"Să ne uităm la haine, mai vedem o puştoaică". 70% dintre români preferă mall-urile în locul operei şi teatrului
Românii adoră să colinde mall-urile în loc să meargă la teatru, la opera sau în parc. Studiile arată că 70% dintre ei preferă să îşi petreacă timpul liber în marile centre comerciale, cu mult peste media europeană care se situează la 47%.
În fiecare zi, în jur de 4 sute de mii de români au, n-au treaba, ajung la mall, iar alte opt milioane merg cel puţin o dată pe luna. Colindă magazinele, merg la film sau doar se plimbă. 29% dintre ei merg într-un centru comercial numai că să mănânce ori să bea o cafea.
"- Pentru ce veniţi voi la mall?
- Să ne uităm la haine, mai vedem o puştoaică, ceva, agateala, ne distrăm cu tovarăşii, plictiseală".
Conform barometrului de consum cultural, vizita la mall este activitatea de divertisment cel mai des întâlnită printre români: 40% dintre ei ajung cel puţin o dată pe luna. În timp ce doar 3% merg, în aceeaşi perioada, la un spectacol.
Sociologii ne explică această diferenţa. Pe de o parte, ne lipseşte infrastructură culturală publică. Cifrele sunt ridicole: la o sută de mii de locuitori avem in medie câte o jumătate de teatru sau un sfert dintr-un cinemtograf.
Pe de altă parte, ne dorim satisfacţii imediate, iar mall-urile sunt la îndemână. Mai mult, sociologii spun că românii nu ştiu să îşi gestioneze emoţiile pe termen lung şi mediu, în ceea ce priveşte consumul.
Anii comunismului şi-au lăsat amprenta asupra noastră şi la acest capitol. Iar efectele vor fi şterse abia în 10-15 ani, estimează sociologii.
Numai în Bucureşti sunt 11 mall-uri de peste 50 de mii de metri pătraţi şi alte 20 de galerii şi hypermarketuri. Împreună acoperă peste 2 milioane de metri pătraţi.