Taxa auto din 2008 este ilegala, a decis Curtea Europeana de Justitie
Taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, arata Curtea de Justitiei a Uniunii Europene.
Pozitia institutiei a fost exprimata dupa ce o instanta romaneasca i-a solicitat Curtii de Justitie a Uniunii Europene un punct de vedere intr-un dosar in care un sofer roman a dat statul in judecata pentur perceperea taxei auto.
In textul publicat pe site-ul institutiei, se arata ca taxa auto din Romania are ca efect descurajarea importului si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumparate in alte state membre, fapt ce contravine dreptului comunitar.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Curtea aminteste ca dreptul Uniunii interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare. Aceasta interdictie vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import.
Taxare pentru toate masinile SH, inclusiv cele din Romania, sau deloc
In continuare, Curtea constata ca regimul de impozitare instituit prin reglementarea romana nu face vreo deosebire nici intre vehicule in functie de provenienta lor, nici intre proprietarii acestor vehicule, in functie de cetatenia sau nationalitatea lor. Astfel, taxa este datorata independent de cetatenia sau nationalitatea proprietarului vehiculului, de statul membru in care acest vehicul a fost produs si de faptul ca vehiculul a fost cumparat pe piata nationala sau importat.
Autoritatile spun ca, desi actuala forma a taxei de poluare a fost acceptata de Comisia Europeana, nu pot estima impactul pe care il poate avea decizia curtii de la Luxemburg.
Decizia de astazi spune ca autoritatile romane incalca legislatia europeana pentru ca dezavantajeaza vanzarea autoturismelor second-hand din tarile europene pe teritoriul Romaniei. Si asta in timp ce autoturismele de pe piata interna, din aceeiasi categorie nu sunt taxate suplimentar. Conclucia curtii europene poate crea un precedent. Soferii care au achitat in trecut aceasta taxa pot si ei sa dea statul in judecata si sa ceara banii inapoi.
Cum se aplica aceasta decizie in Romania?
Curtea Europeana de Justitie, este institutia juridica a Comunitatilor Europene. Deciziile sale sunt obligatorii pentru instantele de judecata din Romania, astfel ca fiecare roman care da in judecata statul pe aceasta tema, va castiga folosindu-se de prevederea data astazi.
Taxa auto va trebui modificata sau desfiintata
Potrivit dreptului Uniunii Europene, autoritatile din statele membre sunt obligate sa protejeze drepturile conferite de aceste hotarari cetatenilor, inlaturand aplicarea oricarei dispozitii contrare din dreptul intern, indiferent daca este anterioara sau ulterioara normei comunitare.
Cazul Tatu, cel care a dus la aceasta hotarare
Domnul Tatu locuieste in Romania si a cumparat un automobil de ocazie in Germania, in iulie 2008, la pretul de 6.600 de euro. Acest vehicul avea o capacitate cilindrica de 2.155 cm3 si respecta norma de poluare Euro 2. Fabricat in 1997, vehiculul respectiv a fost inmatriculat in Germania in acelasi an.
Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Tatu a trebuit sa plateasca suma de 7.595 de lei (aproape 2.200 de euro) ca taxa pe poluare.
Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, domnul Tatu a solicitat restituirea sumei platite. Astfel, acesta invoca faptul ca taxa este incompatibila cu dreptul Uniunii, intrucat este aplicata tuturor vehiculelor de ocazie importate in Romania dintr-un alt stat membru si inmatriculate pentru prima data in Romania, in conditiile in care, in cazul vehiculelor similare deja inmatriculate in Romania, aceasta taxa nu este aplicata cu ocazia revanzarii lor ca vehicule de ocazie.
Tribunalul Sibiu, sesizat cu litigiul, adreseaza Curtii de Justitie intrebari cu privire la compatibilitatea acestei reglementari cu dreptul Uniunii. Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste ca dreptul Uniunii interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare.
Aceasta interdictie vizeaza garantarea neutralitatii depline a impozitelor interne fata de concurenta dintre produsele care se afla deja pe piata interna si produsele din import.
In consecinta, Curtea apreciaza ca dreptul Uniunii se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Curtea de la Luxembourg: Taxa de primă înmatriculare încalcă normele europene
Decizia Curtii - arma sigura pentru romanii care sunt in proces cu statul
Peste 12.000 de romani au contestat taxa auto in instanta, iar 4.000 au castigat deja si au primit sau urmeaza sa primeasca banii inapoi.Argumentul cu care i-au convins pe judecatori a fost ca taxa de poluare reprezinta o dubla impunere, ceea ce contravine regulilor europene.
De exemplu, pentru o masina veche de noua ani, adusa din Germania, un barbat a platit o taxa de 1.400 de euro. Cam jumatate din pretul de cumparare. I s-a parut un abuz, a dat statul in judecata si a primit banii inapoi.
Scenariul s-a repetat de cateva sute de ori in tribunalele din Romania.
Pe de alta parte, ministrul mediului sustine ca numarul cazurilor castigate de soferi se va diminua. Asta pentru ca unul dintre procese a ajuns la Curtea de Justitie a Uniunii Europene, iar aceasta a cerut parerea unui avocat specializat in taxe si impozite.
Statul roman a reusit sa castige pana acum doar 50 de procese cu soferii nemultumiti de taxa auto.
De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare a fost majorata in medie cu 45-50% fata de cea valabila in 2010.