Taxa auto, desfiintata de Curtea Europeana de Justitie in toate formele ei. Cum se recupereaza banii

×
Codul embed a fost copiat

Taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana este contrara dreptului UE, a decis, joi, Curtea de Justitie de la Luxemburg.Stirile Pro TV de la ora 19.00 pot fi urmarite si pe varianta de mobil m.stirileprotv.ro.

Aceasta a respins totodata cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.

“Asa ceva nu s-a intamplat niciodata in lume”. Ce anunt al lui Emil Boc a adus raiul pentru Yahoo!

Potrivit avocatilor, toti soferii care au platit taxa de prima inmatriculare, isi pot recupera banii, in total peste 750 de milioane de euro. Cum era de asteptat, ministerul Mediului nu este de acord. Suma depaseste bugetul pe care-l are in acest an.

Masina cu stergator manual, pe o sosea din Rusia

Citește și
taxa auto
Borbely: Toti proprietarii de masini care n-au platit taxa auto o vor plati la vanzare

Legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa pe poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie, explica in hotararea sa de joi Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.

Cum RECUPEREZI taxa de prima inmatriculare. PONTURI de la avocati

Inca un roman castiga procesul impotriva statului, la CJUE

De aceasta data este vorba despre un barbat care a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Acest vehicul, inmatriculat in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1 597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2.

Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Nisipeanu a platit, la data de 1 februarie 2010, suma de 4431 de lei ca taxa pe poluare.

Descarcati Hotararea Curtii in cazul Nisipeanu de la finalul articolului

Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei platite. Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curtii de Justitie a UE mai multe intrebari cu privire la compatibilitatea legislatiei respective cu dreptul Uniunii.

Prin hotararea pronuntata joi, 7 iulie, Curtea UE aminteste ca, astfel cum a stabilit deja in cauza Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piata.

Asta in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala.

In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.

Curtea arata ca aceleasi consideratii se impun si in ceea ce priveste regimul de impozitare prevazut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 208/20082, OUG nr. 218/20083, OUG nr. 7/20094 și, respectiv, OUG nr. 117/20095.

Astfel, toate aceste modificari a OUG nr. 50/2008 mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzura si o vechime importante, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o asemenea sarcina fiscala.

Curtea aminteste de asemenea ca obiectivul protectiei mediului – invocat de guvernul roman pentru justificarea taxei – ar putea fi realizat mai complet si mai coerent aplicand taxa pe poluare oricarui vehicul care a fost pus in circulatie in Romania.

O astfel de taxare, a carei punere in aplicare in cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibila, nu ar favoriza piata nationala a vehiculelor de ocazie in detrimentul punerii in circulatie a vehiculelor de ocazie importate si ar fi, in plus, conforma principiului poluatorul plateste.

Decizia Curtii - arma sigura pentru romanii care sunt in proces cu statul

Peste 12.000 de romani au contestat taxa auto in instanta, iar 4.000 au castigat deja si au primit sau urmeaza sa primeasca banii inapoi. Argumentul cu care i-au convins pe judecatori a fost ca taxa de poluare reprezinta o dubla impunere, ceea ce contravine regulilor europene.

De exemplu, pentru o masina veche de noua ani, adusa din Germania, un barbat a platit o taxa de 1.400 de euro. Cam cat jumatate din pretul de cumparare. I s-a parut un abuz, a dat statul in judecata si a primit banii inapoi.

Scenariul s-a repetat de cateva sute de ori in tribunalele din Romania.

De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare a fost majorata in medie cu 45-50% fata de cea valabila in 2010, pentru anumite tipuri de motorizari.

Ce variante are Guvernul, pentru modificarea taxei

"Prima varianta este sa se introduca taxa auto la toate masinile second- hand vandute in Romania, inclusiv la cele deja inmatriculate pentru a nu mai exista niciun fel de discriminare intre masinile vandute in tara si cele aduse din afara", au declarat pentru ProTV si incont.ro surse apropiate discutiilor.

