Taxa auto, desfiintata de Curtea Europeana de Justitie in toate formele ei. Cum se recupereaza banii
Taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana este contrara dreptului UE, a decis, joi, Curtea de Justitie de la Luxemburg.Stirile Pro TV de la ora 19.00 pot fi urmarite si pe varianta de mobil m.stirileprotv.ro.
Aceasta a respins totodata cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.
“Asa ceva nu s-a intamplat niciodata in lume”. Ce anunt al lui Emil Boc a adus raiul pentru Yahoo!
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit avocatilor, toti soferii care au platit taxa de prima inmatriculare, isi pot recupera banii, in total peste 750 de milioane de euro. Cum era de asteptat, ministerul Mediului nu este de acord. Suma depaseste bugetul pe care-l are in acest an.
Masina cu stergator manual, pe o sosea din Rusia
Legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa pe poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie, explica in hotararea sa de joi Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.
Cum RECUPEREZI taxa de prima inmatriculare. PONTURI de la avocati
Inca un roman castiga procesul impotriva statului, la CJUE
De aceasta data este vorba despre un barbat care a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Acest vehicul, inmatriculat in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1 597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2.
Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Nisipeanu a platit, la data de 1 februarie 2010, suma de 4431 de lei ca taxa pe poluare.
Descarcati Hotararea Curtii in cazul Nisipeanu de la finalul articolului
Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei platite. Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curtii de Justitie a UE mai multe intrebari cu privire la compatibilitatea legislatiei respective cu dreptul Uniunii.
Prin hotararea pronuntata joi, 7 iulie, Curtea UE aminteste ca, astfel cum a stabilit deja in cauza Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata.
Asta in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.
In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.
Curtea arata ca aceleasi consideratii se impun si in ceea ce priveste regimul de impozitare prevazut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 208/20082, OUG nr. 218/20083, OUG nr. 7/20094 și, respectiv, OUG nr. 117/20095.
Astfel, toate aceste modificari a OUG nr. 50/2008 mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzura si o vechime importante, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o asemenea sarcina fiscala.
Curtea aminteste de asemenea ca obiectivul protectiei mediului – invocat de guvernul roman pentru justificarea taxei – ar putea fi realizat mai complet si mai coerent aplicand taxa pe poluare oricarui vehicul care a fost pus in circulatie in Romania.
O astfel de taxare, a carei punere in aplicare in cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibila, nu ar favoriza piata nationala a vehiculelor de ocazie in detrimentul punerii in circulatie a vehiculelor de ocazie importate si ar fi, in plus, conforma principiului poluatorul plateste.
Decizia Curtii - arma sigura pentru romanii care sunt in proces cu statul
Peste 12.000 de romani au contestat taxa auto in instanta, iar 4.000 au castigat deja si au primit sau urmeaza sa primeasca banii inapoi. Argumentul cu care i-au convins pe judecatori a fost ca taxa de poluare reprezinta o dubla impunere, ceea ce contravine regulilor europene.
De exemplu, pentru o masina veche de noua ani, adusa din Germania, un barbat a platit o taxa de 1.400 de euro. Cam cat jumatate din pretul de cumparare. I s-a parut un abuz, a dat statul in judecata si a primit banii inapoi.
Scenariul s-a repetat de cateva sute de ori in tribunalele din Romania.
De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare a fost majorata in medie cu 45-50% fata de cea valabila in 2010, pentru anumite tipuri de motorizari.
Ce variante are Guvernul, pentru modificarea taxei
"Prima varianta este sa se introduca taxa auto la toate masinile second- hand vandute in Romania, inclusiv la cele deja inmatriculate pentru a nu mai exista niciun fel de discriminare intre masinile vandute in tara si cele aduse din afara", au declarat pentru ProTV si incont.ro surse apropiate discutiilor.
Potrivit acestora, in acest fel, discriminarea nu ar mai exista deloc si Romania nu ar putea fi acuzata ca impiedica libera circulatie a masinilor in spatiul Uniunii Europene.
"A doua varianta luata in calcul vizeaza introducerea unei taxe anuale de poluare si este mai degraba o taxa pentru posesie si nu pentru prima inmatriculare. Masinile ar putea astfel sa fie taxate din functie de gradul de poluare din cartea masinii", au mai spus sursele citate.
Aceasta este, de fapt, o mai veche idee a ministrului Mediului, Laszlo Borbely, care in repetate randuri a adus in discutie o taxa de poluare anuala.
Citeste si:
Taxa auto din 2008 este ilegala, a decis Curtea Europeana de Justitie
Ce variante are Guvernul pentru modificarea taxei auto VIDEO
Sursa: Mediafax
Etichete: taxa auto, taxa de poluare, taxa de prima inmatriculare,
Dată publicare:
07-07-2011 12:13