porumboiu era dispus să renunţe la grosul afacerilor sale, doar ca să scape cu ceva pe numele său si fără datorii. Contractul îl semnează cu un vehicul financiar, o căsuţă poştală din Geneva- Delta Commoditiy and Financial Services pentru 300 de lei!

Vehiculul din Geneva era reprezentat de un om de afaceri georgian, cu cetăţenie rusă şi americană, care controlează formal cel mai mare grup agricol din Republica Moldova, Transoil. L-am găsit pe Vaja Jashi la Londra.

Fabrica de ulei din Vaslui, în care Porumboiu a cheltuit cateva zeci de milioane de euro, zace nefolosită. Acolo nu se mai prelucrează niciun kilogram de floarea- soarelui.

Scandalul a început când noi investitori au început să întârzie cu plata datoriilor, ba mai mult, să mute acţiunile grupului Racova în Emiratele Arabe Unite pe o altă companie.

Aşadar, cel mai mare grup de agribusiness din Vaslui, unul dintre cele mai mari din ţară, ajunge pe la Mohammad Abasi Imrani, probabil o interfaţă, un proxy.

Probabil că Adrian Porumboiu nu ar fi fost deranjat de locurile pe unde i se plimbau acţiunile dacă cei cu care a perfectat afacerea i-ar fi şters datoriile. Aşa că s-a trezit şi fără afacerea principală, dar şi cu o parte consistentă din datorii.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
România, te iubesc: EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! Emisiunea integrală din 15 noiembrie 2018
România, te iubesc: EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! Emisiunea integrală din 15 noiembrie 2018

În an centenar România are cele mai proaste drumuri şi căi ferate din Uniunea Europeană. O spun statisticile forumului economic mondial.

EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! Un sfert din podurile de pe autostrăzi şi drumuri naţionale, în stare critică
EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! Un sfert din podurile de pe autostrăzi şi drumuri naţionale, în stare critică

EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS!, partea a III-a. Aproape un sfert din podurile de pe autostrăzi şi drumuri naţionale sunt în stare critică sau în una avansată de degradare, arată un raport al Companiei de Drumuri.

EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! 6 ani pentru 9 km de autostradă, radiografia drumurilor noastre în an centenar
EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS! 6 ani pentru 9 km de autostradă, radiografia drumurilor noastre în an centenar

EUROPA, AŞTEAPTĂ-NE: VENIM PE JOS!, partea a II-a. "Este un lucru firesc", spune reprezentantul antreprenorului despre alunecarea de teren de pe dealul Şoimuş.

Recomandări
Consultări politice la Cotroceni. AUR refuză să participe: ”Iohannis, pleacă!”. USR intră la discuții separat de PSD și PNL
Consultări politice la Cotroceni. AUR refuză să participe: ”Iohannis, pleacă!”. USR intră la discuții separat de PSD și PNL

Preşedintele Klaus Iohannis a început, la Palatul Cotroceni, consultările cu partidele parlamentare în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum
Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum

Jurnaliștii au identificat numele a 84.761 de soldați ruși care au murit - până acum - în timpul invadării Ucrainei, se arată într-o investigație comună realizată de BBC Rusia și Mediazona, potrivit Kyiv Independent