Cât de ușor oferim datele noastre internetului și în ce cazuri grave ar putea fi folosite
Scandalul din jurul reţelei sociale Facebook şi a companiei Cambridge Analytica, acuzată că a colectat datele a 50 de milioane de utilizatori, aduce în atenţie întrebări la care se gândesc toţi cei care accesează internetul şi reţelele sociale.
Ce se întâmplă cu datele lor personale şi cum sunt ele folosite? Mulţi suntem conştienţi că orice mişcare din spaţiul virtual este urmărită de comercianţii care ne asaltează apoi cu reclame, dar puţini ştiu că devenim profile în bazele de date ale unor specialişti în manipulare şi propagandă, cu ajutorul cărora politicienii pot câştiga alegeri sau pot distruge un contracandidat.
Chestionarele de personalitate, testele şi jocurile aparent inofensive de pe reţelele sociale colectează date personale despre noi: de la culorile şi florile preferate, până la prieteni sau la preferinţe politice.
Dragoș Stanca, expert media digitală: „Rezultatul testului îmi spune că în 2018 o să îmi cumpăr o maşină, o să arăt mai bine, iar cel mai bun prieten e mama mea. Una dintre informaţiile pe care o deţine deja este că ştie cine este mama ta, ştie că ai cele mai multe interacţiuni pe Internet, în Facebook, cu ea şi aşa mai departe."
Însă testul îi cere titularului să se logheze cu profilul de Facebook, iar asta îi dă acces la datele personale.
Dragoș Stanca, expert media digitală: „Tot ce trebuie făcut apoi este ca prin alte aplicaţii, sondaje, link-uri externe, companii de tipul Cambridge Analytica pot să te scoată din Facebook, profilul tău deja creat acolo şi prin algoritmi complicați se pot identifica temerile tale. dacă tu te temi de invazia siriană, vei primi mai multe mesaje de cât rău pot să facă imigranţii.”
Iar o echipă de televiziune din Marea Britanie a reuşit să afle, chiar de la sursă, că astfel de acţiuni de manipulare sunt organizate frecvent pe Internet. Jurnaliştii au pretins că sunt clienţi care vor să câştige alegerile în Sri Lanka şi au intrat în discuţii cu şefii Cambridge Analytica, firma acuzată că a colectat datele a 50 de milioane de utilizatori pe Facebook şi ar fi influenţat alegerile din Statele Unite.
De altfel, şefii companiei Cambridge Analytica au fost filmaţi cu o cameră ascunsă în timp ce se lăudau că au ajutat campaniile Brexit şi campania electorală din SUA, dar şi la câştigarea alegerilor din Kenya.
„Meseria noastră este să aruncăm găleata în această fântână, mai adânc decât oricine altcineva, să înţelegem care sunt acele temeri profunde, îngrijorări. Nu este bine să duci o campanie electorală bazată pe fapte (lucruri concrete) pentru că, de fapt, campaniile sunt despre emoţii."
Însă cum ajung aceste date să ne influenţeze, spre exemplu, opţiunile politice sau părerile despre un anumit subiect de interes?
Dragoș Stanca, expert media digitală: „În momentul în care ţi-ai dezvăluit o vulnerabilitate, ea - în mod indirect sau direct - poate să fie influenţată. Prin conţinut, prin mesaje, prin videouri, este un joc al influenţei, un joc de-a şoarecele şi pisica, unde şoarecele e manipularea psihologică, iar pisicile suntem noi toţi sau minţile noastre."
Problema este ca utilizatorii de Internet nu îşi dau seama cât de importante sunt datele lor şi cum pot fi ele folosite.
Liviu Asene, specialist în securitate cibernetică: „O aplicaţie a abuzat de o serie de permisiuni, precum şi de încrederea pe care utilizatorii o aveau în aplicaţia respectivă. Acele informaţii de la toţi utilizatorii care au descărcat aplicaţia au ajuns sau au fost vândute către firma Cambridge Analytica."
Specialiştii în securitate cibernetică ne sfătuiesc să nu ne mai logam în aplicaţii cu profilul de Facebook. Putem chiar să restricţionăm accesul la informaţiile postate pe reţele de socializare sau putem folosi browsere cu funcţii de securitate sporite.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Sursa: Pro TV
Etichete: facebook, date personale, cambridge analytica, scandal facebook,
Dată publicare:
21-03-2018 19:26