Spam si mass, noile arme impotriva benzinarilor! Preturile sunt in crestere
A fost mai intai plata in monede, apoi a urmat protestul pe Facebook si calul folosit pe post de benzina. Acum soferii romani au gasit o noua forma de protest fata de preturile mari ale combustibililor: mailurile de tip spam si mesajele de tip mass.
Amploarea protestului capata incet-incet proportii de fenomen in mediul online. Daca pana acum totul se reducea la "subscrieri" benevole pe liste deschise pe forumuri, din a doua parte a lunii ianuarie au aparut mesajele spam.
Zeci de mesaje de tip "spam" au intrat in e-mail-urile a sute de mii de persoane. Prin ele, diversi proprietari de masini, nemultumiti, indeamna boicotarea statiilor de benzina ale celei mai mari companii petroliere de pe piata romaneasca OMV-Petrom. Unele mesaje transmit faptul ca protestul ar trebui sa inceapa din 20 ianuarie, in timp ce altele instiga la nealimentare de la pompe timp de doua saptamani: intre 1 si 15 februarie.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Nu se mai vorbeste de "ocolirea" benzinariilor pentru trei zile, ci despre saptamani si chiar luni!
O alta categorie de mesaje considerate a fi agresive, in mediul online, este campania de timp "mass" dusa prin serviciile de mesagerie rapida, in special prin Yahoo Messenger.
Calcule, scenarii, strategii, apel la actiune
Pentru a-si sustine "cauza" autorii mesajelor au elaborat texte complexe, scrise cu litere mari, colorate cu rosu, albastru si negru. Au atasat calcule despre "pagubele" pe care le-ar suporta companiile pentru o singura zi, daca nimeni nu ar alimenta in Romania. Alte cifre arata structura preturilor la benzina si motorina.
Protestul oamenilor a generat si imagini inedite. La Constanta, un sofer a legat un cal de masina sa, in semn de nemultumire fata de preturile mari ale combustibililor si ca sa arate ca nu mai consuma carburanti.
Pretul petrolului creste incontinuu
Pretul petrolului Brent a atins vineri 99 de dolari pe baril, iar cotatia de pe piata americana varia in jurul nivelului de 90 de dolari pe baril. Analistii anticipeaza ca petrolul va depasi 100 de dolari pe baril in primul trimestru al acestui an, motiv pentru care in lunile urmatoare am putea asista la noi majorari de tarife pentru benzina si motorina.
Primele forme de revolta au aparut dupa ce benzina a depasit pretul de 5 lei/ litru, la inceputul acestui an. Atunci au existat proteste izolate, in cateva benzinarii, prin care oamenii au blocat pompele, platind cu monede de 1, 5, 10 sau 50 de bani si alimentand cu 1, 2 litri de combustibil, intr-un ritm foarte lent.
Protestul pe Facebook
Pe 10 ianuarie a aparut pe reteaua de socializare Facebook, un mesaj de protest la care au aderat peste 30.000 de utilizatori si care indemna pe toti romanii sa nu alimenteze de la benzinarii, in zilele de 17, 18 si 19 ianuarie.
Nu se stie amploarea protestului sau daca acesta a dat roade, cert este ca presa a scris in acele zile despre o lipsa de mobilizare si de faptul ca marile companii petroliere isi vad de treaba lor si nu au de gand sa modifice preturile in jos, atata timp cat cotatiile titeiului pe plan international continua sa creasca.
Reactia autoritatilor, doar la nivel declarativ
Guvernantii spun ca benzina din Romania este prea scumpa, dar cu toate acestea se pare ca preturile sunt pe deplin justificate de vreme ce sefului executivului, Emil Boc, care a cerut Consiliului Concurentei si Fiscului sa verifice afacerile petrolistilor care activeaza pe piata din Romania, nu a revenit cu vreo concluzie a "anchetei".
Potrivit directorului LukOil Romania, tarifele de la noi sunt mari din cauza unor factori care scumpesc foarte mult combustibilii. Printre acestia se numara infrastructura proasta, transportul tot mai scump, instalatiile si rafinariile vechi, ce necesita costuri de exploatare tot mai mari.
De partea cealalta, toata lumea se intreaba cum o tara ca Romania, care are resurse insemnate de petrol, poate sa aiba preturi mai ridicate la benzina si motorina decat Austria, de exemplu, un stat care importa aceste resurse in totalitate.
Sursa: Pro TV
Etichete: combustibil, proteste, preturi, motorină, benzina,
Dată publicare:
20-01-2011 00:00