Cum se schimbă gusturile românilor, dar și ale europenilor. Mâncărurile și băuturile care au devenit la modă
Călătoriile făcute peste hotare, până în îndepărtata Asie, ne-au schimbat preferințele culinare.
Atrași de aromele exotice, românii își doresc să mănânce și acasă preparate pe care le-au încercat pe diferite continente.
Așa se face că sarea de Himalaya și florile de portocal sunt nelipsite din deserturile cu ciocolată, iar cafeaua și lavanda îmbogățesc un pahar de gin.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Și nu doar românii au aceste preferințe, ci toți europenii, potrivit unui studiu despre gust, realizat de o rețea internațională de experți culinari și bio-chimiști.
Avocado a intrat în ultimii ani în meniul europenilor, inclusiv al românilor. În bistrouri, de pildă, clasicele ouă ochiuri nu se mai despart de avocado și nici de sosul de șofran, tot mai apreciat clienți.
Algele de mare, hrișca, ovăzul și usturoiul sălbatic sunt ingredientele pe care bucătării le folosesc din ce în ce mai mult. Brânza italiană burrata, fabricată din mozzarella și smântână, este și ea tot mai căutată.
Poate și din acest motiv, în unele restaurante de la noi, clasica pizza cu brânză a devenit un aluat asezonat cu burrata.
Ingredientele asiatice sunt și ele în top.
Printre produsele care au avut o creștere accelerată în ultimii ani găsim pastă MISO, obținută prin fermentarea unor boabe de soia, orz și grâu.
Europenii cer însă tot mai des și „chimichurri” - un sos crud, originar din Argentina și Uruguay - preparat din pătrunjel tocat fin, usturoi, ulei de măsline, oregano și oțet din vin roșu.
Românii încep să se alinieze trendului.
Mihai Pitrop, manager de restaurant: „Urmărim marii șefi bucătari, cei de renume, trendsetterii, urmărim și preluăm de la ei rețete pe care le reinterpretăm sau le reinventăm”.
Roxana Ionescu, PR al unui bistro: „Cred că moda asta bio și eco ne spune care sunt ingredientele anului 2020 și social media are cea mai mare influență în această treabă, pentru că oamenii vor să vadă niște fotografii și apoi vin să testeze efectiv ingredientele și să vadă cum dau ele în preparatele clasice”.
Când ajungem la deserturi, autorii studiului anunță combinații de gusturi și arome care ne întrec imaginația. Cofetarii amestecă tot mai des în preparate florile de portocal cu alcoolul, pe cele de soc cu susanul și ciocolata cu brânzeturile fine sărate.
Cu o experiență de peste 20 de ani în prepararea deserturilor, Emilian Vîrlescu susține că nu ar mai trebui să ne surprindă nici folosirea ardeilor Jalapeno și a sării de Himalaya în cofetărie.
Emilian Vîrlescu, maestru cofetar: „Tendința anilor ce vin este foarte interesantă, pentru că se combină, de exemplu, gustul de soc asociat cu susanul, alcoolul, gustul de șampanie, tequila asociat cu lemon crudul, ciocolata în cazul de față cu sarea de Himalaya. E gustul dus dincolo de aromă”.
Cât privește băuturile, anul acesta - spun autorii studiului - la modă o să fie ginul tonic cu infuzie de plante, cafea, fructe și chiar ou.
Daniel Goțea, barman: „Voi prepara un gin tonic cu o infuzie de lavandă și pară și un gimlet la fel, doar că voi folosi o infuzie de cafea și anason. Pentru gimlet voi folosi o porție de gin, jumătate de porție de sour și încă un ingredient care nu are cum să lipsească, este albusul de ou”.
Studiul despre preferințele culinare ale europenilor are la baza analiza ingredintelor folosite în restaurante pentru prepararea gustărilor, felurilor principale, deserturilor și băuturilor. Peste 40.000 de de degustători, experți culinari și biochimiști au luat parte la cercetare.