300.000 de soferi fenteaza radarul cu metoda "Colegul". Ce inseamna MCV sau "nunta mare" in limbajul codat de pe statii
Peste 300 de mii de soferi din Romania si-au montat pe masini asa numitele statii anti-radar, dispozitive ce functioneaza pe o anumita frecventa radio si care le permit sa se anunte unii pe altii atunci cand apar politistii.
Agentii stau la panda sa ii prinda pe picior gresit pe soferi si, de cele mai multe ori, reusesc.
Bogdan povesteste ca din 2010 nu mai pleaca la drum fara statie. Crede in ea orbeste, pentru ca l-a scapat de sute de posibile amenzi.
"Acolo stateau gusterii aia la panda si erau si ocupati, ca aveau deja un client acolo. La panda la umbra, exact inainte de rondul ala, mare grija ca au iesit la drumul mare."
Convorbirea de mai sus se aude pe canalul 22, adica o frecventa publica gratuita unde exista deja o comunitate solida.
Soferul care observa radarul da de veste prin statie, iar informatia ajunge la toti cei aflati la cel mult 15 kilometri distanta. Evident, exista si un vocabular specific. MCV-ul este, de pilda, numele de cod pentru echipajul de politie cu radar, iar “colegul” este mereu soferul de la celalalt capat.
Chiar daca statiile sunt legale, comunicarea nu e ferita de dusmani. Pe aceeasi frecventa intra uneori comenzile de taxi, dar si lungi slujbe religioase.
Dupa 11 ani de mers cu tirul, Mihai le-a vazut si le-a auzit pe toate. Povesteste cu mult umor cum politistii intra uneori pe fir, se dau soferi si vor sa te prinda in plasa:
"Colegul, vezi ca la iesirea din Voluntari spre Afumati e "nunta mare". E unul care intra si iti zice sa “ii dai blana”, dar nu-l asculta, mergi usor."
El este trup si suflet pentru "colegi". Si nu ii poate suferi pe aceia care si-au luat statie doar ca sa primeasca pontul fara sa-l dea mai departe.
Altfel, ilegale sunt doar statiile mai mari de 4 wati.
"Politia rutiera a facut impreuna cu Agentia Nationala de Reglementare in Comunicatii mai multe actiuni de verificare a acestor statii - acestea trebuie sa aiba o putere de emisie de 4 wati”, spune comisar sef George Grigore, sef serviciu Directia Rutiera.
Pericolele pe sosele sunt multe, ar spune "colegii". In afara de radare, soferii isi dau de veste si daca drumurile sunt blocate, daca pe traseu exista vreun accident sau vreun echipaj de la Inspectoratul de stat pentru Controlul in Transportul rutier.
Pretul unei astfel de pachet cu statie si antena porneste de la 299 de lei si poate ajunge pana la 1.400 de lei.