Romania are petrol, dar benzina fara taxe e mai scumpa ca-n Austria
Pretul actual al carburantilor din Romania e corect, sustine Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. Se pare ca nu exista elemente de suspiciune referitoare la incheierea unei intelegeri intre companiile petroliere.
Gandul: Consiliul Concurentei a declansat, in 2005, o investigatie referitoare la pretul carburantilor, care se va finaliza abia in luna februarie. Apoi se va face o reverificare, de catre o echipa speciala, se va intocmi un raport care va fi trimis spre avizare Comisiei Europene si abia la mijlocul anului raportul (referitor la situatia din 2005) va fi dat publicitatii. Aceasta este cea mai lunga investigatie a Consiliului Concurentei, media duratei investigatiilor realizate de Consiliu fiind de 2 ani. "Dupa numirea mea, in 2009, am suplimentat echipa care se ocupa de verificari, am operat si unele modificari, tocmai in ideea de a urgenta finalizarea investigatiei. S-a facut, atunci, un control inopinat, dar nu va pot dezvalui rezultatele, nici eu nu le cunosc", sustine Chiritoiu.
Ziarul Financiar: Razboiul declaratiilor inutile: cum se fac autoritatile ca rezolva problema benzinei Cei mai importanti oameni din stat se intrec in declaratii cu privire la politica de scumpire a carburantilor aplicata de petrolisti, numitorul comun al acestor iesiri in public denotand insa o lipsa de solutii "Din pacate bursa de la Londra sau cea din New York nu asculta de Boc. Cotatia la produsele petroliere creste, dolarul creste in comparatie cu leul, TVA creste, acciza creste. Problema adevarata nu este faptul ca se scumpesc carburantii, ci faptul ca pretul rezultat din aceste scumpiri nu este suportabil pentru populatie. Atata vreme cat China consuma, preturile vor creste, iar Comisia Europeana nu-si va pune niciodata problema ca salariul din Romania este mai mic decat cel din Germania, dar ca pretul la carburanti este aproape la fel. Aceasta nu este problema companiilor petroliere", spune Andrei Chirilescu, specialist in industria de profil, fost director general adjunct al Lukoil.
Romania Libera: Statul si tiristii trag foloasele revoltei consumatorilor Bataie pe profitul benzinariilor Companiile petroliere ar putea intra sub lupa Consiliului Concurentei, care va verifica daca exista o situatie de monopol pe aceasta piata, totodata Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) urmand sa analizeze profitul companiilor din domeniu, a spus premierul Emil Boc la un post de televiziune. Parand ca nu stie ca formarea pretului la carburanti este sub lupa Consiliului Concurentei inca din 2005 - fara rezultate pana acum -, Boc a spus: „In privinta pretului, eu am dat dispozitie la doua verificari paralele, una la Consiliul Concurentei, pentru a vedea daca nu este vorba de practici de monopol, si la ANAF, sa verfice, practic, gradul de profit pe care il au cei care maresc foarte rapid pretul la benzina, pentru ca in acele conditii, daca exista profituri care cresc foarte mult si nejustificat intr-o asemenea perioada foarte dificila, si statul roman poate avea cateva contramasuri specifice economiei de piata".
Evenimentul Zilei: Cum a ajuns litrul de benzina la 5 lei Soferii sunt tot mai furiosi din cauza pretului ridicat al carburantilor. Practic, benzina costa aproape la fel de mult ca in alte state UE, desi salariile sunt mult mai mici. Calculele arata ca daca din salariul mediu brut din Romania s-ar cumpara doar benzina, atunci am putea achizitiona 390 litri, mai mult doar decat la bulgari (293 litri). In Spania, dintr-un salariu mediu s-ar plati 1.422 litri, in timp ce nemtii pot alimenta de 6,5 ori mai mult decat noi (2.535 litri).