Potrivit acestora, in acest fel, discriminarea nu ar mai exista deloc si Romania nu ar putea fi acuzata ca impiedica libera circulatie a masinilor in spatiul Uniunii Europene.

"A doua varianta luata in calcul vizeaza introducerea unei taxe anuale de poluare si este mai degraba o taxa pentru posesie si nu pentru prima inmatriculare. Masinile ar putea astfel sa fie taxate din functie de gradul de poluare din cartea masinii", au mai spus sursele citate.

Aceasta este, de fapt, o mai veche idee a ministrului Mediului, Laszlo Borbely, care in repetate randuri a adus in discutie o taxa de poluare anuala.

Citeste si:

Taxa auto din 2008 este ilegala, a decis Curtea Europeana de Justitie

Ce variante are Guvernul pentru modificarea taxei auto VIDEO

 Se anunţa un star al Europei, a REFUZAT naţionala României şi n-a vrut la Steaua! Acum, dă probe pentru nişte ANONIMI din Suedia! Povestea unui român nefericit

Săvulescu, la un pas să fie BĂTUT de Neţoiu! Ce "aroganţă" i-a făcut fostului acţionar şi cum a scăpat de "cafteală"

El ar putea fi cel mai mare TALENT al Stelei de la Hagi încoace! GESTUL prin care l-a cucerit DEFINITIV pe Gigi Becali
 

Articol recomandat de sport.ro
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
Citește și...
Taxa auto va fi redusa cu 30%, dar nu pentru toate masinile. Ce autovehicule sunt pe lista neagra
Taxa auto va fi redusa cu 30%, dar nu pentru toate masinile. Ce autovehicule sunt pe lista neagra

Taxa de poluare auto va fi redusa cu 30% comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu si pentru masinile dotate cu motor Euro 5, in cazul carora taxa va ramane nemodificata.

Borbely: Toti proprietarii de masini care n-au platit taxa auto o vor plati la vanzare
Borbely: Toti proprietarii de masini care n-au platit taxa auto o vor plati la vanzare

Taxa de prima inmatriculare in noua forma propusa de Guvern va fi platita de proprietarii tuturor masinilor aduse in tara inainte de 1 ianuarie 2007 sau dupa aceasta data in cazul in care pentru masina nu s-a platit taxa in vechea ei forma.

Romania risca sanctiuni UE si noi procese daca nu modifica taxa auto si nu restituie banii
Romania risca sanctiuni UE si noi procese daca nu modifica taxa auto si nu restituie banii

Avertismentul a fost transmis Executivului de catre expertii juridici din Ministerul Justitiei, care au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, releva un document intern al Guvernului obtinut de Mediafax.

Recomandări
Negocieri tensionate. Provocările viitorului guvern: datorie publică de 53% din PIB, taxe mărite, salarii înghețate
Negocieri tensionate. Provocările viitorului guvern: datorie publică de 53% din PIB, taxe mărite, salarii înghețate

Au apărut tensiuni între partidele pro-europene după o nouă rundă de negocieri pentru viitorul guvern. După o ședință comună, cei din USR au spus că datele despre bugetul de anul următor prezentate de ministrul de Finanțe au fost neclare.  

Românii au declarat câștiguri de peste 700 milioane lei din tranzacții cu criptomonede. Cât de mari ar fi tranzacțiile totale
Românii au declarat câștiguri de peste 700 milioane lei din tranzacții cu criptomonede. Cât de mari ar fi tranzacțiile totale

Românii au declarat la ANAF anul trecut câștiguri din tranzacții cu monede virtuale de peste 700 de milioane de lei.

Oficial. Primarul general Nicușor Dan va candida la președinția României ca independent: ”Este un moment de cumpănă”
Oficial. Primarul general Nicușor Dan va candida la președinția României ca independent: ”Este un moment de cumpănă”

Primarul general al Capitalei Nicușor Dan a anunțat, luni, într-o conferință de presă, că intenționează să candideze la Președinția României ca independent.