Zeci de nave sunt blocate la Zimnicea din cauza nivelul scăzut al Dunării. În mijlocul fluviului, apa abia ajunge la piept
Seceta duce la situaţii dificile pe Dunăre. La Zimnicea, zeci de nave sunt blocate din cauza nivelului scăzut al fluviului.
În timp ce unele convoaie de barje rămân în așteptare, alte ambarcațiuni au mai lăsat din încărcătură, pentru a deveni mai ușoare şi să poată înainta astfel pe apă.
În zona Zimnicea, din Dunăre a mai rămas doar un fir îngust de apă și a apărut o uriașă întindere de nisip.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cosmin Stan: ”Acela este malul românesc al Dunarii. Dacă fluviul ar fi avut un debit normal, atunci toată această zonă ar fi fost acoperită de apă. Cum nivelul este foarte scăzut, apele s-au retras și a apărut un banc imens de nisip, care se întinde pe cteva sute de metri. Nu-i de mirare că oameni vin acum aici la plajă”.
Pe acolo pe unde încă mai curge fluviul, apa nu are o adâncime mai mare de un metru și 40 de centimetri. Navele grele și cele de croazieră nu mai pot trece.
”Reporter: Câte nave așteaptă?
Dorel Rădoi, șef oficiu Căpitănia Zimnicea: În momentul de față, 13 nave autopropulsate și 51 nepropulsate.
Reporter: De cât timp așteaptă?
Dorel Rădoi, șef oficiu Căpitănia Zimnicea: Unele sunt care au coborat pescajul la cel indicat și au trecut și unele care stau în așteptare, adică cele 51”.
Nivelul Dunării este la jumătate din nivelul mediu
Dunărea este, potrivit specialiștilor de la Apele Române, la jumătate din nivelul mediu multianual al acestei luni.
Cosmin Stan: ”Cu omul în apă și zic că nivelul e foarte scăzut. Că ăla e la 30-40 de metri de mal și apele abia îi ajung la piept”.
În zona cu probleme, autoritățile române au trimis un utilaj care să sape o rută alternativă pentru nave. Pentru ca ambarcațiunile să poată trece este nevoie ca Dunărea să ajungă la peste 2 metri.
Florin Uzumtoma, director Căi Navigabile AFDJ Galați: ”Sunt nave care nu pot să treacă, pentru că ele sunt încărcate peste capacitățile pe care le-am pus noi la dispoziție prin operațiunile de dragaj pe care le facem”.
Cătălin Țigănuș, director general Navrom SA: ”Noi ne-am adaptat pescajele, dar tot am rămas blocați, mai ales cu convoaiele care vin din amonte, din Serbia și Ungaria, astfel încât între Turnu Severin și Turnu Măgurele sunt șase convoaie Navrom care staționează la ancoră”.
Fiecare convoi dintre acestea are între opt și opt barje încărcate cu cereale și fier vechi. În portul din Constanța, alte 20 de nave care ar trebui să ajungă în Serbia așteaptă și ele ca debitul fluviului să crească.
Nivelul scăzut al Dunării duce la scumpiri
Companiile care folosesc Dunărea ca să își exporte produsele pierd bani pentru că plătesc aceleași sume pentru jumătate din marfa încărcată pe barje și nici nu reușesc să își respecte termenele de livrare.
Laurențiu Mironescu, comandant de navă: ”Având în vedere că se transportă din ce în ce mai puțină marfă cu costuri ca și cum s-ar fi transportat la întreaga capacitate, costul mărfurilor pentru întreg lanțul logistic de la cel care transport, cel care produce, până la dumneavoastră, consumatorul final, este mai mare”.
De la începutul anului, pe sectorul românesc al Dunării au fost transportate peste 10 milioane de tone de mărfuri.
TIPUL MĂRFII TRANSPORTATE PE SECTORUL ROMÂNESC AL DUNĂRII
40% - CEREALE
33% - MINEREU
14% - CARBUNE, PETROL, GAZE
6% - PRODUSE CHIMICE
4% - PRODUSE METALICE
Sursa – AFDJ
Cerealele reprezintă 40 la sută din această cantitate. Urmează minereurile, cărbunele, petrolul și gazele